Onimusha Blade Warriors (PS2) – Loitsu miekkaa mahtavampi

Onimusha-universumi natisee muutosten kourissa. Capcomin yksin pelattava miekkaseikkailu muuntui ehdaksi kimppapeliksi.

Feodaaliajan Japaniin sijoittuvan Onimusha Blade Warriorsin idea matkitaan Nintendon Super Smash Bros. Melee -kimppamätkinnästä. Onimusha-maailman tunnetuimmat hahmot viskataan tasoloikka-areenoille tappelemaan. Vauhdikas Onimusha Blade Warriors on kimppapeli, jota kiusataan pakkopullamaisella yksinpelillä.

Taistelun sähäkkää tempoa ja ideaa nopeasti opittavasta kimppapelistä tuetaan selkeillä kontrolleilla. Asehyökkäysnamiskan oikein ajoitettu takominen ja torjunnat riittävät pitkälle. Blokki eliminoi vain etusektorista singahtavat asehyökkäykset, joten selän taakse livahtaminen sotkee passiivisten soturien suunnitelmat. Alkuperäisen Onimushan tapaan puolustusasento voidaan murtaa hetkeksi myös navakalla potkulla.

Energiakriisi

Katanaan ja muihin aseisiin voi ladata energiaa kolmen pykälän verran. Perushuitaisuissa ja liikesarjoissa on roimasti enemmän ruutia, jos ase ladataan tappiin saakka. Ylimääräinen iskuenergia purkautuu torjuntaan tai vastustajan osumaan, joten latauslaakin läväyttäminen vaatii taitoa ja tuuria.

Areenoilla lojuvista arkuista voi poimia kertakäyttöisiä erikoisaseita, tosin arkut hajoavat vain kiusallisen tarkoilla iskuilla. Kaaos kuitenkin lisääntyy mukavasti, jos joku joukosta ehtii napata sädepyssyn, pommeja tai konekiväärin.

Kuolleista vihollisista pulpahtaa virvatulimaisia sieluja, jotka antavat lisää puhtia, voimaa ja nopeutta. Toisinaan vastustajista pullahtaa myös leijuvia taika- ja voittokuulia. Ne kerätään talteen taikahanskan imuvoimalla. Sielujen kerääminen on riskaabelia, sillä puuhaan keskittyvä kamppailija ei voi liikkua tai puolustautua. Uhkapeli palkitaan voimakkailla tuli-, tuuli- ja ukkosloitsuilla, jotka parhaimmillaan kurmottavat koko konkkaronkkaa.

Taistelut voitetaan riittävästi voittokuulia keräämällä tai perinteisesti vastustajat lahtaamalla. Kuulien imaisu on mättämistä lystikkäämpi pelimuoto: energia-, taika- ja voittokuulat eivät päädy automaattisesti tappajalle vaan kahakan voi voittaa taitavin loinen. Käsirysyjen välttely ja palkintojen pölliminen on yksi varteenotettava ja kaveriporukkaa kismittävä taktiikka.

Pakkopeli

Löyhäjuonisen tarinamoodin tusinaviholliset kaatuvat puuduttavasti rämpyttämällä ja aikaa kuluu läpäisyyn vajaa tunti. Vaikka taistelijoiden tarinat ovat melkein identtisiä, kuivaa tarinamoodia on pakko junnata kymmenen kertaa kiellon päälle, jos haluaa kaikki hahmot käyttöön kimppapeliin.

Kamppailijakaartiin kuuluvat Onimusha-toimintaseikkailujen sankarisamurait Jubei Yaguy ja Samanosuke Akechi. Mukana ovat myös tikareilla taisteleva kunoichi (naisninja) Kaede ja demonilordi Nobunagan sisko Oyu. Loput sotureista ovat pääasiassa Onimusha 2:n sivuhahmoja ja hirviöitä. Bonuspoppooseen kuuluu pari historiallista nimeä: kahden miekan mestari Miyamoto Musashi ja pitkään katanaan erikoistunut Sasaki Kojiro. Legendan mukaan Musashi tappoi Kojiron kaksintaistelussa aseenaan vain airosta veistetty puumiekka.

Vähintään kolmeen tasoon jakautuvien taisteluareenojen perusvire lainataan Japanista, jonka seesteisiä maisemia täplittävät teehuoneet, vesiputoukset ja kukkivat kirsikkapuut. Maisemat ovat nättejä, mutta kahakoinnin kannalta puuduttavan identtisiä. Ansoja ja peruskaavaa sotkevia oivalluksia näkee ikävän harvoin, joten liukas jääluola ja putoamisvaaralla uhkaileva kallioareena ovat kenttien eliittiä.

Syvyyssuuntaan liikkuminen toimii käytännössä kuin eri korkeudella oleville tasoille loikkaaminen. Lähellä kasvava heinikko on alhaalla ja kaukainen tie parin tason päässä ylhäällä. Hämäävään systeemiin tottuu, mutta aidot tasoloikkakentät olisivat reilumpia. Lättykentillä on vaikea arvioida, voiko suuntaan X vielä hypätä vai alkaako siinä jo tausta.

Onimusha Blade Warriorsin yksinkertainen ja riittävän tasapainoinen taistelusysteemi sopii moninpeliin. Suoraviivaisuudesta huolimatta pelkkään rämpytykseen turvautuvat aloittelijat saavat veteraaneilta iloisesti turpiinsa.

Jos pelaajia ei ole tarpeeksi, älykkäät botit täyttävät tarpeen tullen tyhjät paikat. Matseissa keskittymiskykyä tarvitaan, kun kaksi kaveria huitoo toisiaan katanoilla, kolmas papattaa sekaan kk:lla ja viimeinen läväyttää kaikki selälleen ukkostaialla.

Mikäli Super Smash Bros. Melee -tyyppinen mättö kiinnostaa eikä hyllyä korista kuutio, Onimusha Blade Warriors käy kelpo korvikkeesta.

74