Ratchet & Clank 3 (PS2) – Perskutarallaa

Ujot markkinamiehet pudottivat uudesta Ratchet & Clankista pois Up Your Arsenal -lisänimen, mutta pelin henki ei siitä muuttunut. Ratchet & Clank 3 on siekailematon, sarjakuvamainen ja ilkikurinen räiskyttely.

Jos Ratchet & Clankia kuvaisi yhdellä adjektiivilla, sana olisi sujuva. Homma toimii, ruletti pyörii, vihollisia virtaa, aseet laulavat ja maailmat vaihtuvat notkeasti. Mikään ei aiheuta kitkaa, vauhtia piisaa ja tekniikka pelaa. Lähes aina päämääränä on kaiken eteen tulevan listiminen, joten rautaromu, pultit ja mutterit lentävät kaaressa kun Ratchet raivaa tietään eteenpäin.

Galaksin rauhasta tässä taistellaan taas, totta kai. Legendaarinen galaksin pelastaja Kapteeni Kvarkki on kaivettava naftaliinista, ja vasta sen jälkeen kunnon hyökkäys Dr Nefariouksen robottijoukkoja vastaan voi alkaa.

Julkisuuden kirot

Kapteeni Kvarkin vahvuudeksi paljastuu PR-toiminta. Kun tilanne ryöstäytyy käsistä, Kvarkki pelastaa galaksin lähettämällä Ratchetin hornankattilaan. Heti kun viimeisinkin hirmuköriläs (ne ovat välillä melkoisen kookkaita) on nitistetty, Kvarkki ryntää paikalle tv-toimittajalauman kanssa ja ottaa hommasta kaiken kunnian.

Kvarkin älämölö on vedetty sopivasti yli ja näytelty niin hyvin, että meno naurattaa. Oma lukunsa ovat Kapteenin häkellyttävät, ennen toimintaosiota ruudulle piirtyvät strategiasuunnitelmat, jotka hän on sutannut rennolla värikynäotteella ruutupaperille. Kapteenin omat peliosiot, VidComicsit, ovat hauskaa perinteistä tasoloikintaa uusilla mausteilla.

Clank-robotti on kohonnut saippuasarjan tähdeksi, joskin sarjan kuvaukset ovat onneksi jäissä seikkailun ajan. Televisiotuottajien toistuvat vetoomukset eivät saa tähden päätä kääntymään. Clankillä ovat siis arvot vielä kohdallaan: kun on rytinän aika, silloin rytistellään.

Lisää huumoria tuo Tyrrhanoid-valepuku, joka muuttaa karvaturri Ratchetin hassuksi pallopääksi. Muutenkin Tyrrhanoid-plateetalle sijoitetut episodit tuovat vaihtelua jatkuvaan rytinään, koska planeetalla tarvitaan diplomaatin taitoja. Suvantokohtia ja vaihtelua on, vaikka ne uhkaavat jäädä jatkuvan ryminän alle.

Paukkuu ja papattaa

Parasta Ratchet & Clankissä ovat aseet, joista osa (15 kappaletta) ovat tuoreita tuttavuuksia. Aseiden ominaisuudet kehittyvät sitä mukaa kun niitä käyttää.

Viitostasolle viritetty shokkikanuuna on lähitaistelussa huima peli. Huumoristinen tautisäde tartuttaa vihollisiin palavan halun listiä omat kaverit. Maaliinohjattava ohjus on mukana, ja mitäpä olisi pyssyvalikoima ilman mustia aukkoja tantereelle läväyttävää turmion tussaria. Heijastusaseella voi kääntää tappavien säteiden suuntaa, joten erilaiset sädepuzzletkin kuuluvat ohjelmaan. Itse tykästyin eniten säderuoskaan, jolla saattoi huiskia vastustajat hengiltä.

Taistelu ei taukoa hetkeksikään, joten ammuksia on jaossa runsaskätisesti. Kuoleman korjattua aseet voi yleensä ladata uudelleenaloituspisteessä mutterivaluutalla täyteen iskuun.

Phoenix-avaruusalus toimittaa kotipesän virkaa. Siellä Ratchet virittää ja värittää avaruusalustaan hienomman näköiseksi tai ostaa uusia entistä ehompia suojapukuja. Asekauppakin on, mutta aseenostopiste on jokaisessa uudelleenaloituspisteessä ja puoteja on ripoteltu kenttiin lähes kaikkialle. Pelikonsolilla voi pelata Kapteeni Kvarkin videosarjakuvia ja VR-huoneessa kehittää taistelutaitojaan. Treenatessa tienaa tuohta pahan päivän varalle.

Ratchet & Clankissä kaikki kaikessa on, sanon sen toistamisen uhallakin, sujuvuus. Kontrollituntuma on loistava: Ratchet, Clank ja Kapteeni Kvarkki tottelevat käskyjä unelmasti. Näkymät ovat pelkistettyjä, sarjakuvamaisia, eikä turhilla tehosteilla leikitä. Silti maisemat näyttävät makoisilta ja kuvallista vaihtelua riittää.

Erinomaisen grafiikkamoottorin ansiosta vihollisia on ruudulla samanaikaisesti melkoinen armada, ja parhaimmillaan meno on kuin vanhan ajan räiskinnässä konsanaan. Ja mikä parasta aseissa riittää kerrankin tehoja! Vihollisten kurittaminen on harvinaisen tyydyttävää.

Verkossa väräjää

Ratchet & Clank -veteraanejakin muistetaan. Galaksin kätköistä löytyy kaksi aseenostopistettä, joissa valuutaksi kelpaa vanha muistikortti, toiseen ykkösosan ja toiseen kakkososan pelitilanne. Hauska idea, joka pani epätoivoisesti penkomaan vinon pinon vanhoja muistikortteja... Ja kun ne lopulta löytyivät, arvosteluversio ei tunnistanutkaan vanhoja tallennuksia.

Uutta on nettimoninpeli. Tavallisen tappotohinan lisäksi mukana on erilaisia tiimipelejä, kuten useammasta räiskinnästä tuttu linnakkeen valtaaminen. Nettipeliä piristetään parilla ajokilla, joista toista voisi kutsua kiituriksi ja toista liituriksi. Insomniac on luvannut nettipelin pyörivän totaalisen sujuvasti. Valitettavasti tekniikka petti, eikä nettipelin testaaminen vielä(kään) onnistunut. Palaamme siihen myöhemmin.

Rathcet & Clank 3 ei ole innovatiivisuuden lippulaiva. Silti se on niin muikea, ja - sanon sen vielä kolmannen kerran - niin sujuva kokemus, ettei siitä voi olla tykkäämättä. Nettipeli lisää kaiken kukkuraksi hyllyikää somasti, joten pakkohankinta tämä on. Siihen ei ehkä jumitu samalla intensiteetillä kuin monipuolisempaan Jak 3:een, mutta Ratchet & Clank toisaalta tekee kaiken tyylillä ja taidolla.

90