Pikkurahan voimalla

Viime vuonna pelibisnes joutui miettimään tulonsa uusiksi. Sen sijaan, että pelien hinnat olisivat vuosi vuodelta nousseet, ne lähtivätkin putoamaan alas, aina ilmaiseksi asti.

World of Warcraft toi aikoinaan peleihin kuukausimaksut, World of Tanks toi mikromaksut. ******** eivät olleet ensimmäisiä, ensimmäisiä miljoonahittejä, sekin ehkä. Tanks näytti pelialalle, että pelaajia fiksulla tavalla manipuloimalla on mahdollista kerätä miljoonia. Kyse on vain siitä, että pelaaja todella haluaa rahalla saatavan ominaisuuden ja että maksaminen on helppoa pelin sisällä.

Nyt massiivimoninpelit ovat järjestelmällisesti ilmaisia pelata – jopa ennen kuukausimaksulliset pelit, kuten Star Wars The Old Republic, ovat muokanneet bisnesmallinsa uusiksi. Vaikeinta on pystyä määrittämään, missä vaiheessa ja mistä pelaaja on valmis maksamaan – pelkkä nopeampi eteneminen tai paremmat vermeet eivät aina riitä.

Mikromaksamisen vei aivan uusiin sfääreihin Supercell, jonka ilmainen Clash of Clans takoo Appstoressa miljoonia viikossa. Clash of Clansissa ostamiseen kehottaminen ei edes ole mitenkään hienovaraista, pikemminkin härskiä. Sekin näköjään toimii, ainakin silloin kun summat ovat pieniä. Supercell näytti Roviolle, että ladattujen pelien määrällä ei ole väliä – sisään tulevalla rahalla on.

Voisivatko mikromaksupelit opettaa jotakin myös muulle netissä kamppailevalle materiaalille, kuten esimerkiksi lehdille? Olisiko lukijan rahastaminen helpompaa, jos käyttöön otettaisiin peleistä tuttuja tapoja ja houkutteluja? Voisiko kotimainen Supercell vetää meidät maailman ykköseksi nettijuttujen maksamisessa ja pelastaa pulassa olevan lehdistön? Ilkka Paananen, hoi!

**********

Tänä vuonna elämme todennäköisesti suhteellisen hiljaista AAA-pelivuotta. Loppuvuodesta veikkaillaan saapuvaksi niin seuraavaa Xboxia kuin PlayStationia, mikä yleensä tarkoittaa sitä, että pelinkehittäjät ovat kiinni uuden opettelussa ja lanseerauspelien koodaamisessa ja nykylaitteille jää vähemmän aikaa. Onneksi indie-pelirintama kukoistaa upeampana kuin vuosiin.

Aikatauluja ei uusille konsoleille ole vielä annettu, muuta kevään kuluessa tietoa varmasti tihkuu, paras veikkaus tällä hetkellä on joulusesonki. Ja jo on aikakin: koskaan aikaisemmin konsolisukupolvet eivät ole eläneet näin pitkään: Xbox 360 julkaistiin loppuvuonna 2005 ja Playstation 3 molemmin puolin vuodenvaihdetta 2006-07. Siitähän on kohta kymmenen vuotta!

Hyvää alkanutta pelivuotta!

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…