Rally – Rally se on minun rattoni

Hei, mä syntynyt oon vauhti kallossain. Hei ja bensaa suonissain...

Kerrankin voin rehellisesti sanoa nauttineeni autopelistä, sillä Europressin Rallyssa on sitä jotain, mikä saa paikalle olemisen tunteen todella vahvaksi. Rallille ominainen vauhti on vangittu peliin todella loistavasti, minkä vaikutuksesta muutaman pikataipaleen jälkeen kumartelin tuolillani aina tienreunan syöksyessä kohti.

Aikaisemmin epäonnistuneista rallikehitelmistä poiketen Rally ei pyri olemaan yleismaailmallinen rapasimu, vaan sen tapahtumat on keskitetty pelkästään suomalaisillekin niin tuttuun RAC-ralliin.

Kamppailussaan rallin maailmanmestaruudesta joutuvat kuskit kohtaamaan vaikeita olosuhteita, joista vaativimmat tarjoaa juuri kilpakauden päättävä RAC-ralli. Neljä päivää kestävän kisan aikana ehtii kilpareitti kiertää lähes koko Englannin, ja matkaa kertyykin mittariin useita satoja kilometrejä.

Päivän menu

Tylsän intron kestettyään pelaaja saapuu valikkoon, mistä voi säädellä simun eri ominaisuuksia. Normaalien tuhoutumattomuusoptioiden lisäksi on mahdollista muunnella kuskien nimiä ja kansallisuuksia sekä heidän kaasuttelemansa auton merkkiä. Yhteensä kuusi kaaharia voi katsoa kisassa, kuka todella on joukon kovin vatanen. Toimintojen kirjossa on myös luonnollisesti harjoitteluoptio, jossa pelaaja voi treenailla kolmea eri vaikeustasoa edustavaa tienpätkää.

Rallin lähtöasetelmissa kuskille esitellään tulevan pikataipaleen kartta ja säätila, minkä lisäksi mukana on lyhyt tiedote tietyypistä ja matkan kokonaispituudesta. Infon jälkeen on edessä auton rengastyypin tarkistus, ja tarvittaessa vaihto sopivampaan. Sitten voidaankin suunnistaa kisapaikalle, missä ennen kuraleikkien alkua jää vielä aikaa auton mahdollisille huoltotoimille. Kisan edetessä auton kunnossapitäminen nousee tärkeäksi osaksi menestymistä, sillä auton hajotessa radalle loppuu siihen myös kisa.

Tukka putkella taipaleelle

Nyt olemme kisarassin ratin takana valmiina valloittamaan tie ja roiskuttelemaan voittajan shamppanjat. Siis neulansilmä vasempaan ja sataa oikeaan, loiva vasen, antaa mennä vaan!

Ohi vilistävä maasto vaihtelee kiitettävän usein pitäen yllä mielenkiintoa. Yleensä rallipeleissä on juuri metsätaipaleet onnistuttu tuhoamaan heikolla toteutuksella, mutta tässäkin suhteessa on Rally toista maata. Puita on tarpeeksi, ja mikä parasta, ne myös liikkuvat todella vauhdikkaasti. Muissakin maastotyypeissä esiintyvä kasvillisuus on luotu hienosti, mutta ehdottomia kohokohtia ovat ajot sateessa tai lumipyryssä.

Ensimmäinen vaikutelma näppikseltä ohjaavalle on auton hankala ohjattavuus, sillä merkistä riippumatta kaikki kaarat tuntuvat yliohjautuvilta. Muutaman katollakäynnin jälkeen on vaihto joystick-ohjaukseen kokeellisesti paikallaan, eikä ihmetyksellä ole rajoja, sillä mokoma todella toimii. Pienellä harjoittelulla ohjaus pian iskostuukin aivolisäkkeeseen.

Äänipuoli iskee aluksi pelaajan korville kuin märkä villasukka, sillä taulukkojen ja muiden valikkojen aikana raikuva musiikki on todella surkeasti digitoitua. Kappale rätisee ja paukkuu kuin mummovainaan keinustuoli, mutta on silti musiikillisesti kohtuullisen kuunneltava. Ajossa kaikki kartanlukijan ohjeet on hienosti digitoitu, ja ilman niitä auto olisikin pian ojanpohjalla. Myös auton moottoriääni on sopivan rallimainen, ja sateella vesi ropisee tyylikkäästi tuulilasiin.

Bugibensaa

Vaikka peli muuten onkin huippukamaa, on bugipuolen testiporukalla varmaan ollut lopputyypit lauantaiaamuna, sillä ainakin omaan versiooni on eksynyt yksi ärsyttävä kömmähdys. Ollessani juuri parhaassa pelivireessä peli otti ja hyytyi, kun 22. erikoiskokeen olisi pitänyt startata. Useista yrityksistä huolimatta vika säilyi itsepintaisesti. Myöhemmin tulevia reittejä pääsee kyllä ajamaan mukana tulleesta tallennuksesta aloittamalla, mutta toiveet rallin voitosta valuivat maan rakoon. Toivottavasti bugi on vain konekohtainen. Tästä kieltämättä pahasta viasta huolimatta on Rally kuitenkin todella hieno peli.

90