Patriot 1.1 – Operaatio Aavikkoriesa

Saddam Hussein olisi yhä Persianlahden keisari jos amerikkalaiset olisivat hoitaneet sotaansa yhtä huonosti kuin Three-Sixty on hoidellut Patriotia. Hävyttömän keskeneräisenä julkaistu ykkkösversio teilattiin niin pelaajien keskuudessa kuin Pelit-lehden arvostelussakin (kts. Pelit 3/93). Nyt ilmestynyt "parannettu" Patriot yrittää paikata edellisen version pahimpia puutteita.

Loistava taistelusysteemi

Patriotin toimintaidea muistuttaa hyvin paljon saman firman suosittua Harpoonia: käskyt annetaan suoraan yksiköille, jotka toteuttavat ne oman aikataulunsa mukaisesti, eli mitään lautapelimäisiä siirtovuoroja ei ole. Hyvänä ratkaisuna on monista sotapeleistä tuttu heksaruudukko jätetty pois ja harpoonmaisesti koko pelikenttä on vapaasti käytössä.

Patriotin parhaimpia ideoita on toiminta-alueisiin jaettu rintamalinja. Komentosuhteet määräävät pienempien yksiköiden toiminta-alueet, esimerkiksi prikaatin toiminta-alue on jaettu edelleen sille alistettujen pataljoonien toimintoalueisiin. Kaventamalla toiminta-alueita painopistealueilla voidaan lisätä omaa puolustus- tai hyökkäysvoimaa.

Toiminta-alueiden ja yksinkertaisten peruskäskyjen avulla määrätään yksiköiden toiminta ja asema taistelukentällä. Esimerkiksi puolustava yksikkö yrittää pitää alueensa ja vastaavasti hyökkäävä yksikkö hyökkää ja etenee toiminta- alueellansa. Yksinkertaista mutta ideana toimivaa.

So what's new?

Pääasiassa Patriotiin tehdyt muutokset ovat välttämättömiä paikkauksia, jotta ohjelma pyörisi edes jotenkin luvatulla tavalla. Silti parannukset eivät ole alkuunkaan riittäviä, esimerkiksi strategiapeleille niin tärkeät manuaalit ovat edelleen tavattoman huonoja ja sekavia.

Hyvän kuvan tämänkin paikkoversion tasosta saa lueskellessaan levykkeiltä löytyvää 20-kiloista README.TXT-selittelytiedostoa, joka sisältää ennätysmäiset nelisenkymmentä olennaista muutosta ja korjausta manuaaleihin.

Kartta on vieläkin ilmeisesti pelkkä taustakuva, manuaalit eivät puhu maaston vaikutuksesta mitään eikä sitä myöskään pelissä havaitse. Sen sijaan välttämättömät mittakaavat on lisätty, nyt tajuaa automaattizoomissakin tarkoittaako kartan pieni tahra aukiota vai koko tasankoa.

Edelleenkään ei pysty toimintaohjeita katsomaan skenaarion alettua vaan ne täytyy itse tulostaa paperille. Aikaisemmasta versiosta unohtunut ilmatuki on lisätty, samoin tutorial-skenaarioita on nyt mukana jopa kolme kappaletta.

Kiivetty perä edellä puuhun

Patriot on hyvä huono esimerkki pelin suunnittelusta: tekijät eivät ole nähneet metsää puilta. Suunnittelijat ovat ilmeisesti lähteneet pikkuosien näpertelyllä liikkeelle ja ohjelma on muotoutunut siinä sivussa. Sen lisäksi, että näin kehkeytynyt ohjelma on teknisesti ja käyttöliittymältään epäonnistunut, tekijöiltä on matkalla kirvonnut ote pelin ideaan.

Kahdesti pilatussa Patriotissa riittää epäloogisuuksia, esimerkiksi tykistötulen vaikutukset nähdään tuhottujen jeeppien ja soppakanuunoiden tarkkuudella. Pahimpana mokana ruudulle tulvii nippelitietoa kyllästymiseen asti, mutta silti yleiskuva tilanteesta on jää hyvin epäselväksi.

Pelaajan toimintavaihtoehdot ovat vähintäänkin rajoittuneet: Skenaarioissa on toiminta-alueet määritelty, yksiköt käskytetty valmiiksi ja lisäksi ne alkavat yleensä kontaktitilanteesta. Uudelleenryhmittymisiä ei pahemmin suoriteta kun vihollinen painaa päälle, Patriotin kehnolla käyttöliittymällä sitäkin vähemmän.

Tämä parannettu versio ei tyydytä alkuunkaan. Käyttöliittymän ja pelimoottorin pahimmat puutteet on korjattu, mutta täydellisen remontin sijasta on tyydytty paikkailuun. Hyvistä ideoistaan huolimatta Patriot versio 1.1 on keskeneräinen, tahmainen, epäselvä ja käyttäjäepäystävällinen strategiapeli.

50