Quantum Break (Ennakko)

Quantum Break

Xbox One

Ilmestyy 2016

Remedy Entertainment

Quantum_Break_001

AIKAHYPPY

Jos Remedy onnistuu, Quantum Break ei vain breikkaa, vaan luo kokonaan uuden oman genrensä.

Pelimaailman kummallisuuksiin kuuluu, että suomalaista peliä pitää käydä katsomassa Saksassa. Remedyn Quantum Break on yksi Microsoftin tärkeimmistä julkaisuista, joten rahoittaja pitää tiukasti ohjat käsissään. Toimintaseikkailua ei sovi mennä katsomaan mihin ja milloin vain, sillä peli oli yksi Gamescom-messujen tähdistä.

Max Payne toi pelimaailmaan bullet-timen ja Quantum Breakissa Remedy aikoo yhdistää televisiokerronnan peleihin. Episodi-idea viedään paljon pidemmälle kuin Alan Wakessa, sillä tv-sarjatyyliin kuvatut kohtaukset vievät tarinaa paitsi eteenpäin, myös uusiin suuntiin.

Quantum Breaking Bad

Riverport-yliopistossa aikatutkimuskokeilu menee pieleen. Tarinan sankari Jack Joyce jää räjähdyksen alle ja huomaa pystyvänsä manipuloimaan aikaa. Koe käynnistää ketjureaktion, jonka takia koko ajan rakenne uhkaa hajota. Vastoinkäymisten ketjun täydentää Monarch-yhtiö, joka ottaa tiukempaa ja tiukempaa otetta aikahäiriöistä kärsivässä maailmassa. Firma on myös Jackin perässä.

Tarina etenee kahdella tasolla ja medialla. ”Quantum Break on elokuvallisen toimintapelin ja toimintasarjan yhdistelmä. Peli kertoo sankareista, mutta show seuraa pahiksia modernin tv-sarjan tyyliin. Filmatussa sarjassa seurataan Monarchin toimintaa ja henkilöitä, jotka ovat Jackin tavoitteiden tiellä. Pelin ja sarjan juonet yhdistyvät monella tasolla, sillä pelaaja vaikuttaa valinnoillaan tapahtumien kulkuun”, Remedyn Sami Järvi kuvaa lähtökohtaa.

Quantum Break on tavallaan sarjan ensimmäinen kausi. Ykköskausi keskittyy Jackiin, vaikka seikkailussa on kaksi muutakin pelattavaa hahmoa. Beth Wilder työskentelee Monarch-yhtiössä, mutta on silti Jackin tärkeä liittolainen. Hieman yllättäen Quantum Breakissa pääsee pelaamaan myös tarinan pääpahiksella eli Paul Serene -hahmolla. Tarinan introssa Paul on vielä Jackin paras ystävä, mutta Paul katoaa aikamatkustuskokeessa ja palaa 16 vuotta myöhemmin Monarch-yhtiön häikäilemättömänä pomona. Paulin voimat ylittävät moninkertaisesti Jackin aikamanipulointikyvyt.

Supersankarielokuvissa pääpahis uhkaa usein varastaa show’n päähenkilöltä, mutta nyt siihen pyritään tarkoituksella. Remedyläisten tavoitteena on, ettei Paul jää tusinaroistoksi, vaan tarina paljastaa Paulin motiivit ja syyt toimintaan. Paulilla on avainrooli myös juonenkuljetuksessa.

”Paul Serenen kohtaukset ovat tavallaan meidän versiomme toimintaelokuvakohtauksista, joissa näytetään, mitä pahikset suunnittelevat kulissien takana. Valta on nyt katsojalla. Paul näkee välähdyksiä mahdollisista tulevaisuuksista, mutta pelaaja tekee valinnan kahden mahdollisen polun väliltä. Quantum Breakissa pelikohtaus vuorottelee show-pätkien kanssa, jolloin näytellyissä kohtauksissa näkee omien ratkaisuidensa vaikutukset ja saa vinkkejä seuraaviin pelikohtauksiin”, Järvi kuvaa.

Kaksi eri tekniikkaa on tarkoitus yhdistää saumattomaksi tarinaksi, jonka idea rinnastuu Telltalesin Walking Dead -peleihin. Vaikka kaikki oli valmiiksi ohjelmoitua, Walking Dead onnistuu loihtimaan illuusion valinnanvapaudesta. Telltales joutui hiomaan kohtauksiaan tarkasti pala palalta.

”Tietenkin opimme tehdessämme. Pelin tekeminen ja varsinkin uusien ideoiden kokeilu vaatii useita kehitysversioita. Peliä tehdessään kokeilee jotain uutta, mikä ei yleensä toimi heti vaan ideaansa joutuu versioimaan. Quantum Break ei ole sen suhteen poikkeus, mutta olemme nyt hyvässä vaiheessa. Kokonaisuus alkaa hahmottua ja voimme keskittyä yksityiskohtiin.”

Vaatiiko aikavoima aikasanan

”Kertomus on tavallaan supersankarin syntytarina, sillä Jack keksii voimansa seikkailun edetessä. Alussa Jack pystyy vain väistelemään hidastamalla aikaa ympärillään. Keskivaiheilla Jack ehtii liikkua ajanhidastuksen aikana ja pudottaa vastustajiaan lähitaistelussa, jolloin väistö muuttuukin hyökkäykseksi. Ajanpysäytyksen idea on vähän samanlainen. Alkupelissä voima on vielä yksinkertainen, mutta pidemmälle ehtiessään pelaaja pystyy päättämään vaikutusalueen koon, jolloin voi pysäyttää vaikka luodit ilmaan”, Järvi sanoo.

Ajan hajoaminen näkyy vääristyminä, joissa ympäröivä maailma pysähtyy ja vain Jack säilyttää toimintakykynsä. Aikavoimillaan Jack pystyy vapauttamaan ihmisiä ja esineitä koskettamalla, mutta myös vaikuttamaan ympäristöönsä esimerkiksi liikuttamalla tai vapauttamalla jähmettyneitä esineitä, jolloin vaikka luoti jatkaa matkaansa maaliinsa. Voimia käytetään tietenkin aikavääristymissä kevyisiin puzzleihin tai taistelussa kikkailuun.

Jack pystyy liikkumaan aikavääristymissä, mutta ei vaikuttamaan niihin. Vääristymät tulevat ja menevät satunnaisesti. Messudemossa näytettiin kohtaus, jossa rahtialus törmää siltaan, mutta vääristymä pysäyttää romahtavan sillan ilmaan. Ajan hidastuessa äänet madaltuvat ja hidastuvat puuroksi aallonpituuden kasvaessa, mutta vääristymän repeillessä aika kiihtyy ja äänet muuttuvat piinaavaksi kirskunnaksi. Idea toimii epätodellisen tunnelman luomisessa tehokkaammin kuin graafiset kikat.

Quantum Break on Remedyn näköinen peli. Gamescomin messudemo keskittyi räiskintään, jonka toimintakohtauksissa erotti viitteitä Max Paynen bullet-timesta. Luodit voi pysäyttää bullet-time-tyyliin ilmaan ja ajan käynnistyessä toiminta räjähtää täyteen vauhtiinsa. Hyvissä osumissa kamera hidastaa herkutellen Monarchin kätyreiden ilmalennoilla, ja lähitaisteluliikkeissä aika pysähtyy osumahetkellä, jolloin jokainen potku näyttää luita murskaavan tuskalliselta. Remedy osaa tehdä väkivallasta kaunista.

”Tietenkin pelissä näkyy kaikuja aikaisemmista peleistämme, mutta samaan aikaan haemme vaikutteita muualtakin populaarikulttuurista. Teema nojaa aikaan ja klassisiin aikamatkustuselokuviin, mutta haemme inspiraatiota myös scifistä ja Inceptionin kaltaisista elokuvista. Tarkoitus on luoda jotain uutta, yhdistelmä, jota ei ole ennen nähty.”

Quantum Break ilmestyy vuonna 2016. Menestys nojaa vahvasti siihen, kuinka hyvin lupaus valinnoista ja niiden mukaan muuttuvasta tv-sarjasta pystytään lunastamaan. Tv-sarjaosuuksien kuvaukset aloitetaan syksyllä, ja Remedy aikoo esitellä pätkiä ennen pelin ilmestymistä. Hollywood-tasoisten näyttelijöiden casting kerrotaan syksyn mittaan.

Lähden mielelläni katsomaan vähän kauemmaskin.

Tuukka Grönholm