Pelit.fi: Varkaiden paratiisi

Pimeys ja varjoissa hiiviskelijät ovat palanneet. Varas nousee kuolleista.

Uusi vuosituhat alkoi kehnosti, kun tarinaa painottavia toimintapelejä suunnitellut legendaarinen pelistudio Looking Glass sulki ovensa toukokuussa 2000. Looking Glassia jäivät kaipaamaan muun muassa iso joukko Ultima Underworld-, Thief- ja System Shock -faneja.

Entisen Looking Glass -pelisuunnittelija Warren Spectorin uusi pelistudio Ion Storm on yrittänyt tyydyttää nostalgian nälkäisiä Thief-sarjan kolmannella osalla (Pelit 6/04, 90 pistettä). Thief 3: Deadly Shadows ei ollut yhtään hassumpi, mutta samanlaista kolahdusta se ei saanut aikaan kuin ensimmäiset kaksi osaa aikanaan.

Viisi vuotta on vierähtänyt Looking Glassin kuolemasta, kun Thief-sarja tekee yllättäen paluun. Jotkut legendat eivät suostu kuolemaan.

Varjoja metallin ajalta

Dark Engineering Guildiksi itseään nimittävä faniporukka kasasi Thief 2:n rungolle uuden, täysmittaisen seikkailun. Hulppeat viisi vuotta työn alla ollut Thief2X: Shadows of the Metal Age kertoo naispuolisesta kauppalaivuri Zayasta, joka saapuu Cityyn hoitamaan bisneksiään ja tapaamaan serkkuaan Kedaria. Kaksikko joutuu väijytykseen, Kedar saa ryövärin nuijasta ja Zaya joutuu pakenemaan henkensä kaupalla.

Thief2X:n tarina alkaa yksinkertaisena kostokertomuksena. Zaya tapaa pakomatkansa päätteeksi salaperäisen Malakin, joka kouluttaa Zayasta täysverisen varkaan. Koulutuksen jälkeen Zaya lähtee jahtaamaan serkkunsa murhaajia. Asiat sujuvat harvoin yksinkertaisesti, eikä niin käy nytkään. Murhaajat paljastuvat kaupungissa mellastavaksi salakuljettajajoukkioksi. Kostonnälkä kasvaa syödessä, joten Zaya päättää hankkiutua eroon koko porukasta.

Apunaan Zaya käyttää kahta alueella vaikuttavaa mystistä teknologiauskovaisten kollektiivia. Teknologiaan, yliluonnollisuuksiin ja kostoon kietoutuva tarina pysyy kasassa loppuun asti.

Jotain tuttua, jotain uutta

Thief2X ei säästele sisällössä. Juoni jakautuu kolmeentoista täysmittaiseen tehtävään, jotka kiertävät kaupungin kaduilla ja katoilla, museoissa ja katedraaleissa. Uudet aseet ja varusteet piristävät kokeneenkin Thief-veteraanin päivää.

Grafiikka on suurelta osin uutta, joskin Thief 2:n grafiikkamoottorin rajoittamaa. Kulmikkuus oli vuonna 2000 arkipäivää ja veden mallinnus lapsenkengissään. Uutta ääninäyttelyä on valtaisasti ja ääninäyttelijät hoitavat hommansa mallikkaasti. Muutamaa ylilakonista näyttelijää lukuun ottamatta lopputulosta ei erota kaupallisista vastineistaan.

Tasojen suunnittelu on onnistunut nappiin. Häikäisevän hienosta arkkitehtuurista käy parhaana esimerkkinä kivestä rakennettu rautatieasema, jonka jylhyys tekee heti vaikutuksen. Harmaan sävyjen kontrastina hienot värikkäät yksityiskohdat kruunaavat aseman ilmapiirin. Ulkoilmakentät eivät yllä sisätilojen ja kaupunkiympäristöjen tasolle.

Tehtävät ovat hyvin suunniteltuja. Yleensä tehtävän läpäisemisen ehtona on piilossa pysyminen ja vihollisten kiertäminen, jolloin peli pysyy hiiviskelynä ja välttää ramboilun. Päätavoitteiden lisäksi täytyy suorittaa pienempiä sivutavoitteita, kuten arvotavaran saalistamista. Tehtävät vaihtelevat salakuuntelusta ja murtokeikoista taskuvarkauksiin ja tavarakuljetuksiin.

Thief2X:n pelattavuus on tuttua Thiefiä: koko ajan edessä on pientä päänvaivaa ja uutta suunniteltavaa. Ongelmat ovat yleensä sellaisia, että kun ne hoksaa, nolottaa, ettei hoksannut aiemmin. Välillä ei tahdo millään löytää toimivaa reittiä, kunnes katsoo ylöspäin ja näkee katon reunaa kulkevan kaistaleen.

Laadun takeena innostus

Shadows of the Metal Agen pääpaino on piilossa pysymisellä ja varjoista toiseen liikkumisella. Varkaan varustukseen kuuluu tiirikoiden lisäksi monikäyttöisiä nuolia. Sammalnuolilla pystyy vaimentamaan lattiat, jotteivät vartijat kuule askelten kopinaa. Vesinuolilla voi sammuttaa seinillä palavat soihdut, jotta varjoissa hiippailu helpottuu.

Thiefin pelaaminen vaatii malttia. Vartijat liikkuvat ympäriinsä, joten odotus yleensä palkitaan. Odottavan aika ei ole pitkä, sillä hölösuuvartijat juttelevat vähintään yksinään. Miesten juttujen perusteella ruudinkeksiminen ei ole edellytyksenä vartijaksi pääsemiselle.

Vartijoiden mölinällä on viihdearvon lisäksi myös toinen tärkeä tehtävä. Se kertoo, missä suunnassa ja kuinka kaukana miehet talsivat, mikä helpottaa varkaan hiippailua. Jos käry käy, vartijat kiskaisevat miekkansa esiin ja ryntäävät kimppuun. Pakoon voi yrittää väläyspommilla tai pahimmissa tapauksissa mahtavalla Load-taialla.

Thief2X: Shadows of the Metal Age vaatii toimiakseen Thief 2:n täysasennuksena ja uusimpaan versioon 1.18 päivitettynä. Massiivisen tiedostokoon selittää välivideoiden runsaus. Neljän välivideon lisäksi mukana on Thiefin perinteiset tehtävänannot. Videomatskua on runsas puoli tuntia.

Dark Engineering Guildin suuntaan on moraalittomimman ryövärinkin pakko nostaa hattua. Viiden vuoden uurastuksen tulos on ammattitason pelikokonaisuus, joka määrittää sanan fanituotos aivan uudelleen. Ja se on ilmainen.

Muista myös

Niin kauan kun Looking Glassin klassikoita sorkitaan, ei kannata unohtaa Pelit 11/2003:ssa esiteltyä System Shock 2:n (Pelit 9/1999, 94 pistettä) Rebirth-grafiikkapäivitystä.

Rebirth-grafiikkamodilla riipaisevaan tulevaisuuteen sijoittuva scifi-klassikko kauhistuttaa ja ihastuttaa entistä enemmän. Rebirth antaa osalle System Shock 2:n vihollisista uuden, värikkäämmän ja tarkemman ulkoasun, joka vähentää vanhahtavaa kulmikkuutta.

Ilman Rebirthiä ei System Shock 2:n maailmaan kannata sukeltaa.

www.pelit.fi/tiedostot:

REBIRTH_BETA_1.ZIP, 4 Mt

T2X_SETUP.EXE, 655 Mt

Lisää aiheesta