Nnirvi
Jokainen mies on keskivertoa parempi kuski, taitavampi rakastaja, loistavamman pihvin paistaja ja ennen kaikkea, jokaisen miehen K/D-suhde on enemmän kuin 1. Typerää lapsellista itsekehua! Minun itsetuntoni kestää kertoa, että olen poikkeus: K/D:ni on alle 1. Muttei paljon, eikä aina.
Pelastakaa sotamies!
Kun sota pitkittyy, sotilaat kyllästyvät. Silloin sotaan täytyy keksiä jotain uutta, jotta taistelu codin, k/d-ration ja lisänavaamisen puolesta jatkuu.
Joka vuosi povataan, että tänä vuonna, tänä vuonna Call of Dutyn kutsuhuuto vaikenee. Mutta aina pelikansa heittää pikku roposensa Activision-paran kerjuukuppiin. Ensimmäistä kertaa näyttää pahalta. Call of Duty: Ghostin ensipäivämyynti oli vain puolet viimevuotisesta Black Ops kakkosesta, jolla silläkin oli vuoden takaiseen kausipäivitykseen jo pientä laskua. Eikä Activision toistaiseksi ole kommentoinut kuluttajamyyntiä puoleen eikä varsinkaan toiseen, mitä nyt hetken yritti rehvastella myynnillä jälleenmyyjille.
Jopa peliteollisuuden sylikoirat, ehkäpä ensimmäistä kertaa ikinä, nousivat isäntäänsä vastaan ja haukkuivat laumana uutta Call of Dutya. Tuleeko pelistä hirveä katastrofi, joka myy vain hikiset 10 miljoonaa kappaletta?
Vähiin käy, ennen kuin loppuu
Oikeasti Call of Duty pärjäsi hyvin, sillä kaikki perinteiset hittipelit ottivat hittiä. GTA V poislukien kyyti on ollut muille kylmää. Kansi paukkui ja mastoa kaatui, kun Assassin’s Creed IV: Blag Flag kärsi 65 prosentin menetykset. Mikä yllättävintä, samoihin lukemiin tippui myös kuningas Battlefield 4.
Syyksi tarjotaan uuden sukupolven konsoleita. Ehkä, sillä uuden Pleikka nelosen myydyin peli on Call of Duty: Ghosts, joka sentään pyörii täydellä 1080P-resolla. Välillä kuulemma huonommin ja nykien, mutta pyörii kuitenkin. Ghosts on myös Xbox Onen eniten ennakkoon tilattu peli, vaikkei 720P-resosta ylöspäin skaalattu grafiikka ehkä ole nexteintä geniä. Ghosts on vielä puhtaasti ex-genin ehdoilla tehty peli. Henkilökohtaisesti olisin ostanut Battlefield 4:n, jossa silmä saisi levätä grafiikassa ja 64 pelaajan moninpeli olisi uutta ja ennen kokematonta.
Sanoisin, että ensimmäinen vakavasti otettava varoitus on nyt annettu. Call of Duty: Modern Warfare V ja Battlefield 5 pitää pistää uuteen uskoon.
Se ei olekaan helppoa se.
Kuka tappaa kenet?
Yleisenä ongelmana sotafantasialla on osapuolet ja konfliktit. Kuka muu kelpaa hyvikseksi kuin amerikkalaiset? Ja niistä erikoisjoukot, taidoiltaan ylivoimaiset soturit, jotka yksin niittävät satoja? Tai tarunhohtoinen merijalkaväki, joka ilmiselvästi suostuu helpommin yhteistyöhön kuin Yhdysvaltojen armeija.
Saksan arme...no ei! Brittiarmeija kelpaa ainakin isoveljen sidekickiksi, mutta ei olennaisesti muuta kuvioita. Monikansalliset YK-rauhanturvajoukot? Ei ihan taida onnistua, ihan jo imagosyistä. Entäpä turvafirmojen a la Blackwater yksityisarmeijat? Enemmän pelottavaa ja vastenmielistä kuin samaistuttavaa. Aidot palkkasoturit? Siinä olisi pieni mahdollisuus, kun asiaa lähestyisi rehellisesti ja ilman gloriaa, mutta lopputulos ei olisi räiskeviihdettä brogamereille.
Vastustajat ovat kertaluokkaa helpompi ongelma, mutta silti ongelma. Venäläisiä on ammuttu jo ihan tarpeeksi ja kiinalaisissakin mennään viimeisessä käyttöpäivässä. Terroristit ovat täysin out. Al Qaida tuntuu olkinukelta, jolla lypsetään rahaa terrorismin vastaiseen sotaan. Vaikea sitä on pelissäkään tosissaan ottaa.
Vaikeus näkyy esimerkiksi Ghostin latinouhassa, joka tuntuu todella keinotekoiselta. Mielikuvat Etelä-Amerikan armeijoista liittyvät diktaattoreiden tai huumeparonien taskuissa oleviin huonosti koulutettuihin ja varustettuihin joukkoihin. Yhdistynyt Eurooppa vastaan Yhdysvallat, kas siinä kaikkia viehättävä ratkaisu.
Historiasta ei enää löydy vetoapua. Takaisin toiseen maailmasotaan, ei helvetissä! Vietnamia on kokeiltu, mutta ilmeisen heikolla menestyksellä, joten tuntemattomalla Korean sodalla ei ole senssejäkään.
Bäfä nelosta pelatessani tuli mieleen, että miksei EA katso Kiinan markkinoille. Vaihtaa vain Bäfän nelkussa 3D-modelit päittäin ja sitten lokalisoi nimet. Tarinaksi lentotukialus CSS Maozedongin ja erikoisjoukkojen taistelu amerikkalaista sotalordia vastaan.
Vastaus on lukittu
Yleisten ongelmien peleillä on omatkin ongelmat. Call of Dutyt ovat yliammuttuja räiskäleitä, jotka kuljettavat pelaajaa ympäri maailmaa jännissä paikoissa, jotka nekin alkavat loppua. Yksinpelissä on vielä yksi pelastuksen paikka: oikeasti taitava käsikirjoittaja, sillä parasta yksinpeleissä ei ole loputtomien vihollisten räiskintä, vaan se kourallinen tunnetasolla toimivia kohtauksia, kuten hetken sätkiminen ydinpommin jälkeen.
Call of Dutyn pahin este uudistumiselle ovat Call of Dutyn pelaajat. Niistä suuri(n) osa ei muuta pelaakaan ja haluaa tutun, turvallisen kokemuksen joka vuosi. Vielä toistaiseksi kukaan järjissään oleva toimitusjohtaja ei anna lupaa kultamunia munivan hanhen täysremontointiin, ennen kuin hanhen päkistykset ovat enää viiriäisen munan luokkaa.
Sama rajoitus koskee moninpeliä, joskin siinä uudistaminen on helpompaa. Jos yksinpelissä pitää mennä all-in, moninpelissä voi kokeilla kepillä jäätä, kunhan ne rakkaat pelaajakourallisen kasassajuoksut ympäri kenttää säilyvät. Uuden hyväksyminen ei vain kuulu räiskintäpelaajien loadouttiin.
Tyydyn olemaan osa ongelmaa, en ratkaisua. En viitsi visioida, miten Call of Dutysta saisi paremman, sillä en kuulu kohderyhmään. Sen moninpeli on aina ollut jonotusmusiikkia Bäfän odotteluun, eikä tänä vuonna tarvinnut odotella. Yksinpeli on aina ollut ihan OK viihdettä, ja Ghostin yksinpelinkin tempaisen läpi, kun toivun sen kuolettavan tylsästi kirjoitetusta alusta.
Täydellinen taistelukenttä
I am a Bäfä man, joten minusta on ihan OK, että Bäfä nelkki onkin oikeasti kolme piste viisi. Siinä on sentään useampikin kiva ja tervetullut muutos/viilaus.
Muuten peli haiskahtaa siltä, että johtoryhmä on ollut asialla. Vilpittömässä lapsenuskossaan eli visiossaan he oikeasti uskovat pystyvänsä haastamaan Call of Dutyn. ”He” uhosivat, että nyt pannaan A-peli peliin! Ensimmäiseksi EA kiirehti pelin julkaisua ehtiäkseen apajille ennen Call of Dutya. Niinpä mainettaan vähän paremmasta yksinpelikampanjasta puuttuu selvästi ainakin yksi tehtävä keskeltä: ollaan jossain vuorella kuolemassa pakkaseen, sitten ”Two Days Later” ajetaankin jeepillä ihan eri maisemissa ja ilman sen kummempaa pohjustusta aletaan räiskiä venäläisiä. Plus kaksi hahmoa on vaihtanut tunteet vihasta rakkauteen. Mahdollisesti viimeinen tehtäväkin on lyhennetty, koska siitä jää kyllä puhdas ”Tähänkö se loppui?” -fiilis. Ja kiinalaiset valtaavat Valkyrian kaksi kertaa! Muistan kun EA kehui, kuinka tällä kertaa panostetaan yksinpeliin. Suosittelen panostamaan koko yksinpelin ja painamaan räjäytysnappia.
Kun moninpelikin tehtiin kiireellä, siihen lorahti kusta mukaan, betatestistä huolimatta. Aluksi kaatuilivat sekä serveri että peli, nyt serverit on saatu pysymään pystyssä, niin etteivät pisteet enää häviä, mutta peli kaatuilee edelleen. Mikä pahinta, ensimmäinen päivitys lisäsi ääriärsyttävän blurripulssin plus perustikettiongelman servereille. Ehkä alustoja on liikaa, kun näin vakaviin bugeihin näin tärkeässä pelissä ei riitä korjausaikaa.
Muuten Bäfä on nyt sellaisessa iskussa, että sen uudistamisessa joutuu mielikuvitus venymään. Vain Ubermensch-pelaajat haluavat supressionin ja kaiken vastaavan pois, kaikki mahdolliset avustuspisteet pois, eikä haittaisi vaikka vain pääosuma olisi tappava. Ja kaikki muut kentät paitsi Locker pois, mutta Metro takaisin.
Koska Battlefield flirttailee realismin kanssa, se voisi ärsyttää suorittajia vielä lisääkin. Näiden mielestä lyijymyrskyssä pitää saada viimeiseen hipariin asti rauhassa tähdätä. Ehdotan siis, että Bäfään lisätään haavoittuminen, hyvällä maulla ja pelillisesti toteutettuna.
Osuma vartaloon, ja hiparit alkavat tippua, jollei tohtori Assault anna laastaria. Osuma käsiin, ja rynnäkkökanuuna alkaa dramaattisesti heilua. Osuma jalkoihin, ja jo vain juoksentelu loppuu. Joka osuma ei haavoita, vain sellainen, joka tekee yli 50- yli 75 pojoa lämänderin poikaa.
Haavoittuminen olisi kokonaan uusi ja ennennäkemätön (Arma-miehet, hiljaa!) efekti, joka lisäisi ihan uuden kerroksen peliin. Uuden, melkein kaikkien varmasti vihaaman kerroksen. Kaikki mikä haittaa tehokasta tappamista ja horjuttaa illuusiota omasta mahdista on turhaa ja pitää poistaa jokaisesta pelistä.
Oikeana win-win-loistoideana haluan Super Battlefieldin. Siinä on Battlefield 4:n pelimoottori, joka ikinen kenttä Battlefield: Bad Company 2:sta laajennuksineen ja Battlefield 3 Premium-matskuineen. Se mitä minä en halua, on joka vuosi ilmestyvä Battlefield-vuosipäivitys, ja sitä EA visioi.
Vastaus on olemassa
No, BF4-premium pitää pelin vuoden verran tuoreena, ja silloin vastaus kaikkiin näihin ongelmiin onkin (ehkä) jo ilmestynyt. Puhun tietysti pelistä Titanfall, joka tekee sotilasfantasiasta sotilasscififantasiaa lisäämällä peliin ei vain lentoreput vaan myös 6–8-metriset ketterät taistelurobotit.
Miksi uskallan olla varma? Koska tämä on jo nähty ja hyväksi havaittu konsepti. Titanfall on kuin modernisoitu variantti pelistä Enemy Territory: Quake Wars. Se nyt sattuu olemaan kaikkien aikojen räiskintäsuosikkini, joten en epäile Titanfallin mahdollisuuksia. Kristallipallossani näkyy myös Activisionin vastaliike, Call of Duty: Future Warfare.
Titanfallin ainoa ongelma on, ettei sitä julkaista nelkkupleikalle (paitsi jos Xbone wetää wiuuut), joten nextgen-räiskintä kohtaa exgen-ongelmat.