Pokémon SoulSilver (DS)

Tuoreella Pokémon-pelillä on oudoin markkinointikampanja hetkeen, sillä SoulSilveriä mainostetaan Silver-osan uusversiona. Hieno idea muuten, mutta jo Blue, Yellow, Gold, Silver, Crystal, Ruby, Sapphire, FireRed, LeafGreen, Emerald, Diamond, Pearl ja Platinum ovat alkuperäisten Red- ja Green-osien uusversioita.

Juoni on kaikissa sama kuin tv-sarjassa. Yksinäinen sankari vaeltaa salipäälliköltä toiselle ja yrittää nousta paikalliseksi pokémon-mestariksi. Ihmisten sijasta tappelevat pokémonit, joiden ominaisuuksia kasvatetaan taisteluttamalla otuksia toisiaan vastaan.

SoulSilverin ainoa uudistus on pelipaketin pokewalker eli askelmittari, jolla kerätään kokemuspisteitä yhdelle pokémonille kerrallaan. Jokaisella askeleella tienataan paitsi kokemusta myös watteja, joilla etsitään hyödyllisiä esineitä ja kaapataan pokémoneita peruspeliä yksinkertaisemmissa taisteluissa.

”Loistava idea”, kommentoi äitiosasto, mutta muksutkin tykkäävät. Itseäni ärsyttää systeemissä pari puutetta. Kävelyllä pokémon nostaa vain yhden tason kerrallaan, vaikka askeleet riittäisivät triplanousuun. Pokewalker-tasonnousu ei vastaa Nintendo DS -tasoa, sillä nidoranini ei opi pokewalkerissa uusia liikkeitä. ”Suunnitteluvirheet” korjattaneen seuraavassa Pokémon-versiossa.

SoulSilver on upean näköinen, sillä piirrosleffamaiset grafiikat seuraavat yön ja päivän vaihtelua. Laskevan auringon valossa kylpevät kaupungit näyttävät aivan toiselta kuin yöaikaan keinovalaistuksessa. Oikean vuorokausirytmin noudattaminen luo yllättävää lisäfiilistä pelaamiseen, sillä pimeässä saa kiinni eri pokémoneja kuin päivällä.

SoulSilver noudattaa 10 vuotta vanhan Silver-version kulkua, mutta suurin vahvuus piilee alkuperäisessä, klassisessa otussuunnittelussa. Alkukausien charmanderit, geodudet ja squirtlet peittoavat karismallaan nykyiset giratinat ja muut turhakkeet mennen tullen.

14 vuotta liki muuttumattomana pysynyt pelikaava on jo aikapäivää sitten loppuun kaluttu, joten ensi syksynä Japanissa ilmestyvässä Pokémon Black/Whitessa luvataan uudistaa sarjaa reippaalla otteella. Ei hullumpi ajatus, sillä sivuhaarat Ranger- ja MysteryDungeon eivät toimi yhtä hyvin kuin alkuperäinen hirviöfarmi-idea.

80

Lisää aiheesta