Pelaajan pensselit - Kolmen eri budjetin näytönohjaimet

Jos peli ei pyöri, vaikka koneessa on moniydinprosessori, on aika vaihtaa näyttökortti. Koska kryptiset mallimerkinnät saavat maallikon itkemään, kirjoitimme valmiiksi kolme reseptiä eri budjeteille.

PC-pelaamisen kilpajuoksu on toistaiseksi päättynyt. Konsoleiden ehdoilla tehtyjen pelien hyvä puoli on se, ettei sen enempää konetta kuin näyttökorttia tarvitse päivittää juuri sen useammin kuin pelikonsoleitakaan, ja silti melkein jokainen peli pyörii. Nyt on hyvä aika panostaa puuceehen.

Pelaaja ei pärjää emolevylle asennetulla näytönohjaimella, vaan koneeseen lyödään erillinen näyttökortti. Valinnan luulisi olevan helppo, sillä pelikäyttöön kelpaavia näytönohjainpiirejä tekee vain kaksi valmistajaa, Nvidia ja AMD ATI. Helppous loppuu piirien nimeen, numerojonot lisäkirjaimineen eivät kerro mitään kortin suorituskyvystä. Hommaa pahentavat kolmannen osapuolen valmistajat, jotka suoltavat omia, paranneltuja näkemyksiään piirivalmistajien referenssikorteista.

AMD ATI:n Radeon-kortit nimetään neljällä numerolla, joista ensimmäinen kertoo sukupolven, toinen perusteholuokan ja kolmas, loppunollaa edeltävä perusteholuokan sisäisen paremmuuden. Selvä homma, mutta mahtailevalla 5750-luvulla varustettu kortti jää pelitehoissa 4890-kortille. Nvidia käytti nelinumeroista mallimerkintää kunnes vaihtoi kolminumeroiseen, hivenen ymmärrettävämpään muotoon. Nvidian korteissa numerot kertovat selkeämmin teholuokasta, mutta GT-, GTS- ja GTX-mallisarjamerkinnät jätettiin kuluttajia sekoittamaan.

Mittaukset kertovat

Näytönohjaimen suorituskykyyn vaikuttavat merkittävimmät ominaisuudet ovat verteksi- ja pikselivarjostimien lukumäärä, grafiikkasuorittimen kellotaajuus sekä muistin suorituskyky. Testaukseen käytetyistä ohjelmista tunnetuin on suomalaisen Futuremarkin 3DMark.

Testasimme kortit Intel Core i7 950 -suorittimella, kolmikanavaisella ddr3-muistilla ja Kingstonin ssd-levyllä varustetussa huippukokoonpanossa. Testiohjelmina käytettiin 3DMark 06:tta ja Vantagea, jotka mittaavat DirectX 9- ja -10-suorituskykyä. Näiden lisäksi ajoimme testit Far Cry 2:n, Resident Evil 5:n ja Batman: Arkham Asylum -pelien sisäänrakennetuilla benchmark-demoilla ja pelasimme Shattered Horizon -peliä ja tallensimme ruudunpäivitysnopeuden Fraps-ohjelmalla. Kaikki testit ajettiin läpi neljällä eri tarkkuudella, nelinkertaisella reunanpehmennyksellä ja ilman.

DirectX 11 tulee, ota koppi

DirectX on ohjelmointirajapinta, jolle valtaosa nykypeleistä ohjelmoidaan. DirectX:n versionumero kertoo komentokirjaston kattavuuden ja näytönohjaimet tukevat sitä vain tiettyyn versioon asti. Vanhemmilla korteilla uudempia DirectX-efektejä käyttävät pelit kyllä toimivat, mutta paremmat varjot, partikkeliefektit, volymetriset savut ja muut silmäkarkit ovat visuaalisesti köyhempiä tai jäävät kokonaan näkymättä. Vaikka vanha DirectX9 on edelleen laajassa käytössä (esimerkiksi Modern Warfare 2 ei käytä sen kummempaa), vähintään yleistyvä DirectX10-tuki pitäisi löytyä, ja panostus DirectX11:een tarkoittaa, ettei korttikauppaan tarvitse taas ihan heti lähteä.

NVidian ja ATI:n kädenväännössä jutun julkaisuhetkellä on johdossa ATI: ainoat DX11:tä tukevat näytönohjaimet löytyvät sen uudesta 5000-sarjasta. DirectX 11 sisältää monia ohjelmistokehittäjille oleellisia parannuksia ja oikoteitä helpompaan koodaukseen, mutta pelaajille kiinnostavimmat ominaisuudet ovat rautapohjainen tesselaatio, SSAO ja Compute Shading. Tesselaatio mahdollistaa peligeometrian huomattavan monimutkaistamisen nostamalla objektien polygonimäärän moninkertaiseksi ilman valtavaa suorituskyvyn menetystä. Pelihahmoista ja ympäristöistä tulee tesselaation myötä orgaanisempia ja yksityiskohtaisempia. SSAO laskee ja muodostaa kahden esineen kohtauspisteelle ja reuna-alueille hienovaraisen varjostuksen.

DirectX 11 parantaa tukea moniydinsuorittimille, jonka seurauksena neliytimisistä prossuista on hyötyä myös peleissä. Rajapinnan paljon hehkutettu Compute Shading avaa paratiisin ovet pelikehittäjille, sillä oikein ohjelmoituna grafiikkakortin laskentateho on jopa kymmenkertainen tietokoneen pääsuorittimeen verrattuna. Compute Shading mahdollistaa GPGPU-laskennan grafiikkapiirillä ja sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi tekoälyn ja fysiikkamallinnuksen laskentaan.

Olettaen tietysti, että piratismin rampauttamalle PC:lle vielä tehdään ihan omia huippupelejä.

Pienen budjetin vaihtoehto on AMD:n 5000-sarjan edullisin kortti. 5770 pitää hintaisekseen hyvin pintansa, vaikka aivan täysillä laatuasetuksilla modernit pelit eivät moitteetta pyöri. ATI:lle tuttuun tyyliin uunituoreen kortin suorituskyvyn voi olettaa parantuvan hieman ajuripäivitysten myötä. Kortin DirectX 11 -tuki mahdollistaa tulevissa peleissä kaikkien efektien hyödyntämisen ja kortin rinnalle voi lyödä toisen 5770:n CrossFire-tilaan.

Järkipelaajan valinta on hinta–laatu-suhteeltaan erinomainen Radeon HD 5850. Sen tehot riittävät raskaaseen pelaamiseen, ja laatuasetukset voi melko huoletta pitää täysillä. DirectX 11 -tuki takaa pelimaailman komeimmat efektit. 5870:tä selkeästi edullisempi 5850 ei jää merkittävästi tehoissa jälkeen ja onkin siksi joukon tasapainoisin kortti.

HIS Radeon HD 5870 on joukon tehokkain näytönohjain, mutta hevosvoimat eivät tule ilmaiseksi. Kortista pitää pulittaa yli sata euroa enemmän kuin sen pikkuveljestä, 5850:stä. Valitettavasti tehot eivät nouse suoraan verrattuna hintaan ja etu edullisempaan 5850:een jää melko vähäiseksi. Jos raha ei ole ongelma, äärimmäistä DirectX 11 -tehoa halajavalle kortti on ainoa valinta. Tosin rahamiehelle tarjonnevat pian julkaistavat kaksiytimiset Radeon HD 5970:t taivaallista pelitehoa.

Upporikasta ja rutiköyhää

Näytönohjaimia voi asentaa toimimaan rinnan aina kahdesta neljään kappaletta. Rinnakkain toimivat kortit jakavat laskentatehtävät keskenään, mikä nostaa suorituskykyä huomattavasti. Nvidia käyttää tekniikasta termiä SLI, AMD ATI termiä CrossFire. Usean kortin käyttäminen on äärimmäistä tehoa halajavien ja säästäjien puuhaa. Vanhempaankin koneeseen saa mukavasti lisätehoa, kun sen vanhemmalle kortille hankkii kaksoisveljen käytettynä tai poistohintaan. Usean uutuuskortin hankkiminen suoraan monikorttiajoon on erittäin kallista ja turhaa.

Useamman kortin käytössä pitää muistaa sähkönkulutuksen kasvu ja tarkistaa virtalähteen sekä kotelotuuletuksen riittävyys. Lisäksi emolevyn tulee tukea käytettävistä korteista riippuen joko SLI:tä tai CrossFireä. Rinnan ajettavien näytönohjaimien suorittimien tulee olla samaa arkkitehtuuria.

Sanasto

AGP

Accelerated Graphics Port on graafinen liitäntäportti näytönohjaimen ja emolevyn piirisarjan välillä. Sen tarkoitus on mahdollistaa suuri siirtonopeus tietokoneen muilta komponenteilta näytönohjaimeen ja takaisin. AGP-portin nopeus ilmoitetaan kertoimella, 1X siirtonopeus on 266 Mt/s ja nopeimman 8X siirtonopeus on 2133 Mt/s. AGP-porttia näkee moderneissa koneissa harvemmin ja nykykortit liitetään nopeampaan PCI-E-väylään.

PCI-E

Peripheral Component Interconnect Express on lisäkorteille tarkoitettu suurinopeuksinen laiteväylä, jonka suurin ero vanhempiin AGP- ja PCI-väyliin on sarjamuotoinen tiedonsiirto rinnakkaisen sijaan. PCI-E:n siirtonopeus ilmoitetaan kertoimella ja näytönohjaimet liitetään yleensä 16X-väylään. PCI-E 2.0 kykenee jopa 8000 Mt/s siirtonopeuteen.

SLI

Scalable Link Interface on Nvidian kehittämä näytönohjainliitäntä, joka mahdollistaa jopa kolmen kortin liittämisen rinnakkain yhdeksi. Työnjako näytönohjainten välillä voidaan valita kolmesta eri toteutuksesta.

CrossFire

AMD/ATI:n kehittämä näytönohjainliitäntä, joka mahdollistaa jopa neljän näytönohjaimen käyttämisen rinnakkain.

GeForce

Nvidian näytönohjaintuoteperhe.

Radeon

AMD ATI:n näytönohjaintuoteperhe.

Catalyst

Radeon-näytönohjaimien ajuripakettien nimi.

ForceWare

GeForce-näytönohjaimien ajuripakettien nimi.

GDDR

Graphics Double Data Rate -näytönohjainmuisti on näytönohjaimiin kehitetty nopea muisti. Tehokkaimmissa näytönohjaimissa käytetään GDDR5-tason muistia, jonka väylänopeus saavuttaa huikeat 3,6 Gt/s.

DirectX

Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmälle kehittämä ohjelmointirajapinta. DirectX sisältää monia laitteiston kannalta olennaisia toimintoja, mutta peleissä oleellisimmat ovat sen Direct3D- ja DirectDraw-komponentit, joiden tehtävä on muodostaa kaksi- ja kolmiulotteista grafiikkaa.

SSAO

Screen Space Ambient Occulsion on realistisien, objektien välisten hienovaraisten varjojen luomiseen käytettävä reaaliaikainen laskentatekniikka.

GPGPU

General Purpose computing on Graphics Processing Units -termillä tarkoitetaan näytönohjainpiirin valjastamista yleishyödylliseen laskentaan. Nvidian korteissa ominaisuus tunnetaan nimellä Cuda ja sitä tukevat monet graafiset sovellukset kuten kuva-ja videoeditointiohjelmat. ATI:n korteissa tekniikasta käytetään termiä Stream

Näytönohjaimia voi asentaa toimimaan rinnan aina kahdesta neljään kappaletta. Rinnakkain toimivat kortit jakavat laskentatehtävät keskenään, mikä nostaa suorituskykyä huomattavasti. Nvidia käyttää tekniikasta termiä SLI, AMD ATI termiä CrossFire. Usean kortin käyttäminen on äärimmäistä tehoa halajavien ja säästäjien puuhaa. Vanhempaankin koneeseen saa mukavasti lisätehoa, kun sen vanhemmalle kortille hankkii kaksoisveljen käytettynä tai poistohintaan. Usean uutuuskortin hankkiminen suoraan monikorttiajoon on erittäin kallista ja turhaa.

Useamman kortin käytössä pitää muistaa sähkönkulutuksen kasvu ja tarkistaa virtalähteen sekä kotelotuuletuksen riittävyys. Lisäksi emolevyn tulee tukea käytettävistä korteista riippuen joko SLI:tä tai CrossFireä. Rinnan ajettavien näytönohjaimien suorittimien tulee olla samaa arkkitehtuuria.

AGP

Accelerated Graphics Port on graafinen liitäntäportti näytönohjaimen ja emolevyn piirisarjan välillä. Sen tarkoitus on mahdollistaa suuri siirtonopeus tietokoneen muilta komponenteilta näytönohjaimeen ja takaisin. AGP-portin nopeus ilmoitetaan kertoimella, 1X siirtonopeus on 266 Mt/s ja nopeimman 8X siirtonopeus on 2133 Mt/s. AGP-porttia näkee moderneissa koneissa harvemmin ja nykykortit liitetään nopeampaan PCI-E-väylään.

PCI-E

Peripheral Component Interconnect Express on lisäkorteille tarkoitettu suurinopeuksinen laiteväylä, jonka suurin ero vanhempiin AGP- ja PCI-väyliin on sarjamuotoinen tiedonsiirto rinnakkaisen sijaan. PCI-E:n siirtonopeus ilmoitetaan kertoimella ja näytönohjaimet liitetään yleensä 16X-väylään. PCI-E 2.0 kykenee jopa 8000 Mt/s siirtonopeuteen.

GeForce

Nvidian näytönohjaintuoteperhe.

SLI

Scalable Link Interface on Nvidian kehittämä näytönohjainliitäntä, joka mahdollistaa jopa kolmen kortin liittämisen rinnakkain yhdeksi. Työnjako näytönohjainten välillä voidaan valita kolmesta eri toteutuksesta.

ForceWare

GeForce-näytönohjaimien ajuripakettien nimi.

Radeon

AMD ATI:n näytönohjaintuoteperhe.

CrossFire

AMD/ATI:n kehittämä näytönohjainliitäntä, joka mahdollistaa jopa neljän näytönohjaimen käyttämisen rinnakkain.

Catalyst

Radeon-näytönohjaimien ajuripakettien nimi.

GDDR

Graphics Double Data Rate -näytönohjainmuisti on näytönohjaimiin kehitetty nopea muisti. Tehokkaimmissa näytönohjaimissa käytetään GDDR5-tason muistia, jonka väylänopeus saavuttaa huikeat 3,6 Gt/s.

DirectX

Microsoftin Windows-käyttöjärjestelmälle kehittämä ohjelmointirajapinta. DirectX sisältää monia laitteiston kannalta olennaisia toimintoja, mutta peleissä oleellisimmat ovat sen Direct3D- ja DirectDraw-komponentit, joiden tehtävä on muodostaa kaksi- ja kolmiulotteista grafiikkaa.

SSAO

Screen Space Ambient Occulsion on realistisien, objektien välisten hienovaraisten varjojen luomiseen käytettävä reaaliaikainen laskentatekniikka.

GPGPU

General Purpose computing on Graphics Processing Units -termillä tarkoitetaan näytönohjainpiirin valjastamista yleishyödylliseen laskentaan. Nvidian korteissa ominaisuus tunnetaan nimellä Cuda ja sitä tukevat monet graafiset sovellukset kuten kuva-ja videoeditointiohjelmat. ATI:n korteissa tekniikasta käytetään termiä Stream.

Joulu on kuin sairaalan sähköpäitset, joka herättää korisevan pelikaupan vielä kerran henkiin...

Lue koko artikkeli Pelit-lehden marraskuun numerosta tai www.pelit.fi:ssä 7.1.2010.

Lisää aiheesta

  • Steelseries 7H & Steelseries Spectrum 5XB

    Steelseriesin Siberia-kuulokkeet yllättivät äänenlaadullaan. Yltävätkö valmistajan muut luurit samalle tasolle?

    Pelikuulokkeita änkeää nykyään joka tuutista. Erilaisia tuotesarjoja on niin paljon, että hitaampi ei pysy kyydissä. Siberia-kuulokkeiden rinnalle on tarjolla muun muassa…
  • Roccat Kone+

    Roccat viilaa esikoishiirensä entistä ehommaksi.

    Alkuperäinen Kone on hyvä pelihiiri, joka kärsii yhdestä isosta ongelmasta: rotta ei inahdakaan ilman ajureiden asentamista. Roccat palaa vanhan suosikin pariin plus-mallissa, ja tällä kertaa myös ajuriongelmaan on paneuduttu. Hiiri toimii…
  • Logitech G110

    Logitechin G-sarjan näppäimistö asuu monen pelaajan kotona. G110 on uusversio parin vuoden takaisesta G11-pikkuvelimallista.

    Makropainikkeilla varustettuja pelinäppäimistöjä on nykyään joka lähtöön, mutta Logitech ehti markkinoille ensimmäisten joukossa. Sen takia etenkin monen…