Planets Edge: Point of No Return – Käymättomien korpimaiden soturit

Vuonna 2045 täyttyy ihmiskunnan ikuinen toive kohdata toinen älykäs rotu. Komeetta 2045jun22:72:08:66 osoittautuu muukalaisrodun alukseksi, ja sen kurssi näyttää vievän sen suoraan Maan kiertoradalle.

Kuukausien ajan alukseen yritetään saada yhteyttä, mutta tuloksetta, jonka johdosta otaksutaan tunkeutuja vihamieliseksi, ja kaikki YK:n käytössä oleva avaruussodankäyntiin soveltuva kalusto asetetaan hälytystilaan.

Muukalainen asettuu kiertoradalle ja lyhyen hiljaisuuden jälkeen alkaa peilata ihmiskunnan viestejä takaisin. Väärinkäsityksen johdosta avaruusasema Wu Chen suorittaa muukalaista vastaan iskun kiertoratahävittäjillä. Isku on tehoton, mutta muukalaisen radiolähetykset katkeavat kuin seinään. Pari tuntia ihmiskunta pidättää hengitystään, ja sitten kuusiirtokunta havaitsee valtavan radiovälähdyksen aluksesta maapalloon. Kaikki radioyhteydet Maahan katkeavat, ja kun uudet satelliitit saadaan laukaistua, huomataan että koko planeetta on kadonnut.

Maapallon kadotessa sen painovoimakenttä jäi jostakin syystä paikalleen, joten kuusiirtokunta säilyi. Siirtokunta ei kuitenkaan ole omavarainen, ja jotakin pitäisi tehdä ennen kuin vuosi on kulunut. Maapallon hävittänyt radiopulssi kärvensi myös muukalaisaluksen melko pahaan kuntoon, mutta sen tähtiajomoottori jäi kuitenkin niin ehjäksi, että se voitiin kopioida, bonuksena ehjiksi jääneet tietopankit sisälsivät valtavasti ihmisille uutta teknologiaa. Näillä eväillä kuusiirtokunta varustaa ihmiskunnan ensimmäisen avaruusaluksen ja lähettää pienen joukon rohkeasti menemään sinne minne kukaan ihminen ei ole ennen mennyt.

Muukalaisalus yritti ilmeisesti käyttää jotakin uudentyyppistä galaksienväliseen matkailuun soveltuvaa moottoria. Ainoa keino maapallon pelastamiseen otaksutaan olevan kokeen toistaminen. Tähän tarvitaan kahdeksan eri komponenttia uuden driven rakentamista varten.

Karvanoppia ostamaan

Klassisesti uusi alus täytyy varustaa. Ensin rakennetaan varusteita, aseita ja moottoreita siirtokunnan pienistä raaka-ainevaroista, ja sitten survotaan niitä sopivassa suhteessa tarjolla olevaan kokoluokka yhden alukseen, joka vastaa suunnilleen ilmatiivistä kylpyammetta. Aluksi kyseessä on lähinnä kompromissi tulivoiman, nopeuden ja rahtitilan suhteesta.

Oikeastaan ensimmäinen alus kannattaa jättää ihan tyhjäksi rahtia varten, eli ei aseistusta ja pienin mahdollinen moottori, sillä ensimmäinen alus kun ei useimpia vihollisia vastaan taisteltaessa kestä yhtäkään osumaa, vaikka olisi kuinka hampaisiin asti aseistettu.

Tähdet tähdet

Pelin maailmankaikkeudessa riittää tutkimista. Tähtiä on noin sata ja jokaista kiertää planeettoja. Näitä voi käydä skannaamassa kiertoradalta, ja jos malmia löytyy, voi sen siirtää ruumaan Star Trek -siirtimellä. Raaka-aineet ovat todella tärkeitä, sillä käytössä olevat varusteet on yleensä rakennettava itse, eikä kuusiirtokunnan omissa raaka-ainevaroissa ole hurraamista.

Avaruudessa liikuttaessa nopeudet ovat todella valtavia tai sitten aikaa on nopeutettu todella paljon, sillä matka tähdestä toiseen sujuu muutamassa sekunnissa. Toiset alukset havaitaan kymmenien valovuosien päästä(!) ja taistelukin sujuu ihan hyvin myös lähietäisyydellä (joskin skaala heittää pahasti).

Avaruusroolipelissä avaruustaistelu on tietysti tärkeä pointti ja Planet's Edgessä se on toteutettu varsin mallikkaasti. Taistelunäyttö skaalaa näkymää siten, että kaikki taistelussa mukana olevat alukset ovat yhtä aikaa näkyvissä ruudulla. Taistelu on kaksiulotteista ja koostuu pääasiassa alusten kieppumisesta toistensa ympäri tiukoissa kehissä päästäkseen asemaan, josta voi ampua tulematta itse ammutuksi. Taistelu käydään reaaliajassa, aluksen ohjaus ja tulitus käy varsin näppärästi hiirellä. Automaattipilotti tarjoaa Pursue- ja Evade-mahdollisuudet.

Pitkästymisestä ei juuri voi puhua. Maaliin hakeutuvia ohjuksia käyttävät ovat etulyöntiasemassa jonkin aikaa, sillä ne ovat ainoat aseet, joilla on mainittava kantama. Jos vihollinen pääsee liian lähelle, alkaa massdriver-tykkien ja raskaiden röntgenlaserien raaka voima olla taktista hienostelua tärkeämpää. Hyvä neuvo aloittelijalle on pysyä erossa taisteluista siihen asti, että alus on paitsi ainakin neljä pykälää isompi kuin pelin alussa myös täynnä ohjuksia ja raskaita bolt-aseita.

Maassa

Jos alus osuu asutun planeetan kiertoradalle voi sinne lähettää vierailulle nelihenkisen maahanlaskuryhmän. Jokaisella planeetalla on vain yksi paikka mihin siirtyä, eli koko planeetta sijaitsee pelin maailmassa noin hehtaarin alalla. Se ei paljoa häiritse, sillä tämä läntti on yleensä täynnä toimintaa, ja pysyvätpähän pelin ongelmat pienellä alueella.

Muuten pelin juonessa ei ole valittamista, vaikkakin maahanlaskupartio kohtaa lähes poikkeuksetta vihamielisiä olentoja, joita ei tunnu saavan hengiltä edes neljän kranaatinheittimen ristitulella. Saisi vain ne assaut laserit rakennettua, niin...

Maataistelu toimii vuoropohjaisesti eikä siinä pitäisi olla mitään outoa roolipelejä ennen pelanneille. Käytettävissä olevat optiot valitaan ruudun reunalla olevista valikoista. Hyvä idea on osumisprosentin näyttäminen kursorissa kun pelaaja liikuttelee tähtäintä ympäriinsä.

Pelin käsitys keskusteluista on roolipeliksi todella outo. Pelaaja voi vain valita talk/communicate-toiminnon, ja toinen osapuoli joko ei vastaa tai lyö ruutuun jotakin tekstiä, joka on sama jokaiselle tietyn lajin edustajalle. Sama ongelma on vieraiden alustenkin kanssa, communicatea seuraa joko kaupankäynti tai taistelu. Jessus, eihän tällaista ole nähty sitten kuusnelosen kulta-ajan!

Erikoinen yksityiskohta on se, että miehistöä ei luoda itse, vaan se on joka kerta sama neljän eri alan spesialistin muodostama joukko plus kapteeni, eli pelaaja joka ei suoranaisesti osallistu mihinkään. Kun kuolema yllättää, kloonataan vain uusi miehistönjäsen Moonbasessa. Näistä klooneista ei tule aivan identtisiä, vaan kyvyt muuttuvat satunnaisesti joka kerta.

Toteutukseltaan Planet's Edge on hieno. Alun demo Star Wars -teksteineen ja upeine animaatioineen virittää tunnelman todella korkealle ja Roland soittelee taustalla ihan mukavaa musaaa ja todella jykeviä efektejä. Pelin aikana grafiikka on keskimääräistä parempaa ultimatyyppistä roolipelisellaista. Keskustelumokasta huolimatta Planet's Edge om kannattava ostos avaruusroolipeleistä kiinnostuneelle. Valtavassa peliavaruudessa riittää tutkimista viikoiksi.

86