Populous II: The Trials of Olympic Gods – Antiikin Kreikassa rytisee

Matti Möttönen istuu verannallaan, kun yhtäkkiä taivaalta satava tuli polttaa vaimon keittiöpuutarhan, lapset suistuvat avautuneeseen kuiluun, vaimon nalkutus päättyy kirjaimellisesti kuin salamaniskusta ja naapurin öykkärit hukkuvat inhaan sienikasvustoon. Matti Möttönen kohottaa nyrkkinsä kohti taivasta huutaen "Hyvin hoideltu, Nirvi! Shekki on jo postissa!"

Ei edes kovin kauaa sitten ohjelmointiryhmä Bullfrog julkaisi pelin Populous, josta tuli paitsi käsite ja klassikko, myös hitti. Populousin pahin vika oli se, että vaikka niin jumalaa leikittiinkin kysymyksessä tuntui olevan joku rajaseutujen pikkujumala vaatimattomine voimineen. Kahdeksalla jumalallisella efektillä ei paljon rehvastella. Mutta sitten tuli Populous II, Kyrie Eleison, ja kotiruutujen taivaanisien käytössä on tarpeeksi tuhovoimaa tyydyttämään vaativinkin maku.

Populous II ei perusidealtaan paljoakaan eroa ykkösosasta. Jumala tasoittaa maata, jotta palvojat voivat rakentaa parempia ja teknisesti kehittyneempiä taloja sekä yrittää korjata kilpailevan jumalan tekemiä tuhoja. Mitä enemmän palvojia, sitä enemmän mannaa, joka on siis jumalallisiin efekteihin vaadittavaa energiaa. Tarkoitus on edelleen jäädä yksin maan valtiaaksi. Erot löytyvätkin lähinnä jumalallisten ihmetekojen määrässä, laadussa ja tuhovoimassa.

Ihmeteot on jettu viiteen kastiin: väestö-, kasvillisuus-, maa-, ilma-, vesi- ja tuliefekteihin. Jokaiseen kastiin kuuluu neljä, viisi efektiä, kaikenkaikkiaan 34. Tämä jo pelkästään puhaltaa aivan uutta henkeä koko peliin.

Silloin tällöin ruutuun tupsahtaa erilaisia bonushirviöitä, kuten tulta levittävä lohikäärme, maata halkova pronssijätti Talos, ihmisiä patsaiksi muuttava Medusa ja ainakin kolme muuta. Niille ei luonnollisestikaan voi tehdä muuta kuin seurata avuttomana vierestä ja yrittää korjata jälkiä.

Jumalallista ergonomiaa

Populous II:ssa on kaksi erittäin tervetullutta lisäystä. Ensinnäkin oikean hiirennappulan näpäytys asumuksen kohdalla saa asukkaat keskeyttämään lisääntymisen ja lähtemään perustamaan uutta kotia. Optiovalikosta löytyy myös tietokoneavusteinen maantasoitus, jolla saa huimaa vauhtia automaattisesti tasattua maata vaikka kahvikupposen hakuretken aikana.

Pisteenä i:n päällä grafiikka on parantunut, mistä syystä Populous II vaatiikin megaisen Amigan. Pikkuhenkilöitä on erinäköisiä, ja tärkeintä kaikesta nuo pikku pas..pakanaiset kuolevat näyttävästi osuessaan yhteen jumalallisen armon kanssa. He palavat tuhkaksi, vilkkuvat luurankoina sähkökentässä, kuplivat vajotessaan pinnan alle ja huutavat tippuessaan kuiluun. Muutenkin ääniefektipuoli antaa syvää tyydytystä jämeryydessään.

Valittavana on kaksi erilaista pelityyppiä. Conquest-pelissä edetään maailmasta maailmaan ja kerätään sekä efektejä että kokemusta. Käytössä olevien efektien määrä on yleensä rajoitettu, samoin myös peliparametrejä muutellaan eli vesi tappaa/ei tapa, maata voi/ei voi nostella sun muuta jo ykkösestä tuttua. Kokemus, joka näkyy pikkusalamina, siirretään haluttuun efektialueeseen, jolloin esimerkiksi tulipatsaat kestävät kauemmin, hyökyaallot ovat voimakkaampia ja sitä rataa.

Custom-pelissä pääsee rälläämään kaikella oppimallaan, mutta kokemusta ei kerry. Kokemus vaihdetaan lisätehoksi halutulla efektialueella. Valitettavasti vaikeus nousee taas niin hitaasti, ettei tietokonejumalista ole vastusta pitkään aikaan. Ensimmäisen kerran olin pulassa jossain kolmensadannen kentän paikkeilla, kun käytössä ei ollut kuin maannosto ja -lasku ja palvontamagneetin siirto, mutta vastustajalla oli kaikkea kivaa, niin kuin Troijan Helena.

Kaksinpelinä Populous II omaa potentaalia kaikkien aikojen parhaaksi kirosanoja, vihaa, katkenneita ystävyys- ja rakkaussuhteita aiheuttavaksi kokemukseksi sitten avioliiton.

Pelasin aikoinaan Populousta niin paljon, että jo koko sanan mainitseminen aiheutti ihottumaa. Huolimatta siitä en ole pystynyt lopettamaan kakkososan pelaamista. Populous II on yksi hienoimmista tietokonepeleistä kautta aikojen. Amen.

PC-Update

Populous II

Jumalpelien ykkönenkin on vihdoinkin löytänyt tiensä PC:lle. Populous lienee peli, jonka kaikki muistavat. Populous II näyttää samalta, mutta sisältää peliä vielä noin kymmenen kertaa enemmän.

Pelaaja on olevinaan kreikkalainen jumala, ja tarkoitus on mytologian organisaatiokaavion alapään olentoja voittamalla edetä ylöspäin ja ylöspäin noin yhdeksänsataa kenttää, kunnes kamppailu itse Zeuksen kanssa ratkaisee Olympoksen herruuden.

PC-versiossa on 35 efektiä, eli mukana on valmiiksi Challenge Gamesin johtajasta lähtevät tulivanat. Muihin efekteihin kuuluvat tulisateet, vaeltavat liekit, Life-pelin sääntöjä noudattava sienikasvusto, tulivuoria, ukkosmyrskyjä ja kaikkea muuta kivaa, jotka peittovat ykkös-Popun vastaavat kymmenen_nolla, mitä tulee tehoon ja näyttävyyteen.

Bullfrog ei tyytynyt suoraan käännökseen. PC-Popu kakkosen silmiinpistävin ominaisuus on paitsi 256 väriä, myös mahdollisuus pelata kokoruutunäytöllä. Tämä versio pyörii SX:stä ylöspäin, mutta jos haluaa hyödyntää eri nopsaa PC:tään, voi kytkeä päälle miellyttävän tarkan näköisen 16-värisen 640x480- version. Populous II tukee vain Soundblasteria ja yhteensopivia, koska kaikki mökä on samplattua.

Populous II on klassikkopelin klassikkoversio.

97