Operation Crusader – Erämaaketut

Atomic Gamesin työryhmä ei ole jäänyt lepäilemään laakereilleen maineikkaan V for Victory -sarjan jälkeen, vaan aloittaa Operation Crusaderilla uuden pelisarjan, joka kulkee nimellä World at War.

Operation Crusader käyttää V for Victoryn engineä huimasti paranneltuna. Tällä kertaa taistelukenttänä on Pohjois-Afrikka ja kamppailijoina Erwin Rommelin Deutsche Afrika Korps vastassaan Sir Claude Auchinleckin johtama brittiläinen kahdeksas armeija.

Englantilaisten suunnitteleman operaation tavoitteena oli murtaa akselivaltojen saartorengas Tobrukin kaupungin ympärillä. Myös Rommelilla oli omat aikeensa Tobrukin valtaamisesta ja hyökkäyksen jatkamisesta syvälle Egyptiin. Kumpikin osapuoli valmisteli hyökkäystoimiaan noin viiden kuukauden ajan. Rommelin epäonneksi englantilaiset saivat valmistelunsa päätökseen ensin ja aloittivat hyökkäyksensä Rommelin ollessa vielä Roomassa neuvottelemassa italialaisten liittolaistensa kanssa. Vajaan kuukauden kestäneiden taistelujen jälkeen englantilaiset olivat saavuttaneet tavoitteensa ja murtaneet Tobrukin piirityksen.

Pohjois-Afrikan tapahtumat ovat olleet suosittu tietokonepeliaihe aikaisemminkin. SSI julkaisi vuonna 1983 Knights of the Desertin, joka voitti vuoden parhaan pelin tittelin. Sid Meier innostui niin ikään aiheesta ja yhdessä Ed Beverin kanssa suunnitteli MicroProselle Decision in the Desertin.

Taistelun uudet tuulet

Erämaataisteluille on luonteenomaista nopeus ja normaalia vapaampi liikkuminen. Operation Crusarerissa panssarivaunuilla onkin ratkaiseva osuus, sillä niillä on suurempi liikkuvuus tavalliseen jalkaväkeen verrattuna. Moottoroidut jalkaväkiosastot kyllä pysyvät tankkien vauhdissa ainakin tiellä.

Vuoden 1941 loppuun sijoittuva tilanne ei kuitenkaan tarjoa tietokonekenraaleille ylenpalttisia kalustovaihtoehtoja. Deutsche Afrika Korpsin parhaat tankit ovat mallia PzKw III-H ja PzKw IV-E. Näihin tankkeihin asennetut ylimääräiset 30 millimetrin teräslevyt aiheuttavat ikäviä yllätyksiä englantilaisille panssarivaunumiehistöille. Italialaisten kalusto ja heidän taistelutehonsa ovat parhaimmillaankin vain tyydyttäviä.

Brittien kahdeksannen armeijan taisteluvaunuja ovat esimerkiksi jalkaväen tukemiseen tarkoitetut Matilda- ja Valentine-tankit, joiden panssarien läpäisemiseen kykenee ainoastaan 88 mm FlaK-tykki (joita kyllä löytyy Rommelin arsenaalista), nopeat Crusaderit ja kevyet amerikkalaisvalmisteiset Stuart "Honey" -tankit.

Ne jyrää meitin

Tehokkaita keinoja tankkien pysäyttämiseksi ovat omien tankkien lisäksi pst-tykkien ja jalkaväen yhdistelmä, mutta pelkän jalkaväen varaan laskeminen erämaan hiekalla on tuhoon tuomittua.

Jalkaväen asemat luhistuvat tehokkaasti overrun-hyökkäyksillä, joissa hyökkääjä sananmukaisesti ajaa oman moottoroidun yksikkönsä puolustajan asemiin ja samantien niiden läpi silloin, kun puolustavan joukon taisteluteho on heikentynyt joko suoran hyökkäyksen seurauksena tai pommituksen ansiosta. Overrun-hyökkäykseen voi osallistua myös jalkaväki edellyttäen, että sen mukana on vähintään yksi panssaroitu yksikkö. Overrun-hyökkäyksen voi tehdä vain liikkumisvaiheen aikana, mikä mahdollistaa usean hyökkäyksen samaa vihollisyksikköä vastaan kierroksen aikana.

Yöllä kannattaa vain nukkua, sillä kaikki toiminta, strategista liikehdintää lukuunottamatta, verottaa joukkoja todella raskaalla kädellä. Kaksi yöllä tehtyä hyökkäystä saattavat muuttaa eliittijoukot nostoväen tasolle ja jättää ne aamun valjetessa vihollisen väistämättömän vastahyökkäyksen armoille.

Päämajat ja huolto

Divisioonan päämajan lisäksi Operation Crusaderissa voi perustaa prikaati- ja rykmenttitasoisia päämajoja. Divisioonan päämajasta voi esimerkiksi irrottaa pienen taisteluryhmän ja alistaa sen prikaatin päämajalle, jolloin tämä pienempi yksikkö suorittaa sille määritellyn erikoistehtävän muun divisioonan jatkaessa omaa kampanjaansa häiriintymättä. Myös yksittäisten joukko-osastojen siirtäminen tietyn päämajan alaisuudesta toiselle on mahdollista. Lisäksi prikaatin huolto kulkee sen oman päämajan kautta eikä näin rasita divisioonan päämajaa.

Yksiköt saavat päivittäiset huoltoannoksensa kello 06.00 eli vain kerran päivän aikana, mikä osaltaan lisää strategisen ja taktisen suunnittelun tärkeyttä. Ajatellaanpa vaikka, että etulinjassa taistelevat joukot päättävät tehdä läpimurron vihollisen asemiin päivän aikana. Hyökkäys jatkuu aamu kuudesta kahteen asti iltapäivällä ja päivän huoltoannos kuluu loppuun. Vihollislinjat eivät kuitenkaan murru vaan vihollinen aloittaa vastahyökkäyksen selustassa olleilla tuoreilla joukoilla. Tämä on omien linjojesi loppu, koska taisteluun tarvittava materiaalitäydennys olisi tullut vasta aamulla.

Toisaalta taisteluryhmän voi lähettää syvälle vihollisen selustaan päivän aikana ja iskeä sen elintärkeätä huoltovarikkoa vastaan ilman, että ryhmä jää saarroksiin vihollisen linjojen taakse huoltoyhteyksien katkettua.

Helposti mukaan

Pelin eri toiminnot löytyvät joko valikoista tai toimintaruuduista, ja ilmapommitusten kohdentaminen, säätilan tarkastelu ja muu vastaava on helppoa. Kaikkia toimintoja säestävät aiheeseen liittyvät äänitehosteet, esimerkiksi ukkosen jyrähtely, jos sää on sateinen.

Ruudulla näkyvän kartan koko vaihtelee valitun taistelun mukaan ja karttaa voi normaaliin tapaan zoomata monella eri tavalla. SVGA-grafiikka mahdollistaa monta eri tarkkuutta.

Hyvä oivallus on värikoodien käyttö, joka vähentää numerotietojen selailua. Esimerkiksi joukkojen huoltotason ja taistelukelpoisuuden näkee nopeasti yhdellä silmäyksellä ikonin varjostuksen väristä. Suurta apua on myös mukana tulevasta kartasta, joka on täydellinen kopio pelialueesta väreineen, maastonmuodostumineen, teineen ja kaupunkeineen.

Crusaderissa on kiinnitetty suurta huomiota pieniin, mutta sitäkin tärkeämpiin yksityiskohtiin: taistelun tulokseen vaikuttavien tekijöiden kohdalla desimaaleja ei pyöristetä kokonaisluvuiksi ja erikoiskertoimet saattavat vaikuttaa joukkojen taistelutehoon (johtuu ilmeisesti italialaisten joukkojen läsnäolosta). Pienetkin yksityiskohdat on huomioitu, jopa se, että Uuden Seelannin joukot toimivat yöllä tehokkaammin kuin muut erikoiskoulutuksensa ansiosta. Yksityiskohtaisuus yhdistettynä muutenkin hyvin toimivaan kokonaisuuteen antaa pelille syvyyttä ja viehätystä.

Vuoropohjaista Crusaderia voi pelata tietokonetta vastaan, kaverin kanssa samalla koneella tai e-mailin kautta. Modeemioptio pelistä valitettavasti puuttuu.

92