Rally Championship – Kylki edellä

Vuosi sitten Colin McRae Rally osoitti rallipelin voivan olla samaan aikaan realistinen ja hauska. Aikaisemmin Tommi Mäkinen Rallin kaltaisia kevyempiä rallipelejä tehneet Magnetic Fields ja Europress taisivat huomata Colinin suosion ja päättivät tehdä kolmannesta yhteisestä rallipelistään kunnon rallisimulaattorin.

Tommi tai muutkaan oikeat rallikuskit eivät ole tällä kertaa saaneet nimeään peliin, mikä ei haittaa kun silmitön kaahaus on korvattu tiukalla, mutta hauskalla käsityksellä siitä millaista ralli oikeasti on.

Ajamisen lisäksi pelaaja joutuu vastaamaan siitä, että autot pysyvät kunnossa kisojen alusta loppuun. Ralli ei olisi rallia, ellei autoja joutuisi matkan varrella korjaamaan ja virittelemään.

Walesista Skotlantiin

Aiheena on brittien rallimestaruus, tai oikealta nimeltään Mobil 1 British Rally Championship. Se koostuu kuudesta eri kilpailusta, joissa kussakin on kuusi etappia. Kaikkiaan etappeja on 36, ja niiden yhteinen pituus on 420 mailia. Etapit on mallinnettu suoraan oikeilta kisapaikoilta otetuista videonauhoista, eli ne ovat pelissä sellaisina kuin oikeastikin.

Autoja on hulppeasti yli kaksikymmentä. Autot on jaettu luokkiin A5§A8, jotka jakautuvat moottorin kuutiotilavuuden mukaan sekä lisäksi niin, että kolmessa ensimmäisessä luokassa on vain etuvetoisia autoja. A8-luokan turboahdetuilla nelivetohirmuilla pääsee kisaamaan vasta voitettuaan brittien mestaruuden etuvetoisella autolla.

Mestaruuskisoissa etappi aloitetaan tutkimalla, millainen tien pinta on ja missä säässä ajetaan. Niiden perusteella valitaan renkaat, säädetään vaihteiden välitykset, ohjauksen herkkyys, jarrujen tasapaino sekä jousituksen korkeus ja jäykkyys.

Etapit eivät ole mitään parin minuutin pikataipaleita, vaan tyypillisesti pituutta on kahdestakymmenestä kolmeenkymmeneen kilometriin. Yhden etapin ajamiseen saattaa helposti kulua parikymmentä minuuttia ja auton tiellä pitämiseen joutuu keskittymään niin, että parin etapin jälkeen on pakko huilata.

Hyvä perstuntuma

Autojen realistisuutta en uskalla arvioida, mutta jokainen auto käyttäytyy yksilöllisesti ja ajaminen tuntuu sopivan yliohjautuvalta, aivan kuten soratiellä etuvetoisella ajamisen voisi kuvitella tuntuvan. Mutkiin mennään heittämällä auto ensin linkkuun päästämällä jalka kaasulta, kääntämällä rattia sivuun ja sen jälkeen sopivasti kaasulla sladia ohjaamalla. Toinen tapa on heittää perä lentoon sopivasti jarruja näpäyttämällä. Temppu onnistuu vielä paremmin säätämällä jarrut hieman takapainoisiksi.

Ajotuntumaa on ehditty jo moittimaan liian jäykäksi. Ralliautot eivät taatusti ole mitään lullia, mutta minustakin jousitus voisi reagoida hieman paremmin. Rally Championshipin ajotuntuma on huomattavasti hienovaraisempi kuin Colin McRae Rallyn ja sitä alkaa arvostaa sitä enemmän mitä kauemmin on pelannut. Demon surkeaan tuntumaan pettyneille on hyviä uutisia, sillä demo ei anna lainkaan oikeaa käsitystä valmiista pelistä.

Etuvetoisilla puskemisen jälkeen nelivetoautot tuntuvat lieviltä pettymyksiltä. Aivan kuin tekijät olisivat tehneet niiden ajomallinnuksen vain pikaisesti sutaisemalla, sillä minusta ne eivät eronneet ajettavuudeltaan riittävästi etuvetoisista. Suuremman tehon ja kiihtyvyyden takia autojen tiellä pitäminen tosin muuttui entistä kinkkisemmäksi.

Nuottien mukaan

Rally Championship on ensimmäinen rallipeli, jossa nuotit luetaan oikein. Aikaisemminhan ne ovat olleet korkeintaan mutkista varoittamista. Nyt tyypillinen nuotitus voi kuulua esimerkiksi: "400 pitkä oikea 1, pitkä vasen 2, kapenee, varo tukkeja, 100 vasen 5 aukeava". Sama selkokielellä: "400 metriä oikealle kääntyvään pitkään loivaan mutkaan, jota seuraa pitkä loivahko vasen. Samalla tie kapenee ja tiellä on tukkeja. Sen jälkeen sata metriä jyrkkään avautuvaan (loivenevaan) mutkaan."

Nuoteissa ensimmäinen numero kertoo etäisyyden seuraavaan mutkaan ja jälkimmäinen mutkan jyrkkyydeen. Mitä suurempi luku, sitä vaikeampi mutka. Ainoa nuoteissa häiritsevä sana on formulatermi shikaani. Käytetäänkö sitä rallissa oikeasti?

Edellä kirjoitettu ei ollut käännöstekstiä, vaan nuotit, kuten kaikki pelin puhe ja teksti on suomennettu. Kyllä, minuakin pelotti moinen etukäteen, mutta muutamaa kirjoitusvirhettä lukuunottamatta jälki on siedettävää.

Kourat rasvassa

Rallissa auton ajokuntoisena pitäminen on yhtä tärkeää kuin lujaa ajaminen. Autojen pellit menevät ryttyyn, tippuvat rungon päältä ja lyhdyt ja lasit hajoavat, mutta graafista pellin runttaamista hienompaa on se, miten monenlaisia vikoja autoon voi tulla ja miten ne vaikuttavat ajettavuuteen.

Törmäysten mallinnus ei ole aivan kohdallaan. Usein tuntui siltä kuin auto kiepsahtaisi liian herkästi katolleen ja pienikin kosketus esimerkiksi portin kylkeen pysäyttää auton totaalisesti. Tien sivulla olevaan maastoon ajaminen hidastaa muutenkin kohtuuttomasti, mikä on ehkä pelattavuuden kannalta perusteltua, mutta tuntuu oudolta.

Vaurioiden monipuolisuus tuli kantapään kautta selväksi, kun ensimmäisen kisan kolmannella etapilla rikoin ensin etulyhdyt, jotka jäivät vilkkumaan. Sen jälkeen vaurioitui jäähdytys ja heti perään vaihdelaatikko, minkä ansiosta kakkosvaihde ei mennyt päälle lainkaan, joten jouduin kierrättämään ykköstä punaiselle ennen kolmosen heittämistä sisään. Se ei tehnyt hyvää yhdessä jäähdytinvaurion kanssa, joten hetken päästä moottori ylikuumeni.

Pari lyhyttä vierailua metsähallituksen puolelle palkittiin hajonneella kytkimellä, minkä seurauksena vaihteet lipsahtivat aina väärissä paikoissa pois päältä. Kaiken päälle tasauspyörästö petti, joten vain toinen eturengas oli enää vetävä. Rengas ja ohjaus eivät tietenkään kestäneet sellaista, joten ennen maaliin tuloa oli edessä vielä renkaan vaihto ja puoltavan ohjauksen kanssa kahvaaminen, mikä oli erityisen hupaisaa lumisateessa. Ei liene yllätys, etteivät toimitsijat päästäneet minua enää seuraavalle etapille vaan keskeyttivät suoritukseni.

Autoja pääsee korjaamaan keskimäärin kahden erikoiskokeen jälkeen ja aikaa on kerralla yleensä vain viisitoista minuuttia. Mitä enemmän vaurioita kukin auton osa-alue on saanut, sitä kauemmin sen korjaaminen kestää. Huoltoa varten voi ottaa yliaikaa, mutta jokaisesta ylimääräisestä minuutista rangaistaan kymmenen sekunnin aikasakolla itse kisassa. Huolto onkin jatkuvaa tasapainoilua sen suhteen, lähteäkö ajamaan hyvältä sijoitukselta viallisella autolla vai yrittääkö voittaa menetetyn ajan takaisin parempaan kuntoon korjatulla autolla.

Pelitilanteen voi tallentaa vain huoltopisteiden yhteydessä, mikä on liian harvoin, koska kahden etapin ajamiseen saattaa herkästi kulua tunti.

Nätti kuin karamelli

Niille, jotka kaipaavat yksinäisen mestaruuskisan rinnalle hieman kevyempää vaihtelua on erillinen arcade-moodi. Ajotuntuma ja realismi ovat siinäkin ennallaan, joten mikään kaahailu se ei ole. Sen sijaan nyt kilpailijat ajavat radalla samaan aikaan ja pelaajan tehtävä on nousta viimeiseltä sijalta kärkeen. Arcade-moodi ajetaan samoilla radoilla kuin oikeat kisatkin, mutta peilikuvina lopusta alkuun, jolloin tavallaan ratojen määrä tuplaantuu.

Rally Championship ottaa etumatkaa grafiikassa. Autoissa ei ole säästelty polygoneja vaan ne on rakennettu oikeiden näköisiksi paitsi ulkoa myös sisältä. Teknofiilejä on muistettu valinnaisilla 32-bittisillä tekstuureilla. Erilaisia kuvakulmia on kolme auton ulkopuolelta, kaksi auton keulalta ja kaksi ohjaamosta. Erilaiset sääefektit, kuten lumi- ja vesisade on tehty niin pikkutarkasti, että vesipisarat valuvat tuulilasilla joko ylös- tai alaspäin riippuen siitä, kuinka lujaa ajoviima niitä painaa.

Horisonttia ei ole tyypilliseen tapaan häivytetty sumuun (paitsi sumuisella säällä) vaan maasto ja tie piirretään kiitettävän pitkälle.

Äänet ovat muuten kelvolliset pakoputkien pamauksineen ja pohjaan rapisevine kivineen, mutta moottorit kuulostavat lähinnä ompelukoneilta. Kolmiulotteinen tilavaikutelma sen sijaan toimii mainiosti.

Kaikki tietysti haluavat tietää, onko Rally Championship parempi kuin Colin McRae Rally. Se on realistisemman tuntuinen ja vaikeampi, mutta Colinissa ajettavuutta on liioiteltu sen verran, että se tuntuu tavallaan hauskemmalta. Paremmuus niiden välillä onkin makuasia.

Rally Championshipistä on vaikea keksiä mitään kovin vakavaa moitittavaa. Realismifriikit löytävät siitä varmasti loputtomasti virheitä. Ajotuntuma voisi olla vaikka kuinka paljon realistisempi, vauriot voisivat tulla vielä tarkemmin oikeisiin paikkoihin ja autojen jousitus voisi olla joustavampi. Lopulta Rally Championship on vain peli ja minusta siihen on löydetty erittäin hyvä tasapaino toden ja leikin välillä.

92