RaceRoom Racing Experience

RaceRoom Racing Experience

Haamuaikoja rallihuoneessa

Autoiluharrastuksessa palaa bensaa ja kumia, mutta myös rahaa. Jopa pelinä, jopa silloin, kun peli on ilmainen.

Ruotsalainen Simbin tunnetaan sellaisista autosimusarjoista kuin GTR ja Race. Nyt he pyrähtävät free to play -radalle RaceRoom Racing Experience -autopelillä ottamaan kisaa itsensä iRacingin kanssa.

Pelin beta on jo auki, tosin vielä ei varsinaista moninpeliä ole saatavilla, vaan kaikessa kisataan kierrosajoilla. Myöhemmin toivottavasti pääsee pelaamaan myös varsinaisten liigojen muodossa kunnon kisoineen.

RaceRoom Racing Experiencen säätövara tarjoaa altaan matalassa päässä leppoisaa kasuaaliajelua kaiken tasoisille, ohjastaa autoa sitten näppiksellä, pädillä tai rattiohjaimella. Yksinpelissä onnistuu kisaaminen tekoälykuskeja vastaan. Ne ovat Simbinin tapaan melko hyvää ajoseuraa, tosin crashjeanit näyttävät helposti ajavan betoniporsaan voimalla kylkeen, jos hidastelee edellä liikaa.

Jos kisat eivät maistu, maailman parhaita kierrosaikoja vastaan voi taistella haamuautomoodissa tai pelin omia haasterajoituksia hipoen apex hunt -tilassa. Tulevassa moninpelissä saanee ajella ainakin satunnaisia rämäpäitä vastaan. Toivottavasti myös järjestetyissä liigoissa maltillisemmin, sillä se on virtuaalikilpa-autoilun suola.

 

Osta hyvä auto

RaceRoom Racingissa luodaan tili, johon tilastoidaan oman uran suoritukset. Omaa nimeä kannattaa käyttää tai kilpailuista mahdollisesti voitetut palkinnot jäävät saamatta. Portaali avautuu iRacingin tapaan nettiselaimeen, mutta on paljon suppeampi. Se sisältää pelin kehitystä ja muuta aiheeseen liittyvää seuraavan dashboard-mainossivun sekä leaderboards-osion, jossa voi tarkastella tai haastaa napin painalluksella maailmanlaajuisia kierrosaikaennätyksiä. Competitions-sivulta löytyvät käynnissä olevat haastekilpailut, joista voi voittaa fyysisiä palkintoja. Portaalissa voi myös jakaa omia kuvakaappauksia ja ajovideoita.

Kauppasivulla on myynnissä lisäsisältö, sillä ilmaisia autoja tai ratoja on betassa vain muutama. Ilmaiseksi ajettavaksi saa oman suosikkini Saleen S7R:n, lisäksi tarjolla on DMD P20, Aquila CR1 Sports GT, Canhard R52 ja Judd V8. Betassa ilmainen ajomallinnus on pakotettu arcade-tasoon, joten pitää ostaa viidellä eurolla krediittejä ja sijoittaa niistä euro realismipakettiin. Siinä lisätään mallinnus renkaiden ja bensan kulumiselle, renkaiden lämmön muuttumiselle, mahdollisuus auton vaurioitumiselle, pääsy muuttamaan auton säätöjä, oikeus ajolinjaopas-funktioon sekä kuudenkymmenen minuutin kisoihin.

Betan kahdesta ilmaisradasta toinen on metsäinen rallipätkä Ruotsin maaperällä ilman kartanlukijaa, toinen kuvitteellinen moottorirata Ranskan vuoristomaisemissa. Radat ovat komeata katsottavaa ja vauhdikasta ajettavaa, mutta varsinkin iRacingin ratojen pomppuihin tottuneena RaceRoomin radat ovat tylsän sileitä. Rahalla saa sellaisia klassikoita kuin Zandvoort, Hockenheim ja Portimao sekä Bathurst, joka on iRacingin tämän hetken odotetuin rata. Se on mielenkiintoisin rata ajettavaksi, mäkinen ja maastossa mutkitteleva. Sen ahdas betoniaitasyherö päättää oikeassa elämässäkin kisat välillä kunnon kasalla. Simbinin Bathurst näyttäisi olevan ihailtavan tarkka kopio alkuperäisestä, tosin sileämpänä. Muuna ostettavana sisältönä peliin saa ratojen opetusosion sekä oikeaa nopeutta opettavan osion, jossa oma paras kierros näkyy ajolinjana ja värikoodit kertovat, missä on jarruttanut tai kaasuttanut.

Enää semisti bin

Ensimmäisellä ajokokeilulla tajusin, että oletusasetukset omalle G27 Logitech -ratilleni olivat pahasti metsässä. Kääntyvyys oli minimaalista ja viive huomattava. Viive onneksi hävisi, kun kytkin vsyncin pois, ja autokin alkoi kääntyä, kun nostin steering lockin kolmenkympin paikkeille. 

Arcadella auto pysyy tiessä kuin liimattuna ja kaasua saa murjoa rauhassa, kanttaritkaan eivät tee muuta kuin täräyttävät ruutua. Get real -taso tekee autosta melko herkän, kaasun kanssa saa varoa tosissaan tai auto spinnaa. Ajotuntuma muistuttaa aikaisempia Race-pelejä, mutta fysiikassa ollaan vielä kauempana realismista. Auton massan siirtymistä ja renkaita ei juuri erota. Varsinkin liian nopeasti mutkaan tullessa auto jatkaa matkaansa sulavasti kuin moottorivene, ilman vinkuvia renkaita tai muuta palautetta. Simbin osasi aikaisemmin mallintaa realististakin ajotuntumaa, mutta harmittavasti joka pelissä sitä vain vesitetään. RaceRoom Racingissa mennään jo simulaation uusissa pohjamudissa.

No, kokonaisuutena vauhdintunne piti otteessaan, ajotuntuma oli ihan toimiva, force feedback -efektit pelittivät ja rataa kiersi mielellään.

Moni kakku päältä kaunis

Radat ovat näyttäviä, mutta autojen ohjaamonäkymä on melko keskikertainen. Loistossa ei pärjätä edes iRacingille, joka sekin keskittyy enemmän muihin asioihin. Autojen äänitehosteet sentään ovat hyvää luokkaa, peli tukee jopa 7.1 -äänentoistoa. Ainoa varsinainen bugi on ruudunpäivityksen nykiminen aina kun oma tai tekoälyn auto nojaa aitoihin. Muistan samanlaisen bugin Race 07: Evolutionissa, joten kovin kauas ei uusi teknologia ole siitä vanhasta pudonnut.

Valikot ovat melko sekavat, valikkoja on kerralla ruudulla vähän ja kaikki on piilotettu monen klikkauksen taakse. Rata ja autokuvaukset ovat sentään kattavia, ja säätövaraa löytyy.

Free to playta on kallis pelata

Jos ajeleminen kiinnostaa, kannattaa RaceRoom Racing Experience katsastaa. Ainakin sitten kun moninpeli toimii, sillä RaceRoomissa on potentiaalia, kunhan moninpeliin sisältyy kunnon liigasysteemi. Toistaiseksi sijoittaisin rahat vaikka vanhoihin klassikoihin GTR2:seen, GTR Evolutioniin, Richard Burns Rallyyn, rFactoriin sekä varauksella tulevaan GTR3:seen tai rFactor 2:seen.

Ajettavaa on kymmen- ellei jopa sadoinkerroin, ja rahaa jää vielä ylikin. Nimittäin free to play -termin käyttö on harhaanjohtavaa, jos ilmaispelattavaa on vain demon verran ja pelin omaa rahaa saa vain ostamalla. Uudet autot maksavat kolmesta viiteen euroa, radat noin viisi euroa kappale. Jos ostat sisältöä sen mitä Simbinin GTR2 tarjosi (24 autoa, 15 rataa), free-to-playlle tulee hintaa lähemmäs 200 euroa.

iRacingissä, siinä kaikkein realistisimmassakin moottoriurheilusimulaattorissa, pääsee samalla free to play -budjetilla jo tosi pitkälle.

Santeri Oksanen

Ennakko PC

Simbin

Versio: Open Beta 0.1.0.845

Minimi: 1.6GHz Intel Core 2 Duo or AMD vastaava/2GB Muistia,  DirectX 9.0c 3D-kortti 512 Mt (Nvidia 7900 512MB or AMD vastaava)

Testattu: Intel i7 2600k (3,4 GHz), 8 Gt , AMD Radeon HD6780 1Gt, Windows 7 64bit, G27 Logitech

Moninpeli: Ei vielä saatavilla