PixelJunk: Shooter (PS3)

Odotin pitkään Thrust-tyyppisiä ammuskeluja ja sain kertaheitolla kaksi. Gravity Crashin vanavedessä saapunut PixelJunk: Shooter ei tosin ole puhdasverinen Thrust-klooni, sillä ohjaus on modernisti kaksitattinen ja luolaston sijasta pelaaja heitetään nesteeseen.

Painovoima vaikuttaa nesteisiin, jotka työntävät alusta virtauksen suuntaan. Vesi, laava ja magneettinen öljy aaltoilevat, roiskuvat ja muuttuvat pisaroiksi. Aineet reagoivat keskenään: veden ja laavan yhdistelmä muodostaa huokoista kiveä, jota voi ampua mäsäksi. Laava ja öljy muuttuvat herkästi syttyväksi kaasuksi.

Pilotti ei ole ainoastaan oudon planeetan luonnonilmiöiden armoilla. Tietyillä alueilla alukseen pultataan vesi- tai laavatykki. Toisinaan nesteitä raijataan paikasta toiseen kaapparikouraan napatuilla orgaanisilla säiliöillä. Invertteripanssarilla laavasta tulee kaveri ja vedestä vihollinen. Veikeä magneettikenttäpanssari työntää öljyä aluksesta poispäin.

Näppärillä nesteillä läträämisestä revitään irti lukuisia pikkupulmia, jotka kiteytyvät ansaan jääneiden tiedemiesten pelastamiseen ja lisäkenttiä avaavien timanttien keräilyyn. Timantit ovat usein kiven sisällä tai syvällä laavassa, mutta nestepulmien ohessa rei’itetään tietysti kasapäin erilaisia outoja muukalaisia.

Siinä missä Gravity Crash on onnistuneesti päivitettyä pseudoretroa, noin 4–6 tunnin mittainen PixelJunk: Shooter tuo Thrust-koulukunnan luolaräiskintöihin aidosti uusia ideoita. Lupsakoiden nesteiden ansiosta PixelJunk: Shooter on enemmän omaperäinen toimintapulmapeli kuin räiskintä.

91