Quarky & Quaysoo's Turbo Science – Tietokilpailua varhaisnuorille

Nuori keksijä -kirjat opettavat yksinkertaista fysiikkaa käytännön esimerkein varhaisnuorisolle. Sierra on siirtänyt idean PC:lle.

Turbo Science on nuoren keksijän käsikirja tietokoneelle. Pelissä on kaksi osaa: tutkimusmatka ja tietokilpailu. Edellisessä päästään pelin maastoon tutkimaan paikkoja ja suorittamaan kenttämittauksia. Tutkijalla on käytössään työvälinelaatikko, johon kuuluvat muun muassa vaaka, mittanauha sekä useita eri vempeleitä, kuten geiger-, voltti-, luksi- ja lämpömittari. Tietokilpailussa taas vastataan rasti rastilta vaikeampiin kysymyksiin.

Kenttätutkimuksia monitorilla

Työvälinelaatikon laitteilla voi tutkia maastosta lähes mitä tahansa. Mittayksikkö on vakiona anglosaksinen, mutta sen voi myös vaihtaa tutumpaan metrijärjestelmään. Ikävä kyllä kysymyksissä käytetään kuitenkin angloyksikköjä, joten eurooppalaisenkin on nöyrästi taivuttava opettelemaan paunoja, jalkoja ja fahrenheitejä.

Tietoa taas puntaroidaan maisemassa, joka ulottuu merenrannasta horisontin vuoristoihin. Maastosta haaraudutaan kilpailupaikkoihin, joita on parikymmentä kappaletta, aina uima-altaasta merenpohjaan ja voimalaitoskompleksista jäätelöbaariin. Kunkin paikan kysymykset luonnollisesti liittyvät oleellisesti kyseiseen ympäristöön. Esimerkiksi voimalakompleksissa löpistään perusydinvoimasta ja keittiössä käydään läpi pari yksinkertaista kemiallista kaavaa.

Kysymykset ovat vaihtoehtokysymyksiä, joihin on kahdesta neljään ratkaisuvaihtoehtoa. Tyypilliset kysymykset ovat osoitustehtäviä, joissa on vastaukseksi valittavissa kolme maaston paikkaa (missä kohtaa painovoima on heikoimmillaan, kenellä on suurin vaara saada vaurioita kuuloonsa, mikä johtaa sähköä heikoiten). Toinen kysymysvaihtoehto on täydentää jokin lause siten, että siitä tulee järkevä ja tosi tyyliin "puu on hyvä lämmön (eriste/johde/puolijohde)."

Matkalla maiseman ympäri

Varsinainen kilpailu käydään tietokoneen satunnaisesti valitsemalla reitillä, jonka varrella on 3_6 kohtaa maisemasta. Kussakin rastissa voi jäädä ansaitsemaan rahaa vastailemalla kohdan kysymyksiin. Oikeasta vastauksesta saa parisensataa taalaa ja väärästä saldo pienee. Aina välillä saa bonuskysymyksiä, joihin ensimmäisellä kerralla oikein vastaamalla on mahdollisuus voittaa tuplajättipotti.

Rahaa käytetään rastilta toiseen matkustamiselle. Mitä enemmän investoi kulkuvälineeseensä (polkupyörä, auto, mopo, helikopteri, ilmatyynyalus, apostolinkyyti yms.) sitä nopeammin rastilta toiselle pääsee. Rastillaoloaika vietetään reaaliajassa. Matkaaminen kasvattaa aikatiliä noin kolmesta viiteentoista minuuttiin. Kun pelaaja matkaa viisi minuuttia, käyttäytyy tietokone kuin sillä olisi ollut viisi minuuttia reaaliaikaa. Näppärää, mutta ihmiskaksinpelin poissulkevaa.

Raha varastoituu rastilta toiselle matkatessa, eli taktikoijat voivat ansaita rutosti helpolla rastilla ja matkata vaikean yli suoraan seuraavalle rastille. Kisan voittaa tietysti se, joka pääsee ensimmäisenä maaliin.

Kehittävä peli

Peli on suunnattu 9_14-vuotiaille nuorille, joten itse kysymykset eivät anna aikuiselle kovaa vastinetta. Ikävä kyllä tietokone tekee parhaansa ahkeran abiturientin (minä) voittamiseksi. Se muun muassa taulukoi pelaajan kömmähdykset ja oikeat vaihtoehdot ja näiden perusteella rakentaa sitä vaikeampia ratoja mitä pidemmälle pelissä etenee.

Kysymyksiä on yli 2300 kappaletta, joten ihan heti ei peli ala toistaa itseään. Lisäksi tietokoneohjatut vastustajat toimivat eri nopeuksilla, riippuen pelaajan yleisestä tietotasosta, ja loppupuolen radoissa tulee kiire.

10-vuotias pikkuveljeni pärjäsi kohtalaisesti, kun suomentelin hänelle kysymysten vaikeimmat sanat. Tosin pelin englanti on sen verran yksinkertaista (tarkoituksella?), että varmaan vuoden_kahden kuluttua hän pystyisi pelaamaan sitä vain satunnaisesti sanakirjaan vilkuillen.

Pelin mukana tulee painettu version nuoren tutkijan käsikirjasta, joka on näin kirja-arvostelijamaallikon näkökulmasta hyvä teos. Kirjassa on 150 sivua täyttä asiaa esitettynä sopivan yksinkertaisesti ja humoristisesti.

Kaiken kaikkiaan Turbo Science on erinomainen peli. Suomalaisille se opettaa alkeisfysiikan ja -kemian lisäksi näiden alojen englannin erityissanastoa. Lisäksi peli todistaa kelle tahansa, että oppiminen voi olla hauskaakin.

87