Pure (Xbox 360) – Pure pölyä

Mönkijöillä voi tehdä muutakin kuin teloa itseään, sillä kaunis ja koskematon luonto kutsuu lentämään.

Kaahauksia on nähty maailman sivu, mutta mönkijöillä rallaaminen tuo kaavaan uutta. Kun mukaan saadaan akrobatia ja luonnonlakeja uhmaavat ilmalennot, ainekset kunnon rymistelyyn ovat kasassa.

Puren tekijäporukkana ovat artistit, jotka aiemmin tunnettiin nimellä Climax (muun muassa kehutut MotoGP:t), joten moottoriurheilu on tekijöille tuttua. Nyt ei tosin kaahata siloisilla katuradoilla, vaan armottomilla maastoreiteillä.

Lentäjän poika

Puren rallikisat vievät eri puolille maapalloa. Välillä päristellään kauniissa vuoristomaisemissa, välillä keskellä hiekkadyynejä. Metsät ja rakennelmat soljuvat sulavasti silmien ohitse, vaikka ruudulla olisi samaan aikaan toistakymmentä rapaa roiskuttavaa mönkijää.

Kisatyypeistä hauskimmat ovat lyhyillä pikaradoilla ajettavat sprinttikisat ja paljon hyppyreitä sisältävät freestyle-ajot. Etenkin freestylessä mennään Puren ytimeen: tärkeintä on ilmavat lennot ja niiden aikana tehtävät akrobaattiset temput. Mitä parempi temppu, sitä enemmän pisteitä, ja eniten pointseja kerännyt voittaa.

Ketjuttamalla erilaisia hyppyjä saa kertoimia, joita kovissa kisoissa tarvitaan. Onpa mukana myös mahtipontisia erikoistemppuja, kuten ilmakitaran soittaminen penkillä seisten, joita on turha yrittää muulloin kuin hurjimpien ilmalentojen aikana.

Sprinttikisat osoittavat, että maata pitkin kisaaminenkin on hauskaa. Mönkijä pysyy hyvin hanskassa, ja vauhtia piisaa. Taustamusiikki täytyy tosin ensin sammuttaa. Vaikka biisilistalta löytyy Wolfmotheria ja Jeff Beckiä, niin yhdessä mönkijäpörinöiden kanssa ne muodostavat riipivän sekasotkun.

Perimmäisenä tavoitteena on nousu maailmanrankingissa ykköspaikalle. Se onnistuu vain pärjäämällä ensin vaatimattomissa pikkukisoissa ja sieltä pikku hiljaa nousemalla kohti kuuluisuutta.

Ei pelkkää voitonjuhlaa

Kovimman vastuksen saa tavallisista kolmen kierroksen ralleista. Alkukisojen jälkeen radat on syytä opetella ulkoa, jotta löytää nopeimmat oikopolut ja parhaat hyppyrit. Temppuilusta kertyvää turbobensaa on pakko käyttää aina kuin mahdollista.

Kisaamista tasoittava konekuskien kuminauhaefekti läpsyy taustalla, mutta se on toteutettu niin kuin pitääkin. Jos alla on oikeanlainen mönkijä ja ajaa huippukierroksia, kone ei pärjää. Jos taas tunaroi, kone kyykyttää säälimättä. Ulosajoja ei tarvitse liiemmälti pelätä, sillä paluu radalle tapahtuu silmänräpäyksessä ja vieläpä lähes täyteen vauhtiin.

Puren vaikeustaso on saatu ruuvattua hyvin kohdalleen. Alkuskabat menevät ylimielisessä hurmoksessa, mutta vähän kerrassaan alkaa itsetunto lytistyä. Sprinttikisoissa konekuskit eivät tosin tahdo pärjätä, kunhan rakentaa itselleen kunnon rassin. Ihmispelaajia vastaan voisi pelata Liven kautta, mutta arvosteluversiolla sitä ei päässyt testaamaan.

Tee valintasi

Kuskin tärkein työkalu on oikeanlainen ajokki. Puressa saa kasata oman mönkijänsä lähes pultteja myöten. Rungon valitsemisen jälkeen valitaan jarrulevyt, iskunvaimentimet, moottori, renkaat ja muut. Tehoon vaikuttavien osien lisäksi valitaan puskurit, käsisuojat, tarroitus ja niin edelleen – aina jokaisen osan erillistä maalausta myöten.

Oman mönkkärin pikkutarkka kustomointi on hauskaa mutta turhaa, koska yksityiskohtia ei näe radalla. Siitä huolimatta vempeleen suunnitteleminen kolmeen eri kisatyyppiin ja sen päivittäminen kisoista voitettavilla osilla vie mukanaan. Sälää tosin saisi olla rutkasti enemmän. Mönkijöiden ominaisuudet on määritelty nollasta sataan, jolloin koneen tehostaminen yhdelläkin pisteellä olisi tuntunut tallissa näprätessä hyvältä, vaikka se ei olisi radalla näkynytkään.

Täysin tasapainoinen kokemus Pure ei ole. Niin hauskaa kuin temppuilu onkin freestylessä, tavallisissa kisoissa se tuntuu pakkopullalta. Hyppyreiden metsästys ja väkinäinen temppuilu vie liikaa huomiota kaahaamiselta. Varsinkin kun koneella on näppinsä mukana ilmalennoissa. Mönkijät suuntaavat maagisesti kohti ajoväyliä, jos hyppyrin alla on parikin reittivaihtoehtoa.

Plussalle Pure silti päätyy. Ajamista on vaikea jättää kesken ennen kuin käynnissä oleva kisakokonaisuus on läpäisty, ja seuraavaa tekisi mieli vähän kokeilla. Varsinkin kun sitä varten saa taas rakentaa uuden mönkijän.

85