Raha ja nopeus ratkaisevat

Elokuvan tekeminen Hollywoodissa on nykyään niin kallista, että kaikki otetaan varman päälle. Kun keskihintainen leffa nielee dollaraita yli 40 miljoonaa ja markkinointikulut päälle, taiteiluun ei jää varaa. Prosessia hidastaa myös se, että elokuvaa ei suinkaan tee valmiiksi ohjaaja tai tuottaja, vaan kyse on parin sadan ihmisen yhteistyöstä.

Tuottaja valitsee käsikirjoituksen, hioo sen mieleisekseen, hankkii ohjaajan ja tähden tai tähdet. Sitten ohjaaja palkkaa omat käsikirjoittajansa, sivuosiin pitää myös löytää oikeat tyypit ja elokuvan tekninen valmistelu voi alkaa.

Kun lavasteet, asut ja kuvauspaikat on löydetty, ryhdytään kuvauksiin, joihin ei yleensä kulu kuin 2-3 kuukautta. Jäljellä on vielä jälkityöt, tehosteiden paikalleen laitto, musiikin säveltäminen, leikkaaminen, muu yksityiskohtien hiominen ja pikkuvirheiden korjaaminen.

Tässä vaiheessa ohjat ottaa markkinointiväki, joka muun muassa näyttää elokuvan koeyleisölle ja sen jälkeen päättää, onko urakka purkissa, vai pitääkö rainaa vielä korjata. Usein kokonaisia kohtauksia tai jopa loppuratkaisu kuvataan vielä uudelleen.

Vain muutaman päivän tähden

Sitten koittaa ensi-iltaperjantai. Yli kahden vuoden urakka kokee täyttymyksensä. Jo seuraavana päivänä tiedetään, miten elokuva menestyi ja menivätkö käytetyt kaksi vuotta hukkaan vai hittiin.

Elokuvan menestyksen kannalta ensi-iltaviikonloppu on tärkein. Hollywood-elokuville on käynyt kuten peleille ja hittimusiikille, eli tuotteiden elinkaari on lyhentynyt. Jos elokuva on top 10:ssä yli kolme viikkoa, se on jo paljon.

Aina välillä syntyy ihmeitä. Sanotaan, että elokuvalla "on jalat". Tämä tarkoittaa, että menestys jatkuu kohtalaisen tasaisena vielä ensi-illan jälkeenkin monen viikon ajan. Nämä rainat ovat niitä, joista puskaradio levittää suusta suuhun kehuja. Kuudes aisti on viime aikojen hyvä esimerkki.

Koska elokuvan menestys ratkeaa jo päivä ensi-illan jälkeen, markkinointi ja kopioiden määrä ovat nousseet entistä tärkeämpään asemaan. Nykyään Hollywood-elokuvaa voi sanoa suureksi, mikäli siitä on USA:ssa levityksessä yli 2500 kopiota. 3000 kopiotakaan ei ole enää mitenkään ihmeellistä.

Esimerkiksi Scream 3 aloitti 3467 kopiolla ja keräsi ensi-iltaviikonlopun aikana 34,7 miljoonaa taalaa. Seuraavalla viikolla laskua katsojalukuihin tulikin jo lähes 40 prosenttia, mutta se ei ole mitenkään ihmeellistä. Alkurynnistys sujui kuitenkin kuten oli suunniteltu.

Myytävänä Julia Roberts

Hollywood myöntää itsekin, että elokuvan menestys on salatiedettä. Vaikka markkinointiin pistettäisiin kehitysmaan vuosibudjetti, lopputulos voi silti olla floppi. Edes supertähti elokuvan pääosassa ei takaa menestystä, mutta apua siitä voi olla. Toiset näyttelijät vetävät elokuviin paremmin väkeä kuin toiset ja nokkimisjärjestys saattaa muuttua hyvinkin nopeasti.

Tällä hetkellä Hollywoodin varmin nimi on Julia Roberts, joka uuden tulemisensa jälkeen on tehnyt selvää jälkeä lippuluukuilla. Roberts on myös ainoa nainen, joka pystyy vaatimaan maagiset ja miehiset 20 miljoonaa taalaa elokuvalta.

Robertsin uusi nousukausi alkoi romanttisella komedialla My Best Friend's Wedding (1997), mitä seuranneet Aina vierelläsi (Stepmom, 1988), Notting Hill (1999), Morsian karkuteillä (Runaway Bride, 1999) ja Erin Brockovich (2000) kaikki ylittivät 100 miljoonan Yhdysvalloissa ansaitun dollarin haamurajan.

Miesten puolella kilpailu on kovempaa. Tom Cruise, Tom Hanks ja Mel Gibson kaikki saavat pyytäessään 20 milliä, mutta heistä on vaikea nostaa ketään erilleen. Ehkä voittaja on samaan palkkaluokkaan kuuluva suhteellisen lahjaton koomikko Adam Sandler, jolla on yksi etu verrattuna kilpailijoihinsa. Vaikka Sandler itse on kallis mies palkata, hänen elokuvansa ovat suhteellisen halpoja valmistaa. 20 milliä Sandlerilla ja toiset 20 milliä itse leffaan on huokempi paketti kuin 20 milliä Cruiselle ja 60 milliä itse elokuvaan.

Muista hintavista tähdistä mainittakoon Kuudennella aistilla paluun huipulle tehnyt Bruce Willis, ikisuosikki Harrison Ford ja Will Smith, jonka todella suuri tulevaisuus saattaa olla vasta edessä.

Myös Arnold Schwarzenegger löytyy listalta yhä, sillä vaikka hän USA:ssa onkin out, valtameren takana Iso Arska on yhä kova nimi. John Travoltakin täytyy ehdottomasti mainita, vaikkei hän läheskään varma hevonen vedonlyöjille ole.

Onko sitten kukaan sen arvoinen, että hänelle kannattaa maksaa 120 miljoonaa markkaa parin kuukauden työstä? On tai ei, kysymys on epäoleellinen. Hollywood ei maksa näyttelijän kyvyistä, vaan siitä, miten tämä pystyy vetämään yleisöä nimellään katsomoihin. Harrison Ford ei siis ole vain äiti-Fordin pojan nimi, vaan tuotemerkki, josta ollaan valmiita maksamaan siinä missä Coca Colasta tai Big Macistakin.

Mikäli uutuuksien myyntiluvut kiinnostavat kannattaa kokeilla näitä nettisaitteja:

http://www.boxofficemojo.com

http://www.boxofficeguru.com

http://www.boxofficereport.com

Lisää aiheesta

  • Kino: Kevät koittaa Hitlerille


    Kino

    Kevät koittaa Hitlerille

    Huhtikuussa tähtilaiva on lastattu kuunatseilla.

    Saksalaiset kansallissosialistit sytyttivät noin 70 vuotta sitten Euroopan liekkeihin. Vaikka yleisesti uskotaan, natsivalta ei päättynyt Berliinin miehitykseen ja Hitlerin itsemurhaan. Tappion hetkellä osa…
  • Vanhan mestarin kädenjälki

    James Cameron osaa edelleen kertoa huikeita tarinoita, vaikka pääosassa olisi pitkiä sinisiä animehahmoja.

    Kuuluin siihen ensi-iltaa edeltävänä aikana vauhdilla kasvaneeseen joukkoon, jonka mielestä Cameronin 12 vuotta vääntämä Avatar-leffa oli näkemättä nolo. Ei ihme, sillä kaikki…
  • Terveisiä Nörttilästä

    Zombileffat ovat taas in. Zombieland vääntää maailmanlopun vitsiksi, mutta kieli on liikaa poskessa.

    Aivojen perässä kuolaaviksi zombeiksi muuttunut ihmiskunta on aihe, jossa teoriassa riittää materiaalia komediaan. Muiden dystopioiden tavoin asiassa on kuitenkin yksi paha kompastuskivi:…