Olimme varautuneet siihen, että Vuoden peli -äänestyksestä tulee tylsä ja että tiedämme jo ennen koko äänestyksen alkamista, mikä peli voittaa. Ei se ihan niin mennyt.
GTA V oli ehdoton ennakkosuosikki. Peli on myynyt enemmän kuin mikään peli Suomessa koskaan, (vajaa 150 0000 kappaletta) ja koko pelisarja on peliteollisuuden kirkkaimpia helmiä. Ja sen tekijätkin ovat ainakin olevinaan rokkitähtiä.
Pelit-lukijat koostuvat core-pelaajista, jotka yllättivät totaalisesti jo viime vuonna: pelimekaniikaltaan karu The Walking Dead voitti. Tämän vuoden voittaja kuuluu samaan jatkumoon siinä suhteessa, että tarina nousee pelin yläpuolelle. Nyt on kyllä pelimekaniikkakin kunnossa. The Last of Us ja sen surullinen maailmanlopun tarina voitti Los Santosin roistot rinnanmitalla.
Olemmeko uuden aikakauden alussa? Onko pelikerronta nousemassa aivan uuteen arvoon? Onko meillä lopultakin pelintekijöitä, jotka osaavat kertoa kunnollista tarinaa pelin sisällä – eikä vain välivideoissa tai taustatarinoissa. Lehtialalta tuttu ”Sisältö ratkaisee” -hokema alkaa lunastaa paikkaansa myös pelipuolella.
Indie-puoli harjoittelee kiivaasti tarinankerrontaa ja jopa taiteen tekemistä pelin keinoin. Yksi esimerkki on ihan omiin sfääreihinsä kurottava Luxuria sivulla 56. Tähän eivät iso pelitalot ihan heti ala.
Muutaman vuoden kuluttua voimme katsoa taakse päin vuoteen 2012 ja sanoa, että The Walking Dead aloitti uudenlaisen pelaamisen aikakauden. Olisikohan niin?