Pääkirjoitus – Tarinat rulettaa

Olimme varautuneet siihen, että Vuoden peli -äänestyksestä tulee tylsä ja että tiedämme jo ennen koko äänestyksen alkamista, mikä peli voittaa. Ei se ihan niin mennyt.

GTA V oli ehdoton ennakkosuosikki. Peli on myynyt  enemmän kuin mikään peli Suomessa koskaan, (vajaa 150 0000 kappaletta) ja koko pelisarja on peliteollisuuden kirkkaimpia helmiä. Ja sen tekijätkin ovat ainakin olevinaan rokkitähtiä.

Pelit-lukijat koostuvat core-pelaajista, jotka yllättivät totaalisesti jo viime vuonna:  pelimekaniikaltaan karu The Walking Dead voitti. Tämän vuoden voittaja kuuluu samaan jatkumoon siinä suhteessa, että tarina nousee pelin yläpuolelle. Nyt on kyllä pelimekaniikkakin  kunnossa. The Last of Us ja sen surullinen maailmanlopun tarina voitti Los Santosin roistot rinnanmitalla.

Olemmeko uuden aikakauden alussa? Onko pelikerronta nousemassa aivan uuteen arvoon? Onko meillä lopultakin pelintekijöitä, jotka osaavat kertoa kunnollista tarinaa pelin sisällä – eikä vain välivideoissa tai taustatarinoissa. Lehtialalta tuttu ”Sisältö ratkaisee” -hokema alkaa lunastaa paikkaansa myös pelipuolella.

Indie-puoli harjoittelee kiivaasti tarinankerrontaa ja jopa taiteen tekemistä pelin keinoin. Yksi esimerkki on ihan omiin sfääreihinsä kurottava Luxuria  sivulla 56. Tähän eivät iso pelitalot ihan heti ala.

Muutaman vuoden kuluttua voimme katsoa taakse päin vuoteen 2012 ja sanoa, että The Walking Dead aloitti uudenlaisen pelaamisen aikakauden. Olisikohan niin?

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…