Ratchet & Clank: All 4 One (PS3) – Kaikki minun puolestani

Joukossa hupi tiivistyy.

PS2:n tasoloikkamaskoteilla on ollut vaikeuksia siirtyä PS3:lle. Räsynuken varjossa Ratchetin ja Clankin edesottamukset eivät enää kiinnosta entiseen malliin.

Nyt lainataan ideoita tasoloikkamaailman mestareilta. Ratchet & Clank: All 4 One muistuttaa 3D-maailmaan siirrettyä New Super Mario Brosia tai LittleBigPlanetia. Kaikki yhden puolesta -tasoloikkaseikkailussa neljä sankaria tekee tiimityötä, kilpailee keskenään ja kiusaa toisiaan.

Mäiskintää, räiskintää ja tasoloikkaa sisältävän seikkailun sankareita ovat Ratchet, Clank, kapteeni Qwark ja yllätyskäänteessä mukaan liittynyt ilkeä tohtori Nefarious. Maailman kohtalo on jälleen vaakalaudalla, muuta huumorilla kyllästetystä juonesta ei tarvitse välittää. Sankarinelikon ominaisuudet ja suurin osa aseista ovat samanlaisia, joten suosikin valinnalla on lähinnä esteettinen merkitys.

Robottiviholliset ja satunnaiset hirviöt rökitetään ampumalla, sillä sankarit kantavat kymmenkuntaa erilaista kanuunaa plus kourallista lyömäaseita. Tähtäys lukitsee sihdin lähimpään viholliseen, joten osuminen ei ole vaikeaa. Vastustajien ammusten väistely sen sijaan on mutkikkaampaa. Kutien havaitseminen kirkkaiden säteiden, luotien ja räjähdysten sekamelskasta vaatii tarkkaa silmää ja keskittymistä.

Superimuri ja -puhallin on All 4 Onen uusi kikka kakkonen. Monikäyttöinen imuri särkee nopeasti bolt-käteistä sisältävät laatikkopinot, sinkoaa kaverin triplasti tuplaloikkaa kauemmas, siirtää pulmaesineitä ja pelastaa tyrmätyt kamut. Jos frendin voimat syystä tai toisesta loppuvat, imuri puhaltaa sankariin uutta puhtia muutamassa sekunnissa. Uhri napataan imurin suuttimeen, joten pelastaja pystyy samalla väistelemään tulitusta. Kamua ei kannata jättää maahan makaamaan, koska pelastuslaskurin nollauduttua kaikki kupsahtavat.

Ratchet & Clank: All 4 Onessa on paljon paikkoja, joista pääsee vain tiimityöllä, joten yksinäisen soturin apuna on tyydyttävän tekoälyn ohjaama Clank. Tekoäly jumittaa joskus kentän särmiin, mutta ei häiritsevän usein.

Pääideana on moninpeli, joka hoidetaan paikallisesti yhdellä koneella tai netin välityksellä. Kokeilin tiimimättöä parilla, kolmella pelaajalla. Moninpelin ongelmat ovat perinteisiä. Jos kaikki haluavat mennä eri suuntiin, kukaan ei pääse minnekään, koska sankarien pitää näkyä ruudulla. Verkossa maaston vieritys ei liene ongelma, mutta sitä en pystynyt netittömällä arvosteluversiolla käytännössä vahvistamaan.

Putkimiesten tiimi

Kauniista ja yksityiskohtia pursuilevista scifimaisemista nähdään vain ja ainoastaan se, mitä ohjaaja haluaa näyttää. Rakenne noudattaa samaa linjaa, sillä Ratchet & Clank: All 4 One on viivasuora elämysjuna. Vaihtoehtoisia reittejä tai umpikujia ei ole ja bonusesineet kätketään korkeintaan näköesteiden taakse.

Jos pieniä elämiä on kerätty imurilla tarpeeksi, tarinasta saa poiketa hetkeksi tohtori Croidin pulmalabraan. Syyt tarkasti rajattuihin näkymiin ja kenttiin eivät ole taiteellisia, vaan käytännön sanelemia. Selkeä rakenne ja jäykkä kamera minimoivat moninpelin vieritysongelmat siedettävälle tasolle.

Loikkimista ja taisteluita rytmittävät kevyet, nettiystävälliset tiimipulmat, jotka vaativat enemmän ajoitusta ja näppäryyttä, kuin hoksottimia. Hyppyiskulla aktivoituvien kytkimien painaminen nopeasti tietyssä järjestyksessä on pulmien yksi toistuva teema.

Kilpailullisuus ilmenee erilaisen kaman keräilyssä. Imurilla napattavat eläimet ja laatikoista tai kupsahtaneista vihuista irtoava raha kartuttavat henkilökohtaista saldoa. Episodien lopussa pelaajat asetetaan saavutusten mukaan järjestykseen ja tehokkaimmille taistelijoille ja keräilijöille jaetaan käteisbonuksia.

Ratchet & Clank: All 4 One on mukavan letkeää aivot nollille -toimintaviihdettä. Sain harmaita hiuksia ainoastaan hämärästä tallennussysteemistä. Kuvittelin tovin, että peli tallentaa episodit päättävien sijoitusruutujen kohdalla, mutta turha luulo.

Jouduin jauhamaan useita pätkiä uudestaan. Ainoa varma automaattitallennuspaikka näyttäisi tulevan heti juonianimaation jälkeen, mutta näiden välissä kuluu usein reilusti aikaa. Vaikka tallennussysteemin epämääräisyys ja takapajuisuus ärsyttää, sen kanssa pystyy elämään.

Toistakymmentä tuntia kestävä Ratchet & Clank: All 4 One on sarjan perinteille uskollinen toimintaseikkailu, johon on ynnätty toimiva (verkko)moninpeli. Se ei ole PlayStation Move Heroesin kaltainen halpa rahastus.

Yksinpelinä All 4 One ei tarjoa mitään erikoista, mutta pätevä moninpeli (vai oliko se olut) kohottaa kummasti tunnelmaa. Kerää perhe, kaverit tai perhekaverit samalle sohvalle ja anna palaa.

80