Pro-Files: Jonathan

Jonathan Tweet, RopeCon 2003:n kunniavieras ei ole Pro-Filesin peruskohde. Hän ei tee tietokonepelejä, vaan on hankkinut pelikannuksensa roolipelien parissa. Mutta jopa Pertti Peruspelaajalle on tuttu hänen viimeisin iso työnsä: Dungeons & Dragonsin kolmas painos, jonka suunnittelua mies on johtanut.

Mikä on ensimmäinen pelaamasi peli ja millaisen vaikutuksen se teki?

Ensimmäinen roolipelini oli Dungeons & Dragons, ja se on selvästi jättänyt syvän vaikutuksen. Itse asiassa sain samoihin aikoihin myös Starship Troopers -lautapelin Avalon Hilliltä. Se oli aikaa, jolloin roolipelit olivat juuri tulossa, ja raskaammat strategiapelit jäämässä taustalle. Osuin roolipelien nousukauden alkuun ja päädyin pitämään niistä huomattavasti enemmän kuin lautastrategioista.

Mikä oli ensimmäinen työsi pelialalla ja mikä oli ensimmäinen peli, jonka tekemisessä olit mukana?

Mark Rein-Hagen ja minä olimme kumppaneita firmassa nimeltä Lion Rampart. Ensimmäinen julkaisumme oli Ars Magica, vuonna 1987.

Miten pääsit alalle?

Mark ja minä yritimme päästä mukaan pelialalle kirjoittamalla kunnioittamillemme pelifirmoille freelancena. Mutta se tuntui reitiltä, joka kestää turhan pitkään, ei juurikaan tuota rahaa eikä anna mitään takeita. Päätimme ottaa härkää sarvista ja aloittaa oman firmamme. Näin pystyimme tehdä mitä itse tahdoimme, ilman isojen julkaisijoiden painostusta.

Mikä on kaikkien aikojen suosikkipelisi?

No... (pitkä hiljaisuus). Näyttäisi vähän siltä, että se on D&D. Olen pelannut sitä uskomattoman pitkän ajan, ja pelaan yhäkin. Kaikista peleistä, joita olen kokeillut, olen viettänyt eniten aikaa D&D:n eri muotojen parissa. Joten kaiketi se on suosikkipelini.

Mitä pelasit viimeksi?

D&D:tä peliporukkani kanssa. Meillä on useita keskeneräisiä kampanjoita, ja siten myös hahmoja. Viimeksi pelaamani hahmo oli kolmannen tason pappi. Ei! Itse asiassa viimeinen peli, jota olen pelannut on Magic The Gathering - vaimoni sekä 8-vuotiaan lapsemme kanssa.

Mikä on suosikkielokuvasi, kirjasi ja levysi?

Pidän Fight Clubista todella paljon. Kirjoista täytynee sanoa William S. Burroughsin Alaston Lounas, joka ei ehkä ole varsinaisesti suosikki, koska siinä on niin paljon epämiellyttäviä teemoja. Se kuitenkin on ollut vaikuttava ja nautin sen lukemisesta uudelleen ja uudelleen. Mitä levyihin tulee, olen viimeaikoina kuunnellut eniten Todd Rundgrenin teosta No World Order.

Minkä pelin tekemisessä olisit halunnut olla mukana?

(Syvä hiljaisuus) Pääsin D&D:n pääsuunnittelijaksi, kuinka paljon sitä voi ihminen vaatia? Magic The Gatheringistä pidän myös paljon, joten olisi ollut todella hienoa olla suunnittelemassa alkuperäistä MtG:tä.

Mitä olet tekemässä tällä hetkellä?

Olen Wizards of the Coastin suunnittelujohtaja miniatyyripuolella. Sen sijaan, että suunnittelisin itse, työskentelen suunnittelijoiden ja muiden ihmisten kanssa, ja pidän huolta siitä, että lopputulokset ovat uskollisia alkuperäisille visioille.

Mihin suuntaan haluaisit pelien kehittyvän?

Tahtoisin nähdä pelien muuttuvan yhä suosituimmiksi. On aina mielenkiintoista nähdä uusien pelityyppien tuovan uusia ihmisiä lisää koko harrastepelikulttuuriin. MtG toi uusia ihmisiä roolipelien pariin, White Wolfin eloroolipelit toivat lisää ihmisiä perinteisten pöytäpelien luokse. Tahtoisin siis nähdä yhä vain uusia innovaatioita.

Miten haluaisit pelibisneksen kehittyvän? Mikä alassa ärsyttää?

Pelibisneksen huonoin seikka on varmaankin itsekritiikin puute. Alalla on paljon ihmisiä, jotka tekevät pelejä vain, koska rakastavat pelien suunnittelua. Liian usein päätös pelin julkaisusta tehdään väärin perustein. Pelejä julkaistaan, koska niiden suunnittelu on niin kivaa, ei siksi että peli olisi hyvä, tai mahdollisesti jopa myyvä. Tahtoisin nähdä enemmän ammattimaisuutta julkaisupäätöksissä.

Kenen työtä ihailet?

Ainakin Greg Staffordin töitä. Hän on nero Gloranthan, RuneQuestin alkuperäisen maailman takana. Olen oppinut paljon maailmojen ja pelien suunnittelusta hänen peliensä kautta.

Onko koskaan tehnyt mieli hankkia oikeita töitä?

Ei todellakaan. Ei, odota, minähän olen johtaja. Johtajuushan on Oikea Työ.

Missä työssä olisit, jos et tekisi pelejä?

En tiedä, varmaankin kirjoittaisin jotakin.

Mistä pidät työssäsi? Mistä et?

Saan pelata pelejä, ja viettää suurimman osan ajastani puhuen ihmisten kanssa niistä. Lisäksi on hyvin palkitsevaa nähdä projektien kehittyvän ja parantuvan oman työpanoksen vuoksi. Ainoa asia, mikä hieman vaivaa on se, että näin johtoasemassa ei pääse tekemään tarpeeksi matalan tason suunnittelutyötä. Vaikka koko prosessi peli-idean keksimisestä sen kehittämiseen eri ihmisten kanssa on miellyttävä.

Lisää aiheesta