Rahaa yhteisöstä

Crowdfunding eli yhteisörahoitus nousi kaikkien huulille kuuluisan pelintekijän Tim Schaferin halusta tehdä uusi seikkailupeli. Sen sijaan, että hän olisi lähtenyt puhumaan suurille julkaisijoille, hän pani projektinsa Kickstarter-nimiseen palveluun, jonka ideana on kerätä rahoitus valmista tuotetta vastaan pieninä lahjoituksina. Schaferin tavoite oli 400 000 dollaria, loppusumma 3,3 miljoonaa.

Kansa uskoi Schaferin kykyihin tehdä peli ja raotti huippunopeasti kukkaroaan. Nyt Timillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä hyvä peli, tai hän on pulassa. Onnistuisiko tämä Suomessa?

Voisi onnistuakin, mutta vaatii nimimiehen ja näyttöjä, pohtii Petri Lehmuskoski, nykyinen Gorilla Venturesissä työskentelevä bisnesenkeli. Remedy tai Housemarque voisi onnistua, aloitteleva nimettömyys ei. Lehmuskosken mukaan parasta olisi myös kerätä rahaa globaalisti, sillä Suomessa on porukkaa liian vähän.

Toisaalta Suomestakin on pari hyvää esimerkkiä siitä, että kannattaa ainakin kokeilla. Elokuva Iron Sky keräsi omien sanojensa mukaan kaksi kolmasosaa rahoituksestaan yksityisiltä, osan yhteisörahoitusperiaatteella. Toisena ääriesimerkkinä on Pekka Haaviston presidentinvaalikampanja, joka rahoitettiin muutamaa suurempaa lahjoittajaa lukuun ottamatta kokonaan pienlahjoituksilla. Miksi ei sitten pelejä?

Tässä voisi olla mahdollisuus. Nykyisin liian moni pelitalo kaatuu ensimmäiseen peliinsä, eikä koskaan pysty tekemään toista rahojen loputtua. Jos ensimmäinen peli olisi edes jollakin tasolla lupaava, voisivat kansan syvät pelaajarivit roposensa jatkopeliin antaa.

Minä lähtisin ilomielin rahoittamaan vaikkapa Gaian Sword & Poker 3:a, kakkosen olen pelannut niin moneen kertaan jo läpi iPadilla. Voisinpa harkita myös Soareksen Kimin Tiny Soldiersin rahoittamista, Kim kun on tuttava ja pelintekijä jo pitkältä ajalta. Ihan varmasti antaisin rahaa jo kannuksensa ansainneille pitkän linjan suomalaisille pelintekijöille. En paljon, mutta ravintolapäivällisen verran.

Suomessa ei kuitenkaan ole tietääkseni tällaista palvelua. Hoi bisnesenkelit, tehkää se! Kymmenen pinnaa loppusummasta voisi tuottaa ihan kivasti. Ainakin jos löytyisi toinen Tim Schafer.

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…