Ratchet & Clank: A Crack in Time (PS3) – Aika-avaruus

Kukapa ei joskus mokattuaan haluaisi kääntää aikaa taaksepäin?

Tasoloikkaseikkailuissa on harvemmin osasta toiseen jatkuvia tarinoita tai teemoja, mutta Ratchet & Clank on toista maata. A Crack in Time vie päätökseen Tools of Destructionilla alkaneen Future-trilogian, jonka keskimmäinen osa oli viime vuoden lyhyt Quest for Booty -avaruuspiraattiepisodi. Halkeama ajassa pureutuu superälykkäiden Zonien arvoitukseen, Clankin katoamiseen ja Tohtori Nefariousin megalomaanisiin suunnitelmiin.

Leijonanosa toiminnasta on sarjan perinteille uskollisesti tasoloikan ja sarjismaisen lennokkaan taistelun sutjakkaa yhdistelmää, jonka painopiste vaihtelee aina tarpeen mukaan suuntaan tai toiseen. Clank-robotin taustoja valotetaan universumin keskipisteessä sijaitsevan Suuren kellon tehtävillä, jotka keskittyvät kevyiden aikapulmien ratkomiseen.

Ratchetin kentät sijoittuvat planeetoille ja avaruusaluksille, joiden välillä matkustetaan Aphelion-hävittäjällä. Planeettakunnissa on aina vähintään yksi kunnon planeetta, liuta pienempiä kuita, asteroideja ja avaruusaluksia, joiden väliä matkustaessa teilataan Nefariouksen hävittäjiä ja palkkasotureita. Elite-mittoihin ei sentään päästä, sillä Ratchetin avaruus on kaksiulotteinen.

Juonta edistävät pitkät tehtävät sijoittuvat yleensä planeetoille, sillä kuissa ja muissa pikkumöykyissä on vain vapaaehtoisia keräilytavoitteisiin liittyviä sivukeikkoja. Hienot kuut tuovat mieleen Super Mario Galaxyn kääpiöplaneetat, sillä horisontti kaareutuu voimakkaasti ja pallon ympäri juoksemiseen ei mene kauan. Kuiden pinnalta avautuu upea näkymä koko systeemin.

Pyssy poikineen

Taisteluissa hupi kumpuaa Ratchetin mielikuvituksellisesta asearsenaalista. Ältsin magee Tuomion dynamo -plasmapallo ja eläimellinen röyhtäyspyssy ovat suosikkejani. Dynamon energiapallo kasvaa sitä suuremmaksi, mitä kauemmin liipaisinta pidetään pohjassa ja eteenpäin vierivää boltsia ohjataan Sixaxis-käännöksillä. Röyhtäyspyssyn teho riippuu siitä, kuinka pulleina kanuunan nokassa nököttävän ruman otuksen posket ovat laukaisuhetkellä.

Vaikka muokattavalla peruspistoolilla ja jakoavaimella hutkimalla pärjää pitkälle, käytön mukaan kasvavilla tehotasoilla rohkaistaan kokeilemaan uutta. Kanuunan tai pommin säännöllinen räplääminen nostaa tulinopeutta, ammusten tehoa, kantomatkaa ja erityisominaisuuksia. Tykin vaihto tulee joka tapauksessa viimeistään pomomatsissa eteen, sillä ammusvarastot ovat rajallisia.

Vihollisten riveissä vipeltää pieniä, isoja, juoksevia, lentäviä, hakkaavia ja ampuvia roistoja ja hirviöitä. Hienosti animoidut ja letkeää läppää heittävät vastustajat ovat yksittäin heittopusseja, mutta sopivia kombinaatioita vastaan joutuu matsaamaan jo tosissaan. Tärkeimmät teesit ovat jatkuva liike ja tilanteeseen sopivan aseen valinta. Räiskintää avitetaan automaattitähtäyksellä, joten hyppyväistöt ja muu kohellus eivät tarkoita ampumisen lopettamista.

Clankin aikakikkailukentät rytmittävät nujakointia keveillä aivopähkinöillä. Suuren kellon ovien lukot eivät aukea yhdellä robotilla, joten Clankin täytyy monistaa itsensä ja matkustaa ajassa pystyäkseen käyttämään kaikkia kytkimiä. Kun sain alkuhankaluuksien jälkeen viritettyä aivoni oikealle taajuudelle, kytkin- ja monistuspulmat ratkesivat nopeasti. Niissä pitää vain selvittää asioiden tekojärjestys ja mikä kopio lopulta korvataan oikealla Clankilla. Lähinnä jäin kaipaamaan astetta vaikeampia aikavirityksiä.

Tarinaa elävöitetään liudalla lupsakoita sivuhahmoja, joista hupaisin on möhlivä, supersankaria esittävä leveäharteinen kapteeni Qwark. Roistokaartia johtavat tohtori Nefarious ja lordi Vorcelon ovat koomisia, mutta sopivan uhkaavia hahmoja. Tarinaa saa kuunnella kokonaan suomeksi puhuttuna ja tekstitettynä. Suomalaiset näyttelijät eivät tosin ole englantilaisten kollegojen tasoa, etenkin Clankin kohdalla tuntui välillä siltä, että näyttelijä tai äänifiltteri vaihtui jopa kesken kohtauksen.

Ratchet & Clank: A Crack in Time ei ole kovasta yrityksestä huolimatta lajityyppiä mullistava uutuus, mutta kokonaisuus toimii erinomaisesti. Ratchet & Clankin tuorein toilailu ottaa vakuuttavasti paikkansa tasoloikkaseikkailujen kärkikaartista.

86