PC nousee tuhkasta

Vaikka PC-pelaamisen tuhoa on ennustettu vuosikaudet, vanhus ei suostu kuolemaan. ISFE:n (Interactive Software Federation of Europe) uusimman tutkimuksen mukaan PC on Euroopan suosituin pelilaite: peräti 49 prosenttia pelaajista ilmoittaa sen pääkoneekseen. Pelaajia taas koko Euroopan väestöstä on yli neljäsosa, Suomessa liki puolet ilmoittaa pelaavansa ainakin silloin tällöin (Pelaajabarometri 2009).

PC-pelien myynti vähenee FIGMAn tilastoissa tasaisesti, mutta kyse onkin laatikkopelien myynnistä. Mutu – tai ei itse asiassa pelkkä mutu, vaan myös havaintoihin perustuva tieto on, että PC-pelien ostaminen siirtyy yhä kiihtyvällä vauhdilla nettiin.

Mikäs sen helpompaa kaikkien kannalta: valmiiksi digitaalisessa muodossa oleva aineisto siirtyy suoraan koneelta koneelle. Ei pakkauksia, ei lentorahteja, ei hyllytilaa. Team 17 meni jopa niin pitkälle, että uusi Worms Reloaded ei ilmesty painettuna laatikkoversiona lainkaan, sen saa pelkiltä digijakelujälleenmyyjiltä.

Ongelmana on ollut se, että mikään digijakelu, eli siis Steam, Gamers Gate, Impulse ja muut, eivät ilmoita myymiensä pelien määrää, vaikka top-listoja julkaisevatkin. Kukaan ei siis tiedä, kuinka paljon PC-pelejä itse asiassa myydään. Kaikessa hiljaisuudessa UKIE (entinen ELSPA, brittien pelialan järjestö) kääntyi suoraan pelijulkaisijoiden puoleen ja on saanut aikaan sopimuksen määrien ilmoittamisesta. Todennäköisesti marraskuussa näemme ensimmäisen PC-digijakelun top-listan. Alkuvaiheessa lista on globaali, myöhemmin eri maissa myydyt määrät pyritään eriyttämään.

UKIE:n mukaan digijakelu on omiaan vahvistamaan PC-pelaamista ja on jo tehnytkin niin. UKIE:n kaupallinen johtaja Sam Collins meni Gamasutran haastattelussa jopa niin pitkälle, että totesi PC:n kokeneen uudelleensyntymisen pelikoneena digijakelun myötä.

Täällä meillä, nopeitten laajakaistojen ja pitkien välimatkojen maassa, digijakelu on omiaan edelleen vahvistamaan PC-pelaamista. Pelit.fi:n käyttäjien keskuudessa pelien ostaminen suoraan koneelle on jo arkipäivää, ja jos jakelijat itse huomaavat jossain vaiheessa kertoa itsestään myös muualla kuin internetissä, ostajien määrä nousee rajusti.

Ongelmana on kuitenkin se, että internetiin häviää helposti. Jos julkaisijat julkaisevat pelinsä ilman ennakkopöhinää, kukaan ei välttämättä edes huomaa pelin ilmestyneen. Internetiin hukkuu helpommin kuin hyllylle, listoja on vaikeampi selata kuin käpälöidä laatikoita. Markkinointia ja digijakelijoitten yhteistyötä täytyy kehittää samaan tapaan kuin muidenkin jälleenmyyjien kanssa.

Toisaalta jälleenmyyjien täytyy kehittää omia digijakelukanaviaan pysyäkseen pelien tahdissa mukana. Ratkaisu ei ole se, että kauppaan mennään kopioimaan peli serveriltä levykkeelle, sen täytyy olla jotain muuta. Mitä, se jää nähtäväksi. Pian.

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…