Pro-Files: Lauri

Suomalainen pelisuunnittelu on muutakin kuin vain ne muutama julkaisuun asti saatu peli. Pinnan alla kuplii lukuisia lupaavia tiimejä, jotka eivät ole vielä tehneet läpimurtoa tai ovat vasta saamassa valmiiksi ensimmäistä suurta peliään. Lauri Hyvärisen johtama Frozenbyte yrittää reaaliaikaisella strategialla.

Mikä on ensimmäinen pelaamasi peli ja millaisen vaikutuksen se teki?

Se oli jonkin sortin Othello-peli, joka vei 8-vuotiasta rääpälettä mennen tullen. Kun joskus onnistuin mokoman peittoamaan, vähäinenkin kiinnostus lopahti entisestään. Nähdessäni kaverini Macilla Armor Alleyn vanhempani joutuivat suurin piirtein kiskomaan itkevää kakaraa pois kyläilemästä, kun jäin niin pelin pauloihin.

Myöhemmin olin onneni kukkuloilla, kun sain kyseisen pelin PC-version, joskin siitä puuttui paljon Mac-version hienouksia. Myös alkudemossa esiintyvät kaksi helikopteria (kaksinpeli) aiheutti ihmetystä kun mokoma olisi vaatinut kaksi hiirtä enkä sitä tajunnut. Sinnikkäästi kuukauden päivät kävin läpi jokaisen valikkovaihtoehdon ainakin sata kertaa päivässä päästäkseni kyseiseen tilaan mutta lopulta jouduin luovuttamaan.

Mikä oli ensimmäinen tietokoneesi ja mitä sait sillä aikaiseksi?

086 PC harmaasävymonitorilla, Windows 2.1:llä ja muilla ylihienoilla herkuilla. Mukana tulleella GW-Basicilla väsäsin ensimmäisen pelini, "Avaruuspelin" joka oli kolme tekstivaihtoehtoa ja pari tuhatta riviä koodia sisältävä hienous. Tuolloin EGA/VGA oli jo olemassa oleva asia, joten jouduin tutkimaan erittäin systemaattisesti kauppojen pelihyllyt, jotta olisin löytänyt vanhaan romuuni sopivia pelejä, ja ostinkin kaikki sopivat.

Samaisesta syystä olen kolunnut kaikki Sierran vanhat seikkailupelit erittäin tarkasti läpi, ja osasin kirjoittaa niiden läpipeluuohjeet kavereilleni alusta loppuun ulkomuistista.

Miten pääsit alalle?

Jatkoin aloittamallani linjalla ja vuonna 2001 heti armeijan jälkeen roudasimme parin kaverin kanssa koneet kämppääni ja aloimme vääntää suurta ja erittäin kaupallista peliä. Sillä tiellä olemme edelleen, mutta ollaan onneksi edistytty siinä määrin, että unelmasta tulee vielä totista totta.

Mikä oli ensimmäinen peli, jonka tekemisessä olit mukana?

@TekstiTasan:Jos avaruus-, koulu- ja matopelejäni ei lasketa niin ensimmäinen iso peli on edelleen työn alla. Basic-virityksissäni oli varmasti yhden kaupallisen pelin verran koodirivejä, vaikka toiminnallisuutta olikin suurinpiirtein yksi kysymysvaihtoehto per tuhat riviä koodia.

Mikä on kaikkien aikojen suosikkipelisi?

System Shock 1 pilasi yöuneni ja saattoi koulumenestykseni tuhon partaalle. Lukiovuodet käytin taas Quakea ja varsinkin Team Fortressia opiskellessa. Ruotsin-läksyjen vaihtaminen quaketukseen kasvatti ehkä puhelinlaskun nelinumeroiseksi, muttei ollut ainakaan este lakin saamiselle.

Mikä on suosikkielokuvasi, kirjasi ja levysi?

Näillä taiteenaloilla en ole koskaan ollut vahvoilla. Nuoruudessa tuli luettua kirja päivässä, nykyään suurin saavutukseni on kirjaston nettilainausjärjestelmän väärinkäyttö, kun en jaksa palauttaa lainaamiani kirjoja. Ainoa ostamani musiikki-CD on lastenlaulukokoelma.

Mitä pelasit viimeksi?

Jos omaa peliämme ei lasketa, onnistuin vihdoin voittamaan toiseksi helpommalla vaikeustasolla Civilization 3:ssa, tosin sekin vaati noin kymmenen yritystä. Yleensä jos ryhdyn jotain peliä pelaamaan, vähintään yksi yö tulee valvottua suoraan ja useimmiten peli onkin sen jälkeen läpi. Poikkeuksen on tehnyt viime aikoina vain Warcraft 3, jonka parissa meni kuusi päivää.

Minkä pelin tekemisessä olisit halunnut olla mukana?

Minkä tahansa viivästyneen ja paljon virheitä sisältäneen mutta kuitenkin valmistuneen projektin mukana. Kokemusta ei voi olla koskaan liikaa ja kantapään kautta opettelu on havaittu erittäin toimivaksi. Nyt on sitten pitänyt tehdä kaikki virheet omillaan.

Mikä on onnistunein peli, jonka tekemisessä olet ollut mukana?

QBasicilla tekemäni koulupeli aiheutti kavereissa valtavia naurukohtauksia, varsinkin rehtorin auton tuhoaminen.

Mitä olet tekemässä tällä hetkellä?

Strategista taistelupeliä työnimeltään Disposable Heroes.

Mihin suuntaan haluaisit pelien kehittyvän?

Peleissä voisi taas olla enemmän sisältöä, sellaista, joka vaatii pelaajalta muutakin kuin suoraviivaista hakkaamista. Nykypeleissä palvotaan liikaa graafisia ominaisuuksia pelattavuuden jäädessä helposti taka-alalle. Tosin alkuaikoina mekin syyllistyimme samaan.

Miten haluaisit pelibisneksen kehittyvän? Mikä alassa ärsyttää?

Toivoisin, että julkaisijat uskaltaisivat jälleen ottaa listoille hieman erikoisempia pelejä. Alan houkuttelemat huijarit ja onnenonkijat ovat myös oma lukunsa.

Kenen työtä ihailet?

Kaikkien, jotka ovat omasta selkänahastaan repineet työnsä hedelmän.

Onko koskaan tehnyt mieli hankkia oikeita töitä?

Oikea työ vaatii oikeaa tutkintoa, jonka suorittaminen on hieman viivästynyt, kun vain pelit kiinnostavat. Frozenbyten sivutoimialana on muuttolaatikoiden kantelu ja sen perusteella pidän pelialasta vain entistä enemmän.

Mistä pidät työssäsi? Mistä et?

Mahtava tiimi luo todella hyvän pohjan pelinteolle ja lähes kaikki peliin liittyvä on todella mukavaa. Töihini sisältyvä tiskaaminen ja yrityksen veroilmoituksen täyttö eivät taas ole mielipuuhiani.

Millaista on olla pelintekijä Suomessa?

Suomalainen vaikka läpi harmaan kiven -mentaliteetti auttaa huomattavasti alalle pääsyssä. Toisaalta yhteiskunnan suhtautuminen pelintekijöihin ei vielä ole kovin kannustavaa. Kokonaisuudessa Suomessa on erinomaiset mahdollisuudet, varsinkin jos on hieman hullu.

Miten tytöt ja naiset saadaan pelaamaan?

The Sims on viitoittanut tien. Naispuoliset pelintekijätkään eivät tekisi pahaa, varsinkaan suunnittelupuolella. Jonkun julkaisijan on vain otettava riski.

Lisää aiheesta