Perspective (PC) – Voehan viärä vinkkeli

www.seewithperspective.com

Joskus ongelmat ratkeavat, kun ne näkee uudesta näkökulmasta. Joskus niitä tulee lisää.

Viime syksynä YouTubeen putkahti kiinnostava traileri pelistä, jossa yhdistettiin kaksiulotteista tasohyppelyä kolmiulotteiseen ensimmäisen persoonan kuvakulmalla kikkailuun. Peli oli Perspective ja sitä kehittelivät Digipen-instituutin peliohjelmointiopiskelijat. Saman puljun aiempien vuosikurssilaisten töihin kuuluu Narbacular Drop, josta myöhemmin versosi kaikkien tuntema Portal-pelisarja.

Valmis Perspective on vielä hauskempi viritelmä kuin traileri antoi odottaa, ja ladattavissa pelin kotisivuilta ilmaiseksi.

Perspectiven ideaa on vaikea hahmottaa tekstillä ja kuvilla. Perusideana on tasohyppely kikkailumausteilla: Sininen astronauttia muistuttava ukkeli yrittää päästä kentän aloituspisteestä uloskäynnille sinisiä lattioita pitkin. Kentän oranssit osat aiheuttavat äkillisen hengenmenetyksen, samoin kentästä ulos putoaminen. 2D-moodissa perspektiivinauttia ohjataan kuin mitä tahansa tasohyppelyhahmoa.

Napinpainalluksella kuvakulma lennähtää ensimmäisen persoonaan. Siinä liikutellaan omaa katsetta kentässä, tai itse kenttää, miten asian haluaakaan nähdä. Tällöin kentän siniset ja oranssit osat asettuvat pelihahmon perspektiivistä (heh ja lol) aivan eri tavalla, ja uudet etenemisreitit voivat avautua. Pelin pulmat perustuvat lähes yksinomaan tähän ”oikean kuvakulman” löytämiseen, mutta yksinkertaisen lähtökohdan luomat tilanteet mahdollistavat yllättävän suuren määrän erilaisia pähkinöitä. Perspective onkin selkeästi samaa sukupuuta kuin Portal, sillä simppelistä perusasetelmasta on saatu aikaan parhaimmillaan nerokkaita pasleja. Vastaavanlaista kuvakulmakikkailua nähtiin esimerkiksi Fezissä, mutta Perspectivessä se viedään vielä askeleen pidemmälle.

Pelin kenttäsuunnittelu on varsin huolellista ja esimerkillistä. Erilaiset perspektiivikikat ja ratkaisumallit tulevat vähitellen tutuiksi, ja vaikka alkupään kentät ovatkin suoraviivaisia, loppua kohden pulmat hankaloituvat. Vapaa 3D-perspektiivissä seikkailu mahdollistaa nerokkaita kikkoja, kuten pelihahmon koon muuttumisen suhteessa kentän muihin elementteihin, tai hahmon ”ripustamisen” seinälle oikea-aikaisella näkökulman vaihdoksella.

Toteutukseltaan Perspective on sellaista hyvää indiepelitasoa eli yksinkertaista, mutta suhteellisen omaleimaista. Portalista muistuttavat pelin luonteen lisäksi myös sinisen ja oranssin värin runsas käyttö, mikä lienee ihan tarkoituksellinen hatunnosto.

 

En itse asiassa lainkaan ihmettelisi, jos Perspective kasvaa opiskelijatyöstä samanlaiseksi hitiksi kuin Portal. Turha sitä on jäädä odottelemaan, kun tästä mainiosta pikkupelistä voi nauttia nyt.

Miika Sillanpää

90