One Step Beyond – Palikkatesti, osa 2

Pushoverilla toissa kesänä yllättänyt Red Rat Software tulee taas. One Step Beyond on edeltäjänsä tapaan persoonallinen puzzlepeli. Pelin julkaisee tietysti Ocean ja raksumainontakin jatkuu...

Colin Curly (TM) upposi niin suosikkipelinsä Pushoverin lumoihin, että viimeisen kentän jälkeen huiskahti tietokoneensa sisuksiin. (Etteivätkö muka pelit ole vaarallisia?) Paluu takaisin todellisuuteen vaatii onnistunutta ongelmanratkontaa.

Jokaisessa kentässä Colin ilmestyy jollekin ruudun tasoista. Tuolta tasolta Colinin täytyy hyppiä ja pomppia raksulaatalle (keltainen). Jokaista tasoa saa käyttää ainoastaan kerran, minkä jälkeen se katoaa eli sulkeutuu. Puzzlen ratkaisemiseksi kaikki tasot on eliminoitava, mikä vaatii luonnollisesti oikeaa reitinvalintaa.

Ilman erikoislaattoja, joita on yhteensä noin kymmenen erilaista, peli olisi turhan yksinkertainen. Yksi niistä esimerkiksi sulkee kaikki sen sivuilla olevat tasot, toinen taas avaa ne. Tietyiltä tasoilta Colin pompahtaa automaattisesti johonkin suuntaan ja numeroidut laatat täytyy taas edetä kyseisessä järjestyksessä. Idean oivaltaa hyvin nopeasti ja ensimmäiset kentät sujahtavat helposti ohi. Jokaisessa kentässä on aikaraja, mutta kentän ratkaisua voi harjoitella ajan umpeuduttuakin. Totuttuun tapaan jokaisen ratkaistun ongelman jälkeen saadaan salasana.

Yleensä (hyvän) puzzlepelin pelaamisen lopettaa silloin kun eteen tulee kenttä, johon ei millään keksi ratkaisua. Ongelma jää kuitenkin mukavasti kytemään johonkin aivolohkoon ja voila! ratkaisun keksii tietysti jossakin kadulla kävellessä tai kaupan kassajonossa. Keskellä ihmisvilinää onnesta hyppivä, pomppiva ja hihkuva pelaajaparka on melkomoinen näky.

Tässä pelissä ensimmäinen peli-istunto loppui kuitenkin yleiseen urvahdukseen: alun kaksikymmentä kenttää eivät juuri aivosoluja innoittaneet ja olivat puzzleina melkoisen puuduttavia. Seuraavat pelikerrat sujuivat samoissa merkeissä, aika kului mukavasti kunnes keksi jotakin parempaa tekemistä.

Pushover oli teknisesti rujo, One Step Beyond on huomattavasti viimeistellympi ja pelin kontrollit ovat edeltäjäänsä sujuvammat. Pushoverissa puzzlen ratkaisu palkittiin tyydyttävällä palikkojen ketjureaktiolla ja hyvät kentät pitivät otteessa, mutta One Step Beyondissa puzzlen ratkaisu ei oikeastaan johda mihinkään muuhun kuin seuraavaan kenttään. Tietysti Colin on yhden askeleen lähempänä pelastautumista ja pelaaja pelin loppua.

Epäilenpä kuitenkin jaksaako paatuneinkaan puzzlemaani kahlata tämän pelin läpi.

70