Pelit.fi: Uusi elämä avaruudessa

Ilmaisena julkaistu Battlecruiser Millennium on eittämättä maailman mielenkiintoisin peli. Haluatko viettää elämäsi tähtien syleilyssä?

Battlecruiserilla on värikäs historia. Pelisuunnittelija/yleisnero Derek Smart käynnisti projektin vuonna 1990. Tarkoituksena oli luoda galakseja syleilevä avaruussimulaattori, joka löisi laudalta niin menneet kuin tulevat kilpailijansa. Smartin visiota ei voi kyseenalaistaa, mutta kunnianhimon kyllä: mies ryhtyi toteuttamaan suunnitelmaansa yksin.

Seitsemän vuotta myöhemmin, mutkaisen ja kuoppaisen matkan jälkeen, tuli julkaisun aika. Take 2 toi Smartin siihenastisen aikaansaannoksen niin Yhdysvaltoihin kuin Eurooppaan Battlecruiser 3000AD -nimellä (Pelit 4/97, 75 pistettä). Vaikka Take 2 oli osallistunut loppuvaiheessa kehitykseen, kasassa oli ylenpalttinen sotku. Bugeja vilisti, käyttöliittymä oli levällään. Monet olivat sitä mieltä, että Derek Smartia oli siunattu perin ironisella nimellä.

Vaan Derek Smart ei lannistunut. Hän syytti Take 2:ta kaikesta, mikä oli mennyt pieleen, kääri hihansa ja ryhtyi kehittämään versiota 2.0. Alkuperäinen Battlecruiser julkaistiin ilmaisena jo vuonna 1998. Vuodet vierivät, Battlecruiser päivittyi monta kertaa ja Smart pysyi yhä pinnalla.

Julkaisusotkujen jälkeen Smart hankki Battlecruiserin oikeudet itselleen, lisäsi nimeensä tohtorin tittelin ja jatkoi töitä. Lopputulos on useasti päivitetty kokonainen peli ilmaisversiona. Kuka voi sellaista vastustaa?

Mitä vain, missä vain

PC-pelaamisen konsoloitumista itkevät saavat kerrankin kystä kyllä. Battlecruiser Millennium on avaruussimulaattori, jossa kontrolloidaan kaikkea ja jossa voi tehdä mitä vain. Ja kaikki tämä laajassa omine nokkineen pyörivässä galaksissa, jonka toistakymmentä vihollisrotua elävät omaa elämäänsä. Ladattava paketti on suuri, mutta pelattavaakin riittää vähintään kuukausiksi.

Alussa valintojen määrä hämmentää. Tarjolla ovat kaikki pelin rodut ja ammatit. Pelin voi käynnistää päämäärättömässä roam-moodissa, jolloin galaksi elää omaa elämäänsä ja pelaaja sen mukana. Kampanjamoodi on muuten sama, mutta mukana on etukäteen suunniteltuja tehtäviä, jotka pelaajan on suoritettava.

Smart on kirjoittanut Battlecruiseriin muutaman sataa sivua ohjeistusta - valitettavasti. Keskivertoälykkyydellä varustetun ihmisen keskittymiskyky ei pysy kasassa tohtori Smartin kiilalauseiden ja hajanaisten virkkeiden seassa. Mukana on onneksi muutama tutoriaali ja niihin jotakuinkin ymmärrettävät ohjeet, joilla saa pelin kraiveleista otteen.

Battlecruiser Millennium sijoittuu tulevaisuuteen, jossa Maan ja sen liittolaisten perustama GALCOM pitää huolta järjestyksestä eri kulttuurien kansoittamassa galaksissa. Kampanjassa pelataan (oletuksena) Maan joukkojen sotilaskomentajaa, joka taisteluristeilijällään toteuttaa niin GALCOMin agendaa kuin omaansa. Kunhan hoitaa päämajan antamat tehtävät, omaan pussiin pelaamista ei estä kukaan.

Määrää, komenna, delegoi

Komentajan päivärutiineissa ei ole varattu aikaa lepäämiseen. Aluksen toiminnoista huolehtimisen lisäksi komentajan täytyy hoivata runsaslukuista miehistöään. Taistelut hoituvat joko tekemällä suuren luokan strategisia päätöksiä risteilijän komentosillalla tai hyppäämällä itse vaikkapa hävittäjän ohjaimiin. Käyttöliittymä on kaikissa laitteissa samantyyppinen aina maan pinnalla möyriviä tankkeja myöten. Kun sen kerran hahmottaa, pelaaminen helpottuu kaikilla tasoilla.

Jos ei malta hoitaa varsinaista taistelua itse, ohjaimiin voi päästää autopilotin, joka tekee parhaansa aluksen pitämiseksi kasassa. Taistelua voi ihailla aluksen ulkopuolisista kameroista. Ohjaimiin voi hypätä takaisin, jos alkaa näyttää siltä, että autopilotti on HAL 9000:n häiriintynyt serkku.

Wing Commanderien tapaisesta mutkattomasta toiminnasta unelmoivat eivät löydä etsimäänsä Battlecruiserista. Smartin tapa lähestyä avaruutta on huomattavasti maanläheisempi. Etäisyydet ovat pitkiä ja toiminta kiivasta. Newtonilaiseen lentomalliin asti ei Smart ole mennyt: alukset pysähtyvät kuin seinään, jos moottorit kytkee pois päältä. Pitkät matkat hoituvat hypermoottoreita hurauttamalla.

Avaruuskähinöiden lisäksi mukana on diplomatiaa, kaupustelua ja planeettojen pinnalla kulkemista. Panssariajoneuvosta voi jopa hypätä ulos ja näyttää laserkiväärillään inhalle viholliselle, mitä kuuluu ja kuka käskee. Muutos ajosimulaattorista 3D-räiskintään käy saumattomasti.

Karavaani kulkee

Valehtelisin jos sanoisin, että toukokuussa julkaistu Battlecruiser Millenniumin uusin versio on se viimeistelty peli, joka Battlecruiserin oli tarkoitus olla jo vuosia sitten. Bugeja ja kömmähdyksiä tulee edelleen vastaan tasaisesti. Battlecruiserilla on kuitenkin raiteilta suistuneen junan vetovoima - pahalta näyttää, mutta poiskaan ei voi katsoa.

Vertaus ei ole aivan reilu: Battlecruiser Millennium ei ole enää lähelläkään samaa katastrofia, joka vuonna 1997 ilmestyi kauppojen hyllyille. Eikä se näytä pahalta, vaan siedettävältä. Grafiikkamoottoria on päivitetty tasaisesti vuosien varrella, joten ulkoasu ei ole päässyt nahistumaan. Taustalla soiva sähkökitaratunnelmointi tekee aluksi vaikutuksen, mutta alkaa pidemmän päälle käydä hermoille.

Tohtori Derek Smart osoittaa, että hulluuden ja nerouden raja on häilyvä. Harvoin näkee peliä, jolla on yhtä kunnianhimoiset tavoitteet tai peliä, jonka matkassa on ollut yhtä paljon mutkia. Tai peliä, jonka kehitys on vienyt viisitoista vuotta.

Onko Derek Smart sitten väärinymmärretty jumalainen nero vai pelkkä puolivillainen amatöörikoodaaja, jolla on suuret puheet? Lataa, pelaa ja päätä itse.

www.pelit.fi/tiedostot: BATTLECRUISER_MILLENIUM_10903.ZIP , 231 Mt

Lisää aiheesta