Ratchet & Clank 2: Locked & Loaded (PS2) – Lataa ja varmista

Vuosi sitten Ratchet & Clank -toimintaloikkelu hämmästytti niin idässä kuin lännessä, mutta Kekkosen nootti puri. Kakkonen on kovempi.

Insomniacin vauhdikas parivaljakko sanoo hyvästit kissanpäiville, sillä Megacorpin kehittämä huippusalainen tieteellinen koe on varastettu. Professori Fizzwidget värvää Ratchetin ja Clankin apuun. Jäljet johtavat Vogon-galaksiin, jonne kaksikko singahtaa tapausta tutkimaan.

Futuristisen seikkailun päähuomion varastavat mielikuvitukselliset vempaimet. Edellisessä osassa nähtyjen hilavitkuttimien lisäksi valikoimaa on höystetty toinen toistaan nerokkaammilla massatuhovälineillä. Ilmaiseksi ei saa mitään, vaan sinne tänne ripotellut pultit ja mutterit toimivat valuuttana.

Hauskat aseet vieläpä kehittyvät. Esimerkiksi gravitaatiopommi muuttuu ärjyksi pienoisydinpommiksi, joka räjäyttää liat pois. Idea on nerokas, sillä uusilla vermeillä ampuu ilokseen vain nähdäkseen, millaiseksi tehopakkaukseksi se mutatoituu. Tappovehkeitä voi virittää ostamalla niihin parannuksia, kuten happotehosteen tai automaattilukituksen.

Selvät sävelet

Tutun kaavan mukaan matka etenee planeetalta toiselle, joissa loikitaan ja tuhotaan pahiksia. Ennalta määrätyt tehtävät pitää läpäistä ennen kuin seuraavan kohteen koordinaatit paljastetaan. Avaruusaluksella saa suhata vapaasti löydettyjen planeettojen välillä, mikä on hyvä, sillä eteenpäin päästäkseen pitää joskus palata pari parsekkia takavasempaan.

Näennäisestä vapaudesta huolimatta pelaajalla on koko ajan jokin selkeä tavoite. Eksyminen on lähes mahdotonta, sillä erinomainen kartta näyttää selkeästi missä mennään. Eteneminen vaatii lähes aina jonkun näppärän vempulan käyttämistä. Yksi uutuuksista on riippuliidin, jolla lentely on rauhallisen rentouttava kokemus.

Yleensä pikkuinen Clank-robotti roikkuu Ratchetin selässä, mutta välillä apupoikaa ohjataan itsenäisesti. Clank ei käytä aseita, mutta hänellä on lauma apureita, joita voi käskeä suorittamaan pieniä tehtäviä. Ihan kuin muuan kapteeni Olimar pikmin-ystävineen.

Edellistä osaa haukuttiin liian helpoksi. Nyt vaikeusaste pysyy sopivan napakkana uudistetun kykypistesysteemin myötä. Vaikka viholliset tulevat ilkeämmiksi ja vahvemmiksi, myös Ratchetin kestävyys kasvaa. Mikäli voimat eivät riitä pahista vastaan, kuolo palauttaa edelliseen checkpointtiin, jonka jälkeen kuntomittaria on helppo boostata heikompia ötöjä niittämällä.

Maksimaalinen nautinto

Maksipeleiksi nimetyt episodit tuovat mukavaa vaihtelua jakoavaimella huiskimiseen. Kilpa-ajoviettiä pääsee harjoittamaan Wipeoutia muistuttavassa leijukelkkojen kisassa. Insomniacin koodarit ovat keskittyneet minipeliin, sillä tekninen toteutus ei häpeä yhtään alkuperäisen rinnalla.

Kevyen puzzlenratkonnan lisäksi Clank muuttuu välillä jättiläisrobotiksi, joka rökittää alieneja pienillä planetoideilla. Pallomaailmoiksi nimetyissä kentissä kaiken irtaimen voi halutessaan tuhota, mutta erikoiseksi ne tekee lähes olematon painovoima. Pienikin ponnistus lennättää sankarin korkeuksiin, josta maisema levittäytyy eteen huimasta perspektiivistä.

Ykkösosasta annettua kritiikkiä on kuunneltu, sillä Ratchetin avaruusalus ei ole enää pelkkä planeettojenvälinen kulkuneuvo, vaan sillä nahistellaan tyhjyydessä vaanivien piraattien kanssa. Vaikka avaruustaistelut ovat suoraviivaisia koiratappeluita, niissä piilee oma viehätyksensä.

Alukseen voi pultata parempia aseita ja suojia. Mutteri-valuutalla ei rakettikaupassa tee mitään, ainoastaan avaruudessa esiintyvä raritanium on käypä maksuväline. Tarinan etenemisen kannalta pakollisia taisteluja on kourallinen, mutta parempaa alusta halajaville rahakkaita bonustaisteluita on tyrkyllä pilvin pimein.

Kierros vielä

Alussa rahan kerääminen käy hitaasti eikä uusia aseita ostella kovin usein. Myöhemmin mukaan tulevat gladiaattoritaistelut, joissa voi rikastua helposti, mikäli oma aseistus on riittävän tehokasta. Vaikka käytetyt ammukset maksavat, ahkera gladiaattori voi tehdä lyhyessä ajassa mukavan tilin.

Kuvallisesti Ratchet & Clank 2 on hämmästyttävä. Insomniacin taiteilijat ovat loihtineet uskomattoman kauniita futuristisia maisemia, jotka kelpasivat mihin tahansa megabudjetin scifi-spektaakkeliin. Tuki laajakuvatelevisiolle kuuluu asiaan ja ruudunpäivitys on sujuvaa paria poikkeusta lukuun ottamatta.

Musiikit eivät varsinaisesti pomppaa esiin, mutta eeppiset sävelmät tukevat upeita ääniefektejä. Vaikka arvosteltu versio oli hieman keskeneräinen ja siinä oli joitakin grafiikkabugeja, laadusta kielivät hauskasti toteutetut välianimaatiot, joiden englanninkielinen puhe ei jättänyt toivomisen varaa.

Locked & Loaded on loistopaketti. Se pitää otteessaan alusta loppuun, eikä siinä ole juurikaan tylsiä kohtia. Itseltäni läpipeluu kesti noin 25 tuntia ja sain kasaan vain noin puolet kaikista mahdollisista aseista. Koska vanhat aseet sai pitää, himo pelata toinen kierros putkeen oli ylitsepääsemätön. Tästä eivät pidot parane.

94