Ratchet & Clank Future: Quest for Booty (PS3)

Insomniac Games kokeilee Ratchet & Clank Future -toimintaseikkailussa episoditarinaa. Ensimmäinen Quest for Booty -jakso ei nimestään huolimatta sijoitu raadolliseen deittihelvettiin, vaan toheloiden avaruuspiraattien pariin: Ratchetin pieni robottikaveri Clank on kaapattu, ja jotain tarttis tehrarrr.

Ratchet & Clankeille ominaisesti toiminta koostuu sekoituksesta sujuvaa ammuskelua, letkeää tasoloikkaa ja kevyitä välipalapulmia. Liikkuvien esteiden ja lattioiden täplittämissä maisemissa pomppiminen korostaa moderniin tapaan ajoitusta pikselintarkkojen mitoitusten sijaan. Tusinaviholliset ja kookkaat pomokörmyt teilataan kehittyvällä asearsenaalilla: pari kanuunaa, ohjuksia, kranaatteja, trombi ja automaattinen nanotykkiasema.

Quest for Booty on graafisesti hieno. Valitettavasti välillä laskeudutaan ikävän synkkiin syövereihin, sillä lähes puolet seikkailusta tapahtuu hämärissä luolissa. Säkkipimeissä loukoissa Ratchetilla on kiiltomatoja, jotka säteilevät vihertävää valoa vain parin metrin päähän. Yritä siinä sitten pomppia puolisokkona äkkikuolemarotkojen reunalla.

Vaikka tärkeissä kohteissa on sijainnin paljastavia valotäpliä, tepastelu on pahimmillaan ärsyttävää haparointia. Luolien valaistus on realistista, mutta kuka kaipaa raskassoutuisen kauhupelin miljöötä räväkkään tasoloikkaan?

Ratchetin ja Clankin aarteenmetsästys on tutun turvallinen toimintaseikkailun ja tasoloikan yhdistelmä. Valopelleilyä lukuun ottamatta se ei tuo yhtälöön mitään erikoista. Rempseää räimettä ja rytinää irtoaa noin 4–5 tuntia pelitavasta ja pimeydessä törttöilystä riippuen. Jatkoa odotetaan yllättävän pitkään: lopputekstien mukaan seuraava osa ilmestyy vasta vuoden päästä syksyllä. Toivon mukaan ainakin hämärässä hortoilu loppuu tähän.

80