Pelit koeajoi: Force Dynamics 301 -liikesimulaattori

Liikesimulaattorit huijaavat ihmisten aisteja. Kilpa-autoa mallintava Force Dynamics 301 on poikkeuksellisen hyvä taikuri.

Suoran auetessa survon tallan pohjaan, ja Sauberin moottori painaa selän tiukasti penkkiin. Isken pykäliä sisään, kun kierrokset raapivat rajoitinta ja kilpuri nytkähtää selvästi joka vaihdolla. Mutkaan tultaessa astun jarrun päälle ja painun voimalla rattia kohti. Räväytän rempseästi kanttarien yli, mikä tuntuu terävinä iskuina takamuksessa. Onko avustajanplanttu ostanut testikuljettajanpestin formulatallissa? Pelit-lehden palkkiot eivät sentään ole niin kovat: aidon Sauberin sijaan ajokkini on Force Dynamics 301 -liikesimulaattori.

Touhussa on niin paljon fiilistä, menoa ja meininkiä, että voisin melkein yhtä hyvin olla formulan kyydissä. Hiki lentää, kun voimapalautteella rimpuileva Momo-ratti ja tukevat polkimet panevat hanttiin kiihdytyksissä. 301-ohjaamo kallistaa, nytkähtelee ja tärisee pelitapahtumien mukaan. Keikaukset eivät mallinna suoraan auton alustaa, vaan kuskia riepottelevia G-voimia. Kiihdytyksissä ohjaamokelkka kippaa taaksepäin, jarrutuksissa eteenpäin, jolloin painovoima ja liike-energian säilymislaki tekevät loput. Oikealle kaartuvassa mutkassa kelkka kallistuu vasemmalle, jolloin päänuppi erehtyy luulemaan, että liike jatkuu ulkokaarteen suuntaan. Erilaiset kallistukset yhdistyvät tilanteen vaatimalla tavalla.

Huijausta ei huomaa ajaessa, sillä kyyti tuntuu oikealta. Täydellisestä hiilikopiosta ei tietenkään ole kysymys, mutta useat ammattikilpa-ajajat ovat kehaisseet laitteen ajotuntumaa. Autopelifanit sopeutuvat laitteeseen hitusen nopeammin kuin ammattikuskit, sillä rajallinen näkökenttä on kirjaimellisesti näkyvin ero autoon verrattuna. Vastapainoksi kolarissa syntyy vähemmän romua kuin Ahvenistolla.

Simuloitua liikettä

New Yorkin tuntumassa sijaitsevan Force Dynamics -firman johtoportaalla on runsaasti omakohtaista kokemusta teollisuusautomaatiosta ja kilpa-autoilusta. Laitteiden suunnittelusta vastaavat Micheal ja Neil Wiernicki ovat ajaneet rapakon takana Trans-Am-, SCCA- ja FIA:n urheiluautosarjoja. Kaksikon kokemus näkyy muun muassa siinä, että 301:n kaikki ajajan kannalta tärkeät osat liikkuvat kelkan kyydissä. Kun näyttö heiluu masiinan mukana samaa tahtia, immersio on omaa luokkaansa. Pelkän kiinteällä jalustalla nököttävän näytön ja kiikuttelun yhdistelmä saisi monet nopeasti huonovointisiksi, koska liike ei vastaisikaan nähtyä.

Force Dynamics käyttää sähkömoottoreita suhteellisen edullisen pneumatiikan sijaan. Rahalla saadaan reagointinopeutta, joka on liikesimulaattorin tärkein ominaisuus. Kontrollien, ruudun tapahtumien ja liikkeiden välillä ei saa olla huomattavaa viivettä. Laite pystyy parhaimmillaan yli kahden G:n hetkelliseen voimaan ja 45:n asteen kallistuskulmaan. Kolmiakselisen liikesimulaattorin teoreettinen liikenopeus on 80 cm/s ja liikepituus noin 40 senttiä. Koneisto pitää toki ääntä, mutta mekkala hautautuu laitteeseen integroitujen 5.1-kaiuttimien alle.

Näyttönä käytetään videotykkiä, jonka kuva johdetaan pään yläpuolella sijaitsevan peilin kautta kuskin eteen. Tykkitekniikan rajoitteiden takia laitetta ei voi käyttää täysipainoisesti valoisassa tilassa. Mitä hämärämpää, sen parempi. Kuvaa vaivaa pikselöityminen, sillä sitä katsotaan huomattavasti lähempää kuin tykkikuvaa normaalisti. Näytön laatu on kuitenkin riittävä, koska rynkytysleffatkin nautiskellaan aivan muissa ympyröissä. Näyttötekniikassa on eniten parantamisen varaa, ja SIM Racingin mukaan näyttötekniikkaan on tulossa lähiaikoina merkittäviä parannuksia. Virittely onnistuu helposti, sillä näyttö ei ole sidoksissa liikesimulaattoriin.

Laitteella pelataan PC-simulaattoreita. Pelin ja liikesimulaattorin välissä pyörii keikaus- ja tärinäsäätöjä sisältävä tulkkaussofta, joka pitää koodata joka pelille erikseen. Kokeilimme ajamista Live For Speed-, Richard Burns Rally- ja GTR-autopeleillä. Rata-autoilussa liikkeet ovat voimakkaampia, mutta niin ovat G-voimatkin, jos efektien liioittelu unohdetaan. Retein kokemus irtosi Live For Speedin räväkästi kiihtyvästä formulasta.

Liikesimulaattori tekee sen minkä lupaa. Testisessioiden jälkeen tavallisen ratti, polkimet ja penkki -kombon imu ei ollut enää entisellään. Force Dynamics 301 on autopelifanille ehdottomasti kokeilemisen arvoinen laite. Ylimääräistä käteistä pitää tosin olla lompsan pohjalla reilusti, sillä masiinan hankinta- tai vuokrahintoja ei ole suunniteltu tarkan euron miehille.

Petri Heikkinen

Sisuskalut kovilla

F1-auton käskyttäminen voimapenkissä oli hankalampaa kuin olin etukäteen kuvitellut. Lähtökiihdytyksen voima oli niin yllättävä, että pelkkä itsesuojeluvaisto pakotti hölläämään kaasua. Vartaloa repivien voimien lisäksi ajamista haittasi kuvaruudun karkea resoluutio, joka teki radasta ajoittain vaikeasti hahmotettavan. Muutaman spinnauksen jälkeen keho tottui vatkaukseen ja ajaminen muuttui nautittavaksi.

GTR-kilpurilla kiihdytys ei tuntunut formulan jälkeen juuri miltään, mutta mutkissa keskipakoisvoima vaikutti Live for Speediä napakammalta. Ajoittain tuli jopa tunne, että mutkissa kaasua pystyi annostelemaan juuri sen verran, että auton perä on hilkulla lähteä luisuun. Richard Burns Rally oli toista maata. Tien epätasaisuuksia simuloivaa efektiä oli vaimennettu, minkä vuoksi auto tuntui leijuvan soran päällä. Sen sijaan penkan yli oikaisu täräytti kunnolla persauksille, ja antoi makua Force Dynamicsin voimasta. Niska ja hartiat saivat rynkytystä koko rahan edestä ja auton kippaamista sai pelätä tosissaan.

Force Dynamics 301 toi ajamiseen reippaasti kaivattua fyysisyyttä. Vaikka ratin veivaaminen kävi melkein työstä, rallista jäi kokonaisuutena parhaat fiilikset. Formuloissa hurja kiihtyvyys ja hidastuvuus vakuuttivat kun GTR:n valttina oli selvästi joukon tarkin ajotuntuma. Kaiken kruunasi surround-kaiuttimista vyöryvä moottorin ärjynä, joka teki kokemuksesta suorastaan hurmoksellisen.

Ari Kekkonen

SIM Racing Oy

www.simulaattori.com

www.speedclub.fi

Force Dynamics 301 -vehkeestä kiinnostuneille suomalaisille helsinkiläinen SIM Racing Oy on helpoin tutustumisvaihtoehto. Firma tarjoaa etupäässä (ajo)elämyspalveluita muille yrityksille. Liikesimulaattorin vuokrahinta yrityksille on viisisataa euroa alkavalta tunnilta. Vuorokausivuokrat ovat lisäpäivien osalta edullisempia. Harrastajaryhmien kanssa Force Dynamics 301 -ajojen hinnoittelu sovitaan tapauskohtaisesti.

Hintoihin sisältyy toimintaa valvova henkilö, yleisönohjauskaiteita ja muuta oheisrekvisiittaa. SIM Racingin ja Speed Clubin palveluvalikoimiin kuuluu myös muita kevyemmän luokan simulaattorivaihtoehtoja, kuten toisiinsa linkattuja pelikonsoleita. Tilaisuudet järjestetään tarpeen mukaan joko Speed Clubin, SIM Racingin tai asiakkaan tiloissa.

Lisää aiheesta

  • Steelseries 7H & Steelseries Spectrum 5XB

    Steelseriesin Siberia-kuulokkeet yllättivät äänenlaadullaan. Yltävätkö valmistajan muut luurit samalle tasolle?

    Pelikuulokkeita änkeää nykyään joka tuutista. Erilaisia tuotesarjoja on niin paljon, että hitaampi ei pysy kyydissä. Siberia-kuulokkeiden rinnalle on tarjolla muun muassa…
  • Roccat Kone+

    Roccat viilaa esikoishiirensä entistä ehommaksi.

    Alkuperäinen Kone on hyvä pelihiiri, joka kärsii yhdestä isosta ongelmasta: rotta ei inahdakaan ilman ajureiden asentamista. Roccat palaa vanhan suosikin pariin plus-mallissa, ja tällä kertaa myös ajuriongelmaan on paneuduttu. Hiiri toimii…
  • Logitech G110

    Logitechin G-sarjan näppäimistö asuu monen pelaajan kotona. G110 on uusversio parin vuoden takaisesta G11-pikkuvelimallista.

    Makropainikkeilla varustettuja pelinäppäimistöjä on nykyään joka lähtöön, mutta Logitech ehti markkinoille ensimmäisten joukossa. Sen takia etenkin monen…