Psycho Pinball – Pallo hukassa

Flipperipelit ovat ennen muuta ohjelmointitaidon mestarinäytteitä. Metallikuulan liikkeiden matemaattinen mallintaminen vaatii eritoten koodinvääntökykyä, mutta hyvältä peliltä vaaditaan muutakin kuin hyvää ohjelmointia.

Kesällä ilmestyi kaksi kovaa flipperiä: Psycho Pinball, Pinball Mania sekä jälkimmäisen Windows-versio.

Kolme kuulaa

Tietokoneflipperien suurin vika on siinä, että ne ovat niin tavattoman tylsiä. Kahviossa kuulakoneen mätkiminen on hauskaa, mutta tietokoneruudulla tulee väistämättä mieleen, miksi tyytyä pelkkään todellisuuden simulointiin. Tietokoneilla kun saa aikaan efektejä, joista pelipöydällä voi vain uneksia.

21th Centuryn Pinball Mania kuuluu perinteisten flipperien joukkoon. Neljä kenttää koostuvat aiheiltaan hämähäkistä, vankilasta, kasinosta ja jalkapallo-ottelusta.

Pinball Maniasta on olemassa Windows-versiokin, mutta kehotan kiertämään sen hyvin kaukaa. Kyseessä on nimittäin huijaus: peli poistuu Windowsista flipperin käynnistyessä ja pelin lopuksi ikkunat käynnistetään uudestaan. Kaiken muun hyvän lisäksi "Winmania" vääntää Windowsin asetukset vänkään umpisolmuun.

Psycho Pinball puolestaan on saarivaltiolaisen ohjelmistotiimin yritys näyttää ruotsalaisille, kuinka pallo oikein pidetään hallussa. Tässäkin flipperissä on neljä kenttää, mutta pelin kuningasidea on se, että yhdestä pääsee warppailemaan muihin.

Pallo kimpoilee

Teknisesti flipperit ovat erittäin korkeatasoisia. Täytyy myöntää, että testilaitteiston konepellin alta löytyy useampi hevosvoima, mutta kussakin pelissä on niin paljon nopeuteen vaikuttavia valintoja, että kevyempikin vehje riittänee pelaamiseen.

Kussakin pelissä (eli kolmas on Pinball Manian Windows-versio) ohjelmoija on osannut hommansa: pallon liike on hyvin todentuntuista ja pelikentän esteisiin törmäily tuntuu. Lisäksi kolmella pallolla pelatessa eivät kuulat kärsi haamutaudista, vaan törmäilevät toisiinsa reippaasti.

Flipperiperinteitä noudatetaan siinäkin, että animaatiot ja erikoistehosteet esitetään alakerran pistematriisinäytöllä. Kukin voi olla tästä mitä mieltä haluaa, mutta omasta mielestäni olisi paljon vänkempää jos myös itse pelikentällä tapahtuisi jotain vastaavaa.

Peliä vai ei?

Pinball Manioiden ja Psykon arviointi on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ne ovat hyviä flipperejä, mutta toisaalta vain flipperipelejä. Ainakaan tähän asti yksikään flipperi (oikea tai simuloitu) ei ole saanut minua innostumaan pallon tökkimisestä kovin kauaksi aikaa. Bonusroinaa ei kerta kaikkiaan ole tarpeeksi.

Vertailussa Psycho Pinball vetää kirkkaasti pisteet kotiin. Peli on tarpeeksi helppo innostaakseen vasta-alkajankin, puhuu paljon ja on teknisesti karvan verran Manioita edistyksekkäämpi. Varsinainen voimatekijä on kuitenkin Psykon warppitoiminto.

Mitä enemmän flippereihin saadaan ominaisuuksia, joita ei tavallisessa pöytäkoneessa voida toteuttaa, sitä kiehtovampia niistä tulee. Psycho Pinball on jo tällä tiellä, mutta lisää tarvitaan ennen kuin aletaan puhua huippuarvosanoista.

72