Se vähä, mitä uusista konsoleista on paljastettu, kertoo, että niin PS4 kuin Xbox One tähtäävät samaan: olohuoneen valtiaiksi. Yhteistä molemmille on olohuoneen lisäksi myös liikeohjaus ja pilvi. Peleistä puhutaan vasta E3:ssa, joka on tätä kirjoittaessani vielä tulossa, mutta ainakin kummankin laitteen tekniikka on siinä määrin kunnossa, että peleillä on taas varaa kasvaa ja kehittyä.
Microsoft kertoi painokkaasti panostavansa Yxboxilla televisioon (ja urheiluun). Televisio televisiona on kuitenkin jo tekemässä kuolemaa. Se ei enää ole mikään koko perhettä tai jopa kansakuntaa yhdistävä itseisarvo, urheilua tai joitakin tosi-tv-formaatteja lukuun ottamatta. Telkkari on laite ohjelmien välittämiseen – yksi laite muiden joukossa.
Koska viimeksi istuit koko perheen kanssa olohuoneen sohvalla katselemassa yhteistä ohjelmaa juuri silloin, kun se ohjelmatietojen mukaan tuli? Vai onko käynyt niin, että ohjelma katsotaan nauhoitettuna ilman mainoksia? Vai peräti niin, että kiinnostava pätkä katsotaan silloin kun huvittaa, joltakin omalta ruudulta: täppäristä, puhelimesta, pc:stä, konsolista? Vai haluatko katsoa True Bloodin mieluummin yhteen putkeen vaikka blu-rayna kuin Ylen annoksina? Ohjelmia katsotaan edelleen – totta kai – mutta oman aikataulun mukaan siltä laitteelta, joka sattuu olemaan käytettävissä. Mainoksista nähdään sekunnin murto-osa ennen skippausta, mutta silti mainostajat (ainakin vielä Suomessa) tuntuvat uskovan televisioon. Ironista kyllä, ainoa media, jossa mainoksia ei voi ohittaa ja poistaa on aikakauslehdet, paitsi jos repii sivuja irti.
Voihan televisiota tietysti käyttää myös isolla ruudulla pelaamiseen, mutta pelaaminen ei tunnu enää olevan kummankaan suuren konsolijätin tavoite numero uno. Microsoft uskoo Kinectiin, mutta ehkä siksi, että se on samalla kaksisuuntainen kamera, joka mahdollistaa vaikka mitä salaliittoteorioita. Moniko perheenjäsen katsoi mainosta? Voi ei, he kaikki lähtivät jääkaapille!
Molemmat konsolit tallentavat suoraan pilveen ja mahdollistavat esimerkiksi pelivideoiden jakamisen pilven kautta. Onneksi kumpikaan ei enää ainakaan ääneen sano haaveilevansa pelien suorasta striimauksesta, vaikka Sony Gaikai-pilvipalvelun ostikin.
Viimeiset huhut kertovat, että Yxboxin käytettyjen pelien myynti käytännössä tyrehdytetään vaatimalla pelin hinnasta iso siivu sekä julkaisijalle että Microsoftille. Jos jälleenmyyjälle jää vain kymmenen pinnaa, jälleenmyyjää ei enää ole. Tästä, samoin kuin pakollisesta nettiyhteydestä, toivottavasti kuullaan oikeaa, virallista dataa E3-messuilla.
Pelaaminen on totisesti muuttumassa, mutta mihin suuntaan? Me peliharrastajat elämme huhujen ja spekulaatioiden varassa, ihmetellen, millainen tulevaisuus pelaamisella on, koska kaksi suurta eivät siitä juurikaan puhu. Koko konsolipelibisnes on sellaisessa tienhaarassa, että väärällä visiolla voi olla hirveät seuraukset.
Hyvää kesää, nähdään elokuussa!