Powerdrive – Nasta lautaan ja lankkuun

Ylävinkkelistä katsottavat autopelit ovat jäänne menneisyyden hämärästä. Parhaimmillaan ne ovat erinomaisia, mukaansatempaavia kohelluskokemuksia, pahimmillaan nykiviä kankeasti kontrolloitavia itsensäkidutuskeinoja.

Powerdrivessä pelaaja osallistuu Maailmanmestaruusrallisarjaan, jossa ajetaan yhteensä 48 kilpailua kaikkiaan kahdeksassa maassa. Monte Carlo on ensimmäinen vierailukohde, myöhemmin käydään myös Suomessa, jossa yllättäen ajetaan asfaltilla. Lumi ja jää on varattu Ruotsin teille.

Kilpailut käydään joko yhtä(!) tietokoneen ohjastamaa autoa tai pelkästään kelloa vastaan. Ohjevihkonen tosin puhuu vastustajista monikossa, mikä on harhaanjohtavaa. Luvattuja taitoajotehtäviä ei myöskään ole eteen putkahtanut. Tie näkyy lyhyehkön matkaa eteenpäin, mutta onneksi näytölle pongahtavat nuolet auttavat ennakoimaan tulevaa mutkaa. Tiukan kurvin voi survaista sutjakkaasti "käsijarrukäännöksenä".

Onnistuneella ajolla _ hyvä loppuaika ja sijoitus _ saa palkkiorahaa, jota tarvitaan auton kunnostamiseen, kilpailumaksuihin ja uuden ajokin hankintaan. Mahdollisimman tarkka kärryä kolhimaton suoritus on siis suotavaa. Autoja on kaikkiaan kuusi kolmessa luokassa. Minillä tai Fiatilla aloitetaan ja päämääränä on Ford Escort Cosworthin tai Toyota Celican ohjaksiin pääseminen.

Peli jakaa salasanat ennen seuraavaan maahan siirtymistä, mutta pelitilanteen tallentaminen kiintolevylle onnistuu toisaalta jokaikisen kaahauksen jälkeen, mikä on huomaavaista. Radalta lojumasta voi kerätä rahaa, nitroja ja lisäaikaa. Samanaikainen kaksinpeli ei onnistu, mutta vuoronperään voi sentään kilpailuttaa kahdeksaa kaveria.

Powerdrivessä on puutteensa: vieritys ei hivele silmää, kontrollit eivät tunnu hyvältä ja kisat ovat tylsiä. Ruudunpäivityksen tulisi olla moitteeton, jotta nopeuden tunne olisi vakuuttava. Ohjattavuus on sujuvaa, mutta selkäytimen ja auton väliltä puuttuu se luonteva ja nautittava tällaisen simppelin pelin klassikoksi ylentävä yhteys. Kilpailut ovat lähinnä yksinäistä puurtamista jossakin johtoauton perässä, mikä takaa lattean tunnelman.

Samanaikaisen kaksin- tai nelinpelin uupuminen on kuitenkin Powerdriven pahin vika ja suorastaan rikollista. TUOMION JULISTUS: Pelituomioistuin on päätynyt yksimielisesti antamaan Rage-tiimin jäsenille kolme kuukautta Rise of The Robotsin YKSINpeluuta kullekin. Lieventäviä asianhaaroja ei ole. Tuomio astuu voimaan heti.

65