PirateBayStation

Toimittaja Nirvi on PC-jäärä, jolla on vain PC. Ja Xbox. Plus Xbox 360. Ja GameCube ja Wii. Kaikki käsikonsolit paitsi PSP. Unohtamatta PlayStationia, PlayStation 2:ta ja kahta kappaletta PlayStation 3:a. Muutamaa vanhinta romua lukuun ottamatta kiinnikytkettyinä ja käyttökunnossa.

PlayStation 3: It does everything! Pian ehkä myös warettamisen. Maailmassa, jossa mikään ei säästy piraattien ahneudelta, ylväs PlayStation 3 kohosi vapauden symbolina. Ja sitten koitti päivistä mustin, eleven-one-seven. Pelaajat haukkoivat henkeään, kun hakkereiden kaappaama root key iskeytyi Mustaan Torniin lopullisesti luhistaen sen suojauksen. Sony julisti välittömästi sodan hakkerismia vastaan mobilisoiden lakimiesarmeijansa, mutta oliko jo liian myöhäistä?

Black Tower Cracking, BTC, alkoi hakkerisolu failOverflow’n tekemällä pohjatyöllä jo viime vuonna, mutta vastuun iskuista otti George ”Geohot” Holtz, tunnettu hakkeri, joka jailbreikkasi iPhonen. 7.1.11 vähemmän salaisesta piiloluolasta lähetetyssä videossa näkyy, kun PlayStation 3 ajaa iloisena itsetehtyä koodia.

BTC:n mukana pelimaailma muuttuu peruuttamattomasti. Ehkä.

Root Keyworth: avain vapauteen

PlayStationin tietomurto ei ole mikään kevyt juttu: hakkerit löysivät itsensä mahtisormuksen, root keyn, joka hallitsee koneen kaikkia muita salausavaimia. Se on Pleikkarin äärimmäinen yleisavain, jolla sen saa ajamaan iloisesti ihan mitä softaa vain. Siksi se muun pahan ohella estää kaikki softapohjaiset päivitysratkaisut.

Sonylla on kaksi ratkaisua: vaihdetaan root key, mikä vaatii, että noin 50 miljoonaa Pleikkaa kerätään maailmalta takaisin muutostyötä varten. Tai sitten julkaistaan uusi malli (tai versio) uudella root keyllä. Ikävä kyllä sen jälkeen vanhalla PlayStationilla ei pelata uusia pelejä, eikä uudella niitä vanhoja pelejä. Uuden root keyn hakkerointi pitää tietysti ensin pystyä estämään.

Tilanne on käynnissä. Root key ei ole teoriaa: Pleikkarille julkaistiin muunnteltu käyttis, joka (toistaiseksi) sallii uusien käyttiksien asentelun ja omien ohjelmien ajamisen, mutta ei piraattipelejä. Sony julkaisi juuri uuden turvapäivityksen, joka ainakin jollain tavalla murrettiin saman tien. Tai sitten se toimi ja vaara ohi. Ehkä Sony onnistui tunkemaan hengen takaisin pulloon.

Tule apuun, Buster Punk!

Tai ehkä ei. Maalaan siis seinälle värikkään pirufreskon maailmasta, jossa Sony hävisi ja PlayStation 3 on kaikille avoin järjestelmä.

Call of Duty -pelaajat saavat jo nauttia informaation vapaudesta, kun internetiin jaetun root keyn voimalla tehdyt huijausohjelmat tekevät moninpelaamisesta silkkaa nautintoa. Pisteitä ja perkkejä muutellaan, debug-moodi avataan ja nautitaan sellaisista eduista kuin supernopea liikkuminen ja, ironisesti, autoaim. Infinity Wardin Robert Bowling kertoo, ettei asialle voi mitään, ennen kuin Sony korjaa root key -ongelman, ja Activision harkitsee vakavasti PSN-Call of Duty -servereiden sulkemista.

Jos (tai kun) hakkerietiikan harso repeää, Pleikalla voi pelata myös warez-pelejä. Seuraukset ovat pelottavat.

Informaatio tahtoo olla vapaata

Vaikka Wii ja Xbox 360 ovat yllättävänkin piratisoituja alustoja, konsolipiratismissa on kynnys, joka pitää warettamisen siedettävissä lukemissa. PC-waretus on yhtä helppoa kuin napin painaminen. Wiillä joko asennetaan modchip tai seurataan aktiivisesti Nintendon ja warettajien köydenvetoa, jossa toinen etsii peleistä turva-aukkoja, joilla mahdollistetaan warez-versioiden pelaaminen, ja toinen julkaisee uuden päivityksen, jossa se tukitaan. Se on kaukana napin painamisesta.

Xbox-piratismi on ihan helppoa, ”pitää vain osata kolvata pari piuhaa”. Se on jo ihan tarpeeksi haastavaa, mutta lisäbonuksena on Xbox Live. Warez-pelejä ajaa riskillä, sillä Microsoftin iskuissa jää aina miljoonia ketkuja kiinni. He (tai rikokseen syyllistynyt konsoli) menettävät ikuisiksi ajoiksi oikeutensa Xbox Liveen. Koska bannit annetaan koneen numeron perusteella, kannattaa olla pirun varovainen, jos ostaa käytettyä boksia.

Mutta PlayStation 3:lla kaikki tulee olemaan toisin: piratismi muuttuu mahdottomasta ihan yhtä helpoksi kuin PC:llä. Ehkä se onnistuu jopa suoraan Pleikan sisäänrakennetulla selaimella, ehkä pitää vaivautua asentamaan koneeseen joku torrent-client. Eiköhän sekin onnistu, että imuroi warezin PC:llä ja siirtää sen Pleikkaan muistitikulla. Mikä pahinta, PlayStation Networkin on täysin mahdoton tunnistaa warepelejä oikeista.

Is this living?

Pleikkapelaajan elämä vaikeutuu. Suljetun alustan laitteella ei ole PC:n kaltaista immuniteettia haittaohjelmiin, viruksiin, edes nettipelien cheattiohjelmiin. Peleissä dudet tulevat vauhdilla tutustumaan PC:ltä tuttuun DRM-hösseliin, minimissään pelitiliin kiinteästi sidotuilla pelilisensseillä. Tämä on (kuulemma) yksi Sonyn tutkimista vaihtoehdoista, koska tuki sille löytyy jo Blu-raysta. Pelilevylle sallitaan viisi aktivointia, sitten sille rapsahtaa pelikielto. Tosin vain netissä.

Tiliin sidottu lisenssi tekee pelin eteenpäin myymisestä lopun. Konsolipelien ylihintaa kompensoi se, että ne voi myydä eteenpäin, joten nopealle läpipelaajalle nettohinta voi olla kovinkin edullinen. Otetaan tämä etuoikeus pois, niin pelaajalle kynnys ostaa kuudella kympillä viiden tunnin peli nousee aika paljon. Samalla Gamestopit ja muut käytetyillä peleillä elävät pelikauppadivarit ottavat voittoihinsa näkyvää osumaa.

Mutta PS3-piratismi haittaa meistä jokaista. Nykyinen peliteollisuus on savijalkainen jättihämähäkki, jonka pääkoivet ovat Wii, Xbox 360 ja PS3. Näistä Wii kannattelee vain omaa ruumiinosaansa, Xbox ja Pleikka, pikkuapulaisenaan PC, kannattelevat multiplattareita. Yksinoikeuspeleihin on motivaatiota ja rahaa enää konsolivalmistajilla. Kukin voi miettiä, miten kipurajalla ähkivälle AAA-pelien kehitykselle käy, kun toinen suuri rahoittaja menettää 70–99 prosenttia pelimyynnistään. Jatkossa siis pelit tehdään Xbox 360:n ehdoilla, joten pelifirmalle on odotettavissa vähemmän rahaa suuremmalla riskillä. Niinpä japanilaisissa pelitaloissa vallitseekin jo varmaan iloisen odottelun ilmapiiri, wakizasheja teroitellaan ja avustajia valitaan.

OK, no sitten PS3 tippuu samaan kastiin PC:n kanssa. Eihän sillä niin huonosti mene, vaikka piratismi runtelee sitä kuin terminaalivaiheen keuhkosyöpä! Erona PC on vapaa alusta ilman lisenssimaksuja, ja sillä on jo valmis digimyyntiverkosto. Multiplattarimielessä PC ja Xbox ovat kuin ihminen ja simpanssi: paljon yhteisiä geenejä ja kehitystyökaluja, minkä takia marginaalisesti myyvä PC-versio kannattaa yleensä tehdä. PlayStation 3 cell-arkkitehtuureineen ja muine teknisine ratkaisuineen istuu evoluutiopuussa ihan eri oksalla, joten käännös vaatii paljon enemmän rahaa, aikaa ja vaivaa.

Jos yksinkertaisuuden vuoksi oletetaan PC–PS3-laitekanta ja wareprosentti samaksi, kuinka houkutteleva pelialusta PS3 enää onkaan?

Wrath of the Rich-King

Analyytikkojen mielestä PlayStation 3 sai olla hakkereilta rauhassa Linux-tukensa takia, mutta kun Sony otti saavutetun edun pois, raskaan sarjan hakkerit suuttuivat tosissaan. PlayStationin kräkkäys on ideologinen isku, ja sen takia piratismia ei vielä tueta.

Jos hakkereilla on tervettä itsesuojeluvaistoa, voi olla, ettei piratismin sallivaa käyttistä edes päästetä irti. PC-piratismi kohdistuu sirpaloituneeseen skeneen, jossa kukaan ei ole yksin uhrina tai vastuussa: kukaan ei tee mitään, koska muutkaan eivät tee mitään.

Mutta suurvallat ottavat herkästi nokkiinsa, kun terroristit luhistavat niiden torneja. Sony pystynee jossain määrin elämään nykytilanteen kanssa, koska ydinliiketoiminta on vielä turvassa, ja nettipelit voinee pelastaa PC:stä tutuilla PunkBustereilla kavereineen. Jos tilanne eskaloituu, nukkuvan jättiläisen on pakko herätä. PS3-piratismilla on vain yksi uhri, mutta se on valtava megakorporaatio, jolle pelikonsoli pelimyynteineen on melkein tärkeintä liiketoimintaa. Ei Sony jää katselemaan vierestä käsiään väännellen, kun kaista vinkuu ja torrentit valittaa, vaan rahaa säästämättä, asiantuntijoista tinkimättä, ainakin yrittää kehittää piratismiin lopullisen ratkaisun. Ehkäpä muodossa, jota myös PC, Nintento ja Xbox pystyvät helposti hyödyntämään.

Vai onko kyseessä... salaliitto? Lieneekö BTC vain CIA:n rahoittama musta operaatio, jolla omalle Microsoftille taataan yksinoikeus konsolipelaamisen maailmanmarkkinoihin? Vai vuotiko Sony root keyn tahallaan, sillä piratismin seurauksena tunnetusti laitemyynti nousee kohti äärettömyyttä ja sen yli. Kun PS3 on voittanut Wiin sekä Xboxin 3–1, Sony painaa nappia ja PS3:een kätketty vara-root key kytkeytyy päälle.

Vai onko... ei, se olisi jo liian pelottavaa!

Lisää aiheesta

  • Nnirvi: 250

    Enää viisikymmentä Pelittiä lisää ja ne pystyvät puolustamaan Thermopylain solaa persialaisilta!
    Neljännestuhatta Pelittiä tarkoittaa, että olen kirjoittanut ällistyttävät 250 palstaa niinkin rajatusta aiheesta kuin pelit ja pelaaminen. Katson, että olen ansainnut oikeuden kirjoittaa…
  • Nnirvi - Super Soul Bros

    Kun pienestä ilmiöstä tulee iso ilmiö, siitä tulee usein joko iso kusipää tai kaikkia miellyttävä kompromissi. Mutta ei aina.
    Ilmestyessään Demon’s Souls oli hyvin pienen piirin viehättävä niche-peli, joka suusta suuhun -markkinoinnilla lopulta myi melko mukavasti. Dark Souleissa…
  • Nnirvi: 60,0 ja Kultainen silmä

    Joskus tuntuu, että minulta puuttuu peliarvostelijan perusvalmiudet. En osaa tarkasti arvottaa tietyn rajan ylittävää grafiikkaa, sillä minulla ei ole kultasilmää.
    Eikä minkäänlaista sävelkorvaa. Joskus kauan sitten kun American Idolissa oli vielä ideaa, en kuullut ensimmäistäkään…