Police Quest III: The Kindred (ratkaisu)Suku on pahin

Sonny Bonds on jo kahdesti kunnostautunut, mutta miten käy kun väkivalta kohdistuu omaan perheeseen? Lyttonin hullu rituaalimurhakultti ottaa kohteekseen Sonnyn kuvankauniin vaimon Marie Bondsin, joten S. Bondsilla on ratkottavanaan kaksi ongelmaa: säilyttää mielenterveytensä ehjänä ja napata kulttilaiset.

Police Questien viehätys perustuu ennen muuta loppuunhiottuun realismiin, jonka auteettisuudesta on vastuussa entinen poliisi Jim Walls.

Bondsin taival alkoi vuonna 1987 Sierran julkaistua Police Quest I:n. Bonds aloitti Lyttonin poliisiasemalla tavallisena passipoliisina, joka ennen pitkää ylennettiin etsiväksi. Sonny sai vastaansa huumekauppiaan pahimmasta päästä - Jessie H. Bainsin, joka vangittiin ykkösosan lopussa.

Kakkososassa Jessie Bains pääsi pakenemaan Lyttonin keskuvankilasta mukanaan kohdelista murhattavista henkilöistä. Jopa Bondsin tyttöystävä Marie Wilkins kidnapattiin, mutta moninaisten käänteiden jälkeen Jessie päätyi verisenä viemärin pohjalle, Bondsin ja Marien lähtiessä kuherruskuukaudelle Havajille.

Mutta koska tämä ei ole satua, vaan peliä, jonka jatko-osista heruu rahaa Sierran kassaan, eivät Sonny ja Marie eläneetkään onnellisina elämäänsä loppuun asti. Kolmososassa heidän onnelaansa tuppautuu häiritsemään Jessie Bainsin veli, joka kaiken kukkuraksi vielä kuuluu "paholaisen pojat" -klubiin, jonka nimestä jo arvaa, millaista toimintaa "kerholaiset" harjoittavat pimeinä syysiltoina. Töihin, kersantti Bonds!

Tervetuloa takaisin, kersantti Bonds

Käväise omassa huoneessasi lukaisemassa muistio konstaapeli Moralesin huonosta käytöksestä. Sinut on määrätty täksi päiväksi työskentelemään liikenteen parissa, joten painele pitämään ohjeidenjako alokkaille. Aluksi huomauta Moralesille haluavasi keskustella hänen kanssaan kahden kesken.

Pidä tilannekatsaus ja ohjaa kukin omiin töihinsä. Palaa omaan huoneeseesi, jossa Morales jo odottaakin. Juttele henkeviä, ota tietokoneavainkorttihakemus (Computer Access Card Requestion Form) laatikostasi ja nouse hissillä yläkertaan. Annettuasi hakemuksen Mikelle saat tietokoneavainkortin.

Laskeudu ykköskerrokseen, ja hae komerosta muutamia pattereita sekä paketillinen hätäraketteja. Siirry miestenhuoneeseen ja etsi oma lokerosi, jonka saa auki yhdistelmällä 164. Ota mukaasi PR-24-pamppu, taskulamppu ja muistikirja. Kuljeskeltuasi hetken aikaa poliisiaseman käytävillä aluehälytyskeskus kutsuu sinua. Viiletä huoneeseesi, nosta luuri ja sormeile dispatch-nappulaa. Puistoon on kuulemma hyökätty ulkoavaruudesta, tai ainakin joku väittää sellaista.

Asetu siis virka-autoosi (siihen, missä lukee valkoisilla kirjaimilla poliisi) ja ajele puistoalueelle. Ruokailijoiden kuulustelu paljastaa idässä hyppelevän hyypiön olevan ympäristölle vaarallinen. Kävele sinnepäin ja löydät puolipukeisen miehen, joka kommunikoi Muukalaisten kanssa viittomakielellä.

Juttele kaverille ja yritä käsitellä tätä. Tyyppi yltyy väkivaltaiseksi, repii virkamerkkisi, heittää sen jokeen ja hyppää itse perässä. Puhu hänelle uudestaan ja tutki vaatekasaa. Löydät avainnipun ja ajokortin. Silmä silmästä: viskaa avaimet jokeen. Hullu hermostuu ja alkaa lähestyä pahat mielessään, joten sinulla on täysi oikeus myös käyttää väkivaltaa itsepuolustukseksi. Ota pamppu vyöltä ja tempaise jätkää tämän tullessa liian likelle. Iske kaverin kädet käsiraudoilla selän taakse, kuljeta mies autolle ja suorita ruumiintarkastus. Löydät stiletin, jonka takavarikoit. Avaa oikeanpuoleinen ovi ja tunge tyyppi sisään.

Ajele takaisin poliisiasemalle. Laita aseesi säilytyslokeroon ja saata huligaani lasiovista sisään. Puhu vartijalle ja anna pidätyksen syyksi teräaseen hallussapito julkisella paikalla. Ota käsiraudat laatikosta ja palaa liikennepalveluun.

Partio pikatiellä

Suuntaa matkasi rampille, jossa Moralesilla on jonkinasteisia ongelmia. Hän on pysäyttänyt ylinopeutta ajaneen autoilijan, joka kieltäytyy allekirjoittamasta sakkolappua. Kerro autoilijalle, että allekirjoitus on vain tae hänen ilmestymisestään oikeuteen, ei virheen myöntäminen. Nainen kieltäytyy yhä, perustellen Moralesin yrittäneen huijata häneltä rahaa allekirjoituttamalla kymppitonnin shekin. Anna naisen mennä (signature), pidä puhuttelu Moralesille ja jatka partiointia pikatiellä.

Ajele ympäriinsä vauhdilla 55 mailia tunnissa. Ennen pitkää ohitsesi porhaltaa auto lievää ylinopeutta. Survaise kaasu pohjaan ja kytke pilli päälle. Saavutat tuotapikaa ylinopeutta ajaneen auton ja pakotat sen tien sivuun. Ajaja on myöhässä treffeiltä ja myöntää tehneensä virheen. Hän on katuvainen, joten päästä hänet pelkällä varoituksella ja jatka partiointia.

Kohta eteesi ilmestyy liikennesuma nopean liikenteen linjalla. Ohita se, ja huomaat alinopeutta ajavan auton. Herätä kuljettajan huomio sireeneillä ja roikkumalla auton puskurin takana viereisellä kaistalla. Hän luovuttaa ja ohjaa hotrodinsa tien sivuun. Puhele kuskille ja kerro hänen ajaneen alinopeutta. Tyyppi heittäytyy hävyttömäksi, joten pyydä hänen ajokorttinsa ja kirjoita sakkolappu tietokoneella (muista oikea aika!). Allekirjoituta lappu kuskilla, palauta ajokortti ja toivota hyvää päivänjatkoa.

Ohitsesi pyyhältää jossain vaiheessa musta auto. Silmäile rekisterilaattaa ja jos huomaat jotain erityistä, älä pysäytä autoa. Kyseessä on huumepoliisin etsivä takaa-ajossa.

Jatkaessasi partiointia näet pian auton, joka vaappuu reunalta toiselle. Ohjaa auto tien sivuun ja puhele Jim Wallsille. Hän on ottanut kerran kiellon päälle. Suorita juopumustesti siirtelemällä sormea oikealta vasemmalle. Pidä näppiäsi hetken aikaa vasemmassa laidassa ja saat selvät todisteet kaverin humalatilasta. Tyyppi on niin vaarallinen liikenteelle, että joudut viemään hänet selviämään. Selosta hänelle tilanne ja lukitse miehen kädet selän taakse käsiraudoilla. Palaa asemalle suorittamaan puhalluskoe putkan eteisessä. Kahden promillen humala on jo aika paha liikennerikkomus, joten luotsaa ukko putkaan.

Rutiini loppuu

Saat hätäkutsun läheiseen ostokeskukseen. Aja sinne mahdollisimman nopeasti ja ehdit juuri nähdä vaimoasi Mariea nostettavan sairasautoon. Hän on joutunut jonkun hullun puukkojunkkarin hyökkäyksen kohteeksi. Ota hänen kädestään kultaketju ja lähde sairaalaan. Useiden tuntien kamppailun jälkeen tohtori tulee antamaan sinulle tilannekatsauksen. Marien henki on saatu pelastettua, mutta hän on yhä syvässä koomassa. Et voi tehdä mitään Marien hyväksi, joten palaa tutkimaan rikospaikkaa.

Saavuttuasi ostoskeskukseen tungetteleva reportteri ilmaantuu kyselemään tahdittomuuksia. Hillitse itsesi ja puhu hänelle. Tunge patterit taskulamppuusi ja haravoi maastoa. Läheltä auton ovea löydät pienen metallisen riipuksen, jossa on sarjanumero. Kirjoita tuo numero muistiin ja palaa kotiisi.

Salaperäinen metallitähti

Kapteenin soitto keskeyttää oikeutetun leposi puolilta päivin. Nouse sängystä, venyttele ja peseydy. Ota vaatekomerosta soittorasia ja ajele asemalle. Sinut on määrätty työskentelemään rikososastolla ja tehtäväksesi annetaan ymmärrettävistä syistä Marie Bondsin murhayritys. Partneriksesi saat tietenkin Moralesin.

Kapteeni kertoo erään toisen samantapaisen murhan sarjanumeron. Kirjoita kummatkin ylös, käynnistä tietokoneesi ja tutki pronssitähden sarjanumeroa. Saat tietoosi vielä yhden murhan, jonka tekotapa sopii Marien tapaukseen. Kirjoita tapauksen sarjanumero ylös ja katsele kaikki kolme tapausta kertaalleen läpi. Soita sanomalehtimiehelle (numero löytyy käyntikortista) ja pyydä häntä laittamaan "...asiasta jotain tietäviä pyydetään ottamaan yhteys Lyttonin poliisiasemaan" -ilmoitus lehteen.

Kirjaa ketju ja pronssitähti todisteina Marien tapaukseen. Työpäiväsi onkin jo pulkassa, joten lähde tapaamaan Marieta Lyttonin keskussairaalaan. Osta ruusuja kukkakaupasta, kysy vastaanottovirkailijalta Marien huoneen numero ja lähde sinne. Tohtorin mukaan Marien tila ei ole muuttunut hyvään eikä pahaan suuntaan. Hän voi vain toivoa parasta. Aseta soittorasia sängylle ja anna ruusu Marien käteen. Pienet lihasvärähdykset ilmaisevat, ettei Marie sittenkään ole lopullisesti koomautunut. Suutele häntä ja lähde kotiin nukkumaan.

Kassi-Alman kanssa kytiksellä

Uusi päivä, uudet haasteet. Asemalla sinulle on jätetty viesti, jossa kerrotaan erään todistajan löytymisestä. Aja annettuun osoitteeseen ja saavut Maryn "talolle". Vilauta virkamerkkiä ja pyydä Marya seuraamaan itseäsi. Hän ei uskalla lähteä mukaasi ennen kuin on varma, ettei hänen ostoskärryjänsä varasteta. Lukitse ne käsiraudoilla läheiseen tolppaan ja Mary suostuu yhteistyöhön.

Palaa asemalle, tarjoa Neilin eväät Marylle ja kuulustele naista. Hän kertoo nähneensä erään ilkeän miehen hiippailevan ostoskeskuksessa. Hän pystyisi tunnistamaan hiipparin, muttei osaa piirtää kuvaa hänestä. Käynnistä tietokoneesi ja valitse kasvojenmuokkausohjelma. Muuttele kasvojenosia, kunnes jokainen näyttää hyvältä. Eli Maryn kommentti on "The looks (kasvojenosa) O.K.". Valitse "Search composite master" ja kaiken mennessä nappiin Steve Rocklinin henkilötietolomake ilmestyy ruutuun. Etsintäkuuluta Rocklin, mutta palauta Mary sitä ennen takaisin omaan parakkiinsa (muista ottaa käsiraudat mukaasi). Ja sitten kotiin.

Kulttimurhaaja iskee jälleen

Rankan yön jälkeen saavut jälleen asemalle. Lukaise ilmoitustaulu ja tarkista kirjelaatikkosi. Hiljaa-ajelija Juan Rojez on nostanut kanteen sinua vastaan virka-aseman väärinkäytöksestä. Hae ATK-huoneesta jäljityslaite ja partioauton hansikaslokerosta nopeudenkalibrointikortti ja aja siviiliautolla lakitupaan. Vastaile syytöksiin ja esitä pyydettäessä kalibraatiokortti todisteeksi.

Voitettuasi oikeudenkäynnin Morales haluaa puhelimeen. Aja hänet ostoskeskukseen, jossa hän unohtaa laukkunsa autoon. Nappaa avain ketjusta ja ryntää lukkoseppä Zakin luokse saadaksesi kopion Moralesin avaimesta. Maksa, palaa autoon nopeasti ja pistä alkuperäinen avain takaisin laukkuun. Jos kaikki meni putkeen, ei Morales huomaa mitään outoa.

Hetken ajeltuanne radiosta kuuluu ilmoitus murhasta. Murhapaikalla ota auton tavarasäiliöstä hammastikku, muovipusseja ja raaputin. Raavi valkoisesta autosta mukaasi hieman maalia ja ryhdy tutkimaan vihreää roskista. Löydät murhatun miehen ruumiin, jonka paidan alta paljastuu tuttu symboli: pentagrammi. Raapusta kuvio muistikirjaasi ja tutki ruumiin taskut. Kirjoita ajokortin numerosarja muistiin. Sormien alta saat otettua hammastikuilla muovipussiin töhnää.

Palaa asemalle ja käynnistä tietokoneesi. Valitse uusi tapaus ja näpyttele tiedot tietokantaan. Kirjelaatikossasi on viesti tohtorilta. Hän haluaa sinut sairaalaan mahdollisimman pian. Mene sinne, mutta kirjaa ensin todisteesi uuden tapauksen alle ja pyydä DNA-tutkimus töhnästä.

Hetken pulistuaan tohtori jättää sinut kahden Marien kanssa. Tarkista sängyn päästä suonensisäisen lääkkeen annostelu. Katso Mariea ja huomaa ero tiputuspullon säätimessä. Kutsu hoitaja paikalle painamalla tyynyn yläpuolella olevaa nappia. Hän ei usko sinua, mutta suostuu kuitenkin hakemaan tohtorin paikalle. Tohtori tutkii hetken aikaa vuodetta ja huomaa todella tehneensä virkavirheen. Hän korjaa vian ja lähtee lätkimään. Suutele Mariea ja lähde pois. Kolmaskin päivä on ohi.

Mitä olisi poliisisarja ilman takaa-ajoa

Tutuksi käyneen aamurutiinin jälkeen käynnistä tietokoneesi ja tutki tapausta 199145 eli roskiksesta löydetyn ruumiin tapausta. Laboratorio on ehtinyt analysoida maalinäytteen ja antaa auton todennäköisimmän mallin. Soita aluekeskukseen ja pyydä heitä pitämään silmällä kyseistä autoa.

Jatka tietokoneen kanssa räpeltelyä, valitse kaupunginkartta ja ryhdy asettelemaan murha-paikkoja kohdalleen. Lisää vielä Marien murhayrityksen tapahtumakohta ja yhdistä kaikki neljä paikkaa toisiinsa viivoin. Kuvio on epätäydellinen pentagrammi. Aseta yksi piste kahdeksannen ja yhdeksännen kadun väliin ja vedä siitä viivat, jolloin tietokone ilmoittaa ruudulla näkyvän kuvion olevan pentagrammin. Hiippaile psykiatrin toimistoon ja lukaise Moralesia käsittelevä kansio, josta paljastuukin muutama epäilyttävä seikka. Palauta kansio pöydälle ja lähde ajelemaan Old Nugget -saluunaan.

Avaa tavarasäiliö ja ota etsiväsalkusta muovipusseja ja raaputin. Ota maalinäyte ulkona odottelevasta autosta ja iske jäljitin siihen kiinni. Astu baariin sisälle ja kysele porukalta auton omistajasta. Kukaan ei tunnu tietävän mitään, mutta hetken kuluttua toinen biljardinpelaaja astuu sisään. Lähempi tarkastelu osoittaa hänen olevan Steve Rocklin! Vedä aseesi esiin ja karjaise "Freeze!" Rocklin ampuu sinua (onneksi laukaus menee ohi), karkaa baarista autoonsa ja kaasuttaa pois. Juokse omaan autoosi, kytke jäljityskartta päälle ja seuraa pillit päällä mahdollisimman lujaa välkkyvää pistettä.

Pienoisen huristelun jälkeen Rocklinin auto joutuu liikenneonnettomuuteen pikatiellä. Kaahaa paikalle ja ota hätäraketit tavarasäiliöstä. Aseta ne tielle ja tutki rikollisen ruumista. Löydät avaimen, jolla saat auki lukitun tavarasäiliön. Avaa se ja tielle putoaa viisi pussia kokaiinia. Morales ryhtyy oudon avuliaaksi ja poimii kokapussit talteen puolestasi.

Palaa asemalla ja mene toimistoon Moralesin kirjatessa kokaiinipusseja. Avaa hänen pöytälaatikkonsa kopioavaimella ja paina mieleesi lokerikon koodinumero (386). Kirjaa todisteet tapaukselle 199144. Suutele Mariea sairaalassa neljännen päivän päätteeksi.

Työpaikalle saavuttuasi juttele Moralesille. Tämä häipyessä ampumaharjoituksiin on hänen lokerollaan turvallista käydä. Pyyhällä hissillä ykköskerrokseen, mene miesten vessaan, ota paperirulla telineestä ja tuki sillä pytyn vesireikä. Vettä alkaa tulvia lattialle, joten kerro siitä siivoojalle ja hänen mennessä korjaamaan vaurioita pujahda naisten pukuhuoneeseen. Avaa Moralesin kaappi ja löydät pussillisen kokaiinia. Tee asiasta muistiinpano vihkoosi, ja säntää raportoimaan asiasta välittömästi kapteenille.

Sinua odotetaan ruumishuoneella, jossa ketään ei kuitenkaan ole paikalla. Tutkiskele aikasi kuluksi ruumiita, kunnes löydät Steve Rocklinin tomumajan. Ruumiintutkija saapuu yllättäen paikalle ja antaa sinulle Rocklinin henkilökohtaiset tavarat paperipussissa. Poistuessasi ruumishuoneelta saat puhelun sairaalasta. Anna Marielle pussista löytynyt kaulakoru ja häivy ajelemaan.

Matkalla kuulet erään talon palavan. Ajele sinne ja puhu palopäällikön kanssa. Odottele kunnes palo on saatu sammutettua (ota odotellessasi tavarasäiliöstä etsivävehkeet esille). Astu sen jälkeen ovesta sisälle. Ensimmäisessä huoneessa on lattialla palanut valokuva, joka esittää kahta henkilöä. Toinen on vanha tuttusi, Jessie Bains! Toista miestä et tunne, mutta hän näyttää harvinaisen samannäköiseltä kuin Jessie. Jatka matkaasi pentagrammipyhäkköön, josta voit ottaa mukaasi hiuksia ja verta.

Aja ostokeskukseen ja mene armeijan värväystoimistoon. Esittele itsesi poliisivirkailijaksi, näytä valokuva ja pyydä lisätietoja Michael Bainsista. Upseeri antaa sinulle printteriliuskan. Lue se ja palaa takaisin asemalle.

Tee pieni visiitti psykiatrin luokse, anna hänelle lehtileike, printteriliuska ja valokuva. Hän tekee analyysin Michael Bainsista, jota kannattaa kuunnella. Aja kulttitalolle (kartassa ihan luoteisimman korttelin pohjoisreunan keskiosa) ja yritä saada heitä yhteistyöhön. Ei onnistu, joten suuntaa lakitupaan. Puhu tuomarille kauniita ja näyttele kulttiesineitä, niin hän suostuu myöntämään sinulle kotietsintäluvan. Palaa kulttitalolle. Kukaan ei suostu avaamaan ovea, joten taas tuomarin luo. Kerro asiantila ja esittele vielä lisää kulttiesineitä. Hän hoitaa paikalle murtoryhmän, joka varmistaa selustan ja tunkeutuu rakennukseen. Kirjaa kulttiesineet tapauksen 199144 (Marie Bonds) kohdalle ja palaa kulttitalolle.

Viimeinen taistelu

Puhu RAM-yksikön johtajalle ja vedä aseesi esille. Asetu oven vasemmalle puolelle ja katsele oven murenemista. Astu sisälle ase valmiina. Sohvan takaa kierähtää ensimmäinen vihulainen. BANG! Michael Bains antautuu, käsiraudoita hänet ja anna muiden virkailijoiden hoitaa homma loppuun.

Nosta vasemmanpuoleista sohvatyynyä ja löydät TV:n kaukosäätimen. Laita televisio päälle ja valitse kanava kahdeksan, jolloin takka siirtyy paljastaen salatien. Vedä aseesi esille ja astu sisään. Paikka johon saavut on aika ilkeä, pöydällä lojuu muutama neula ja jotain valkoista jauhetta. Odottele hetken aikaa ja vasemmalta, tynnyreiden takaa ilmestyy viimeinen narkkari. Ammu hänet ja Police Quest kolmonen on selvitetty.

Lisää aiheesta