Planeettaosasto Pelit taistelee

Lue, katso ja mörppää: Planetside 2

Planeettaosasto Pelit taistelee

Me olemme Terran Tasavallan keihäänkärki.

Me emme taistele etulinjassa, vaan 500 metriä sen edellä.

Me olemme Planeettaosasto Pelit, ja tämä on meidän tarinamme.

++ Granite Valley Garrison, Amerish

++ 1. päivä syyskuuta

++ SgtArmyGuy, joukkueenjohtaja (taistelupäiväkirja)

New Conglomeraten siniset korporaatioterroristit puskivat tänään etulinjansa aivan kiinni Warpgateemme ja uskoivat saavansa meistä helpon voiton. Mutta he unohtivat, että nurkkaan ajettuna Terran tasavallasta tulee vain entistäkin yhtenäisempi. Rintani paisuu kansallisylpeydestä, kun Prowler-tankkini uljaat 120-milliset kaksoistykit murskaavat jälleen yhden vihollispanssarin. Me olemme Planeettaosasto Pelit, Terran Tasavallan vastahyökkäyksen keihäänkärki, etulinja etulinjan edessä!

Sotaonnetar hymyilee meille. Prowler-tankeista sekä Sunderer-miehistönkuljetusvaunuista koostuva osastomme on työntänyt Konglomeraatin puolustajia nyt jo kahden tukikohdan verran pohjoiseen. Avaan Amerishin strategisen kartan näyttöpäätteelleni. Se näyttää, että nykyisestä olinpaikastamme Granite Valley Garrisonista on vain yksi tie eteenpäin: itään, kohti Konglomeraatin hallussa olevaa Xelas Bio Labia. Siitä tulkoon päivän kolmas palkintomme, jonka voitamme verellä ja raudalla!

Voitonvarmuus on varman häviön äiti. Xelasiin johtavan sillan eteläpäässä panssariosastomme joutuu armottomaan pst-tykkitornien ristituleen. Yritän ampua takaisin, mutta liian myöhään:  Prowlerini tuhoutuu. No, liikkuvina uudelleensyntymispisteinä toimivat Sundererimme ovat ehjänä takalinjassa. Kuolleista nouseminen on rutiinia, ja pääsen nopeasti takaisin rintamalle. Sotilaan henki on todella halpa, sillä Auraxiksella on mahdotonta kuolla.

Planeettaosaston jäljellä olevat tankit kyllä siivoavat vihollisen tykkitornit sekä panssarikaluston pois, mutta kärsivät raskaita tappioita. Käytännössä joukkueellani ei ole enää tarpeeksi tankkeja jatkamaan puskuamme tämän pidemmälle pohjoiseen. ”Siirrymme jalkaväkitaisteluun”, ilmoitan tahtoni Planeettaosastolle. Alpha-ryhmää komentava Kharnis valistaa osastoaan Bio Labin valtaamisen nikseistä, itse johdan muutaman jalkamiehen sillalle siivoamaan sen kupeeseen pystytetyn vihollis-Sundererin. Komeasta räjähdyksestä selviää joku onnellinen, vain nähdäkseen pumppuhaulikkoni rihlauksen. Siinä teille oikeutta Tasavallalta, petturit!

Yksi silta liikaa

Planeettaosasto varmistaa Tasavallan otteen sillan eteläpäästä, mutta heti sen pohjoispuolella meitä odottaa tiukasti puolustettu Konglomeraatin spawnaushuone, josta puskee jatkuvalla syötöllä vihollisia kimppuumme. Etulinjamme pysähtyy näille sijoille, näihin tunnelmiin, jollei oma osastomme saa puolustajien takana sijaitsevaa kontrollipistettä pian omaan käyttöön. Kajautan radioon: ”Platoon waypointin alla oleva valtauspiste on seuraava kohde! Kaikki miehet, sillan yli sillä kalustolla, joka meillä on jäljellä!”  Johtaja taistelee joukkojensa edessä, joten lähden rynnäkköön haulikkoni kanssa.

Vastarintaa on yksinkertaisesti liikaa: kohtaan loppuni heti sillan pohjoispäässä. Tästä ei mennä läpi ilman oveluutta, tai omaa suosikkiani, raakaa voimaa! Komennan osastolaisia vetämään päälleen MAX-voimapanssarit, ja pian sillan toisella puolella ihmetelläänkin horisontista kantautuvaa teräsjalkojen tepsutusta. SuoMetson viimeisen jäljellä olevan Prowlerin jakaman tulipeitteen alla ryntäämme sillan yli ja kierrämme sieltä valtauspisteen sisältävän rakennuksen taakse.

Konglomeraatti on selvästi osannut odottaa tällaista peliliikettä. Sisäpuolella katson silmästä silmään kk-tornia. MAX-pukuni etumukseen ropsahtaa pari kiloa nikkeliä, mutta pelti kestää ja lyhyesti sanottuna saamme rakennuksen vallattua. Linnoitamme välittömästi eteläisen sisäänkäynnin vastahyökkäyksen varalta. Se on nyt sekunneista kiinni. Tällaisen pikkutukikohdan spawn-piste kääntyy meille melkein välittömästi, ellei Konglomeraatti saa heti aikaiseksi läpimurtoa. ”MAXit, älkää menkö liian rohkeasti ulos, antaa niiden tulla tänne!” Kharnis komentaa. Kimppuumme rynnii muutama vihollis-MAX, mutta ne eivät pääse läpi.  Pian silta on meidän, ja jälkijoukkomme pääsevät vihdoinkin etenemään. Pää on auki. Nyt eteenpäin, Tasavallan nimessä!

 

Seuraavaksi on aika iskeä itse Bio Labiin. Ryhmitymme pikkutukikohtamme teleporttihuoneeseen, jota pitkin pääsemme suoraan ylös Xelas Bio Labin B- ja C-valtauspisteiden väliin. ”Puskekaa kohteelle, älkää välittäkö mistään muusta!” komennan osastoa. Nyt on tärkeää liikkua nopeasti. Mitä enemmän aikaa annamme viholliselle ryhmittäytyä puolustukseen, sitä vaikeampaa kohteiden valtaamisesta tulee. Isojen Bio Labien kääntäminen omaan hallintaan vie minuuttikaupalla aikaa, joten Planeettaosaston on oltava mahdollisimman hyvissä asemissa ennen Konglomeraatin vääjäämätöntä vastahyökkäystä.

MAXiemme metallijalat tömisevät lattialla rynnätessämme eteenpäin kohti C-pistettä. Pukuni Onslaught-konetykit laulavat suloista kuolemaa. Vihollisen jalkaväki ei pysty pysäyttämään MAX-rynnäkköämme. C:n kääntämisen jälkeen pääsemme lähes kenenkään estelemättä B-pisteelle panostamaan SCU-yksikköä suojelevan kenttägeneraattorin. SCU pitää yllä tukikohdan spawnipistettä. Sen tuhoamisen jälkeen Bio Lab olisi käytännössä meidän! ”Seuraava kohde on SCU!” karjaisen suojakilpigeneraattorin pamahtaessa. Ampaisemme sisään huoneeseen ja tukimme kaikki ovet MAXeillamme. ”Hyvältä näyttää – pitäkää asemat!” Konglomeraatti puskee rajusti päälle, mutta ei pääse puolustuslinjamme läpi. SCU räjähtää, ja Planeettaosasto puhdistaa viimeiset eloonjääneet alueelta.

Tasavallan punainen viiri kohoaa liehumaan Xelas Bio Labin ylle, ja kansallisylpeys täyttää sieluni. Lähes kyynelsilmäisenä nostan käden lippaan. TR ja keihäänkärkiosastomme ovat jälleen kerran voittoisia!

 

-----------------------------------------------------------------------------

Planetside 2: Ensimmäinen vuosi Auraxiksella

Räiskintäpeleissä Planetside-sarja on ainutlaatuinen, sillä samalla serverillä taistelee parituhatta pelaajaa samassa pelaajalähtöisessä metapelissä. Kun New Conglomeraten terroristit tunkeutuvat ylpeän Terran Republicin  punaiselle alueelle, tuntee jokainen faktiolojaali soturi piston sydämessään: ne ovat nyt tulossa viemään meidän tukikohtamme! Nimenomaan joukkuehenki ja ylpeys omaan faktioon kuulumisesta ovat Planetsiden erikoisuuksia, vastaavaan ei muissa peleissä juuri törmää.

Ja kun joukot lopulta mobilisoidaan, syntyvien yhteenottojen skaalan todella tuntee: kymmenien eri taistelijoiden ja sotakoneiden kohdatessa kunnian kentillä ilmassa on niin paljon lyijyä, että jytinä tuntuu aina Munas-kuissa asti. Peli luo spontaaneja sankaritarinoita. Auraxiksella jokaisella meistä on omat tarinamme kerrottavana epätoivoisista puolustustaisteluista tai uhkarohkeista sissi-iskuista, joilla käännettiin ”juuri sillä ratkaisevalla hetkellä” taistelun kulku oman puolemme voitoksi.  Ja ne kaikkein arpisimmat veteraanit aloittavat vähintään puolet jutustaan sanomalla  ”Meillä Planetside ykkösen aikaan…”

Vaikka joukkueenjohtajana voi pelata strategista shakkia, Planetside kakkosta voi pelata kuin mitä tahansa muutakin räiskintäpeliä. Siinä voi pudottautua suoraan toiminnan keskukseen keräämään tappoja ja sertifikaattipisteitä, ilman mitään pakottavaa tarvetta kommunikoida kenenkään kanssa. Itseohjautuva sota antaa koko ajan tilaisuuksia liittyä menestyksekkääseen hyökkäys- tai puolustusrintamaan jossain päin Auraxista. Yksi mies ei pysty kääntämään taistelun kulkua, mutta ainakin tuntemattomien kanssa rymyäminen tarjoaa virkistävää vaihtelua vakavaan taktikointiin. Pelin kohtalaisen korkea aloituskynnys pitää pahimmat räiskintäjonnet aisoissa, joten satunnainenkin pelaajakunta on yleisesti ottaen aika fiksua (joskaan ei kovin tavoiteorientoitunutta).

Planetside 2 on free-to-play-peli. Pelaaminen on ilmaista, mutta oikealla rahalla voi ostaa omalle virtuaalisoturilleen erilaisia koristeita sekä nopeuttaa kokemuspistegrindausta vaativien aseiden saantia. Pelaamalla hankittavia, aseiden ja varusteiden avaamiseen käytettäviä sertifikaattipisteitä saa tuoreimpien päivitysten jälkeen paljon aikaisempaa helpommin. Tämä yhdistettynä keventyneeseen sertifikaattihinnoitteluun mahdollistaa uusien lelujen avaamisen varsin inhimillisessä ajassa. Pelin ase- ja kalustotasapaino on kunnossa eikä selkeitä ”pay-2-win” -valintoja ole. Lisäksi jokaisen hahmoluokan perusvarustus on jo itsessään täysin riittävä esimerkiksi Planeettaosastossa pelaamiseen. Auraxis-komennus ilman oikean rahan polttamista on viimeistään nyt täysin varteenotettava vaihtoehto.

Sony reagoi hyvin uusien asearsenaalitäydennysten sekä muiden päivitysten mukanaan tuomiin tasapainoheilahduksiin. Planetside 2 elää koko ajan, ja peli kehittyy jatkuvasti eteenpäin. Jos testasit peliä viimeksi vaikka sen julkaisun aikoihin tai alkukeväästä, on moni asia muuttunut. Niin käyttöliittymä ja kalusto kuin karttojen valtausmekaniikkakin ovat parantuneet. Parhaat puolensa Auraxis kuitenkin esittelee edelleen vain niille, jotka taistelevat siellä osana jotakin outfitia. Pelkkänä yksinräiskintäpelinä Planetside kakkosesta jää se tärkein osa-alue kokematta.

Jos peli siis jätti sinut julkaisussa kylmäksi, liity nyt vaikkapa Planeettaosaston riveihin ja tule tarkistamaan näkemyksesi!

Antti ”SgtArmyGuy” Eronen  & Mitro ”Kharnis” Makkonen

 

Profiili: Planeettaosasto Pelit [POPL]

Planeettaosasto Pelit, lyhennettynä POPL, on Pelit.fi-foorumin oma Planetside 2 -outfit. Osasto syntyi samoihin aikoihin pelin julkaisun kanssa marraskuussa 2012, jolloin silloinen Suuri Ylijohtajamme MDK2k käynnisti avoimen rekrytoinnin lehden foorumilla. Planeettaosaston tavaramerkki, rento asenne yhdistettynä vahvaan tiimihenkeen, oli läsnä ja havaittavissa heti alusta alkaen. Vuoden 2013 alkupuolella valettiin osaston varsinainen taktinen ja strateginen kivijalka, kun nykyiset Suuret Ylijohtajat SgtArmyGuy ja Kharnis järjestivät kolme YhteisToimintaHarjoitusta eli YTH:ta, joissa harjoiteltiin nimensä mukaisesti osaston yhteistoimintaa. YTH-tapahtumien pohjalle kasvoivat sittemmin Planeettaosaston perinteikkäät Sunnuntaipelit, joiden jokaviikkoisena tavoitteena on säilynyt strategisten kohteiden valtaaminen kartalta. Kevyempää, yleiseen rymyämiseen keskittyvää toimintaa järjestetään Keskiviikkopelien yhteydessä. Molempina pelipäivinä yleinen aloitusaika on kello 18.

Uudet jäsenet ovat aina erittäin tervetulleita mukaan toimintaamme – lisäksi palveluskierto Planeettaosastossa takaa sinulle Kansalaisuuden! Aloita värväytymisprosessi ilmaisemalla kiinnostustasi pelit.fi-foorumin Planeettaosasto Pelit -ketjussa tai vaihtoehtoisesti luo Miller-serverille Terran Republic -hahmo ja lisää joku alla olevista henkilöistä kaveriksesi:

Pyorre

JUSSI81te

SgtArmyGuy

Osaston nettisivut löytyvät osoitteesta: http://koti.mbnet.fi/eronae/planeettaosasto/

”Me olemme keihäänkärki.” –outfit-motto, Planeettaosasto Pelit

Joukkueenjohtajan näkymä: NC puolustaa sillan pohjoispäätä, Planeettaosasto iskee sen yli etelästä.

Siltaa ylittämässä. Eespäin, pojat kansan urhokkaan!

Ovela koukkauksemme ei ollutkaan ihan niin ovela kuin luulimme. ”Rynnäkk…BRRRRRRRRRT!”

New Conglomeraten MAX-mies yrittää urhoollisesti puolustaa eteläisen pikkutukikohdan valtauspistettä.

Teleporttihuoneessa odotellaan siirtymistä sisälle Bio Labiin.

Vihollisen kasvot.

Planeettaosaston viimeinen pusku kohti Xelas Bio Labin SCU:ta.

[TASAVALLAN SENSUURIVIRANOMAISEN HYVÄKSYMÄ]

Tasavallan Asevoimien Päämajan propagandasiipi toimitti Pelit-lehteen alta löytyvän joukkueenjohtaja SgtArmyGuyn taistelukertomuksen 1. päivä syyskuuta suoritetusta Xelas Bio Labin valtauksesta. Operaation tapahtumia pääsee halutessaan seuraamaan minuutti minuutilta videolta osoitteessa:

(Löytyy YouTubesta nimellä ”Planeettaosasto Pelit – Lue ja Pelaa – Taistelu Xelas Bio Labista”)

Tasavallan Asevoimien Virallinen Sanasto

Amerish, Esamir, Hossin, Indar – planeetta Auraxiksen mantereita, joilla Planetside 2:n taistelut käydään

NC – New Conglomerate, yksi Planetsiden kolmesta faktiosta (likaisia ja inhottavia terroristeja)

Outfit – Planetsiden vastine klaanille/killalle

SCU – Spawn Control Unit, isojen tukikohtien respawn-pistettä ylläpitävä generaattori

TR – Terran Republic, yksi Planetsiden kolmesta faktiosta (urheita ja ylpeitä sotureita, kaikin tavoin kunniallisia)

Warpgate – jokaisen faktion aloitusalueena toimiva kotisektori

Lisää aiheesta