Rautataivaasta peli?

Seuraamme Rautataivaan, Star Wreckin tekijöiden uuden elokuvan valmistumisen koukeroita. Energian pojat ovat vauhdissa ja raportoivat Pelit-lehden lukijoille uusimmat kuulumiset. Edellinen artikkeli ilmestyi toukokuun Pelit-lehdessä ja se on luettavissa Pelit.fi:n arkistossa.

www.rautataivas.net

forum.starwreck.com

Miten tehdään tietokonepeli? Voiko sellaisen tehdä Suomessa? Mitä se maksaa? Kuka niitä tekee? Nämä kysymykset ovat seikkailleet Energian toimiston kahvipöydällä jo pitkään. Päätimme vihdoin ottaa ensimmäiset askeleet pelituotantojen maailmaan ja selvittää, miten Rautataivas kääntyisi myös tietokonepeliksi.

Suomalaisista elokuvista ei ole juuri pelejä tehty. Ensimmäinen ja samalla viimeinen lisenssipeli, joka perustuu kotimaiseen elokuvaan, on vuonna 1986 julkaistu Uuno Turhapuro muuttaa maalle. Pelissä Uuno ajelee nurmikkoa ja auraa maata, ja pelaajan tehtävänä on väistellä kiviä, kantoja ja muita pellolla lymyileviä esteitä ja kerätä samalla niin pisteitä kuin rahaakin. Peli ei häpeile aikansa lisenssipelien rinnalla, mutta 20 vuotta on pelimaailmassa ikuisuus, ja Speden viitoittama tie on päässyt pahasti umpeutumaan.

Lähtiessämme kehittämään seuraajaa Star Wreckille päätimme heti alkuunsa, että emme lähde tekemään elokuvaa, vaan luomaan maailmaa. Sen sijaan, että sitoisimme elokuvan miljöön tiiviisti kiinni itse tarinaan, päätimme, että Rautataivaassa kaikuvat historia, tulevaisuus ja mahdollisuudet kuin parhaissa tieteiselokuvissa ikään. Me luomme rungon, joka houkuttelee kehittämään ympärilleen kymmeniä, kenties satoja tarinoita, ja elokuva ei suinkaan ole ainoa tapa tutustua kuun pimeään puoleen.

Toinen jo hyvin aikaisessa vaiheessa tehty tärkeä linjaus oli, että teemme vain asioita, jotka kiinnostavat meitä. Maailma on pullollaan puhkivesitettyjä brändejä, franchisingia ja muuta trendikästä. Vaikka siihen kelkkaan olisi helppo hypätä, päätimme, että Rautataivas on liian hieno asia pilattavaksi tunteettomalla markkinarahalla.

Ei liene yllättävää, että Energian ydinporukka on varttunut tietokone- ja roolipelien parissa. Ensimmäinen Star Wreck perustui legendaariseen Star Control -avaruusräiskintään, ja viime vuoden Ropecon-tapahtumassa julkaisimme ensimmäisen kotimaisen lisenssiroolipelin, Mike Pohjolan kirjoittaman Star Wreck Roleplaying Gamen. Ajatus pelistä ja interaktiosta maailmojemme kanssa on kummitellut haaveissamme jo pitkään, ja nyt on aika laajentaa horisonttia tietokonepelien suuntaan.

Engelsmanni Isossa Omenassa

Suomessa tehdään elokuvia suomalaisille. Kansainvälisyys on kirosana, ja ainoa syy, minkä takia kukaan ulkomaalainen voisi – tai ylipäätään saisi – kiinnostua suomalaisesta elokuvasta, on kaurismäkeläisen eksoottinen Suomi-kuva. Tämä käsitys on juurtunut syvälle satavuotiseen filmimaaperäämme, ja heijastuu kaikkialle, asenteista ja ennakkoluuloista rahoituspäätöksiin. Suomalainen elokuva on taidetta, ei viihdettä.

Pelimaailma on tälle täydellinen vastakohta. Nuori ala on täynnä intoa ja mahdollisuuksia, pelejä tehdään ensisijaisesti kansainvälisille markkinoille, ja niissä johtoajatuksena on rehellinen ihmisten viihdyttäminen. Elokuva-ala Suomessa tarpoo kiroillen samassa suossa kuokkien ja jussien kanssa, pelipuolella suomalaiset tekevät varteenotettavia kilpailijoita kansainvälisille markkinoille. Siinä, missä elokuva-alalla menee Suomessa huonosti, pelialalla pyyhkii hyvin.

Ensimmäinen taktinen siirtomme pelikentän avaamiseen oli vierailuni IGDA:n (International Game Developer’s Association) Suomen-jaoston tilaisuudessa, jossa heitin ilmoille ajatuksen Rautataivas-tietokonepelistä. Elokuvapuolella on saanut tottua nyreään vastaanottoon teki mitä hyvänsä, mutta peliin natseista kuun pimeällä puolella suhtauduttiin häkellyttävän vastaanottavaisesti. Sain tuhdin nipun kontakteja, vinkkejä ja suoraa opastusta siitä, mitkä ovat ensimmäiset askeleet, kun lähdetään rakentamaan tietokonepeliä. Mutta mikä tärkeintä, saimme vahvistuksen sille, että Rautataivas-peli on mahdollista tehdä.

Autolla on kiva ajaa päin seinää ja kavereita mukava napsia kiikarikiväärillä, mutta jotta peli todella jättäisi jälkensä, siinä tulee olla hyvä tarina, joka kerrotaan mieleenpainuvasti. Hyvin käsikirjoitettuja pelejä ei ole viime vuosina juuri näkynyt, joten arvelimme, että tällä saralla voimme loistaa. Käsikirjoittajamme Johanna Sinisalo innostui peli-ideasta valtavasti. Kun peliä aletaan suunnitella jo tässä vaiheessa tuotantoa, siitä voidaan tehdä paljon enemmän kuin väkinäinen, kiireellä kasattu lisenssihuitaisu. Rautataivas-peli syntyy käsi kädessä Rautataivas-elokuvan kanssa, ja syventää leffan maailmaa, tarinaa ja teemoja.

Emme vielä sano mitään siitä, millainen peli tehdään, kenen kanssa ja mille alustoille. Kuunatseista voisi vääntää mitä tahansa, tosiaikanaksuista räiskintäpeleihin ja takaisin, emmekä ole vielä lyöneet mitään lukkoon. Paljastettakoon sen verran, että vanhat kunnon (ja täysin syyttä huippusuosiosta pudonneet) seikkailupelit kuulostaisivat äkkiseltään mielenkiintoisimmalta vaihtoehdolta.

Aivan kuten missä tahansa muuallakin, myös pelibisneksessä tiimillä on suurin merkitys – oikeat naamat oikean asian äärellä voivat mullistaa maailman. Pidämme parhaillaan silmät lentävien lautasten kokoisina ja syynäilemme vaihtoehtoja mahdollisesta pelitalosta tai pelintekijäryhmästä, joiden kanssa peliä lähdetään viemään eteenpäin.

Pelin määrittely on vaikeaa puuhaa, ja siksi tarvitsemmekin vankkaa ammattiapua – nimittäin teiltä, hyvät pelaajat. Avasimme syyskuussa keskustelufoorumillemme pelinkehitysalueen ja haluamme kuulla teidän ideanne, mielipiteenne, käsityksenne ja huolenne. Keskustelufoorumimme on osoitteessa forum.starwreck.com.

Tervetuloa sivuillemme tekemään suomalaista elokuva- ja pelihistoriaa!

Rautataivasta on kehitetty nyt hyvä tovi, mutta paljon on vielä tehtävää. Asiat etenevät kuitenkin suunnitelmien mukaan – ainakin melkein:

Demo: Edellisessä raportissamme (Pelit 5/07) lupailemamme demo odottaa edelleen työpöydällä julkaisua. Päätimme ottaa pienen aikalisän ja tehdä demosta kerralla riittävän hyvän. Demo julkaistaan kun se on valmis, emmekä enää uskalla luvata aikatauluja, joita emme välttämättä kykene pitämään.

Työryhmä: Rautataivaan kehitystyöhön on lähtenyt mukaan Jadesoturi-elokuvan tuottaneet Blind Spot Pictures ja Petri Jokiranta.

Rahoitus: Olemme onnistuneet keräämään elokuvan kehittelybudjetista suurimman osan. EU:n Media-ohjelma myönsi meille hyvän starttirahan, jonka lisäksi yksityiseltä taholta saimme lisää potkua työhön.

Muuta mukavaa: Pari kansainvälisesti tunnustettua natsiufotutkijaa Yhdysvalloista ilmoitti kiinnostuksestaan tuoda asiantuntemuksensa mukaan kehitystyöhön. Rautataivas-oheiskaman myynti on alkanut reippaasti – Raumsturmführer-lätsät ja Iron Sky -paidat suorastaan revitään käsistä!

Lisää aiheesta

  • Kino: Kevät koittaa Hitlerille


    Kino

    Kevät koittaa Hitlerille

    Huhtikuussa tähtilaiva on lastattu kuunatseilla.

    Saksalaiset kansallissosialistit sytyttivät noin 70 vuotta sitten Euroopan liekkeihin. Vaikka yleisesti uskotaan, natsivalta ei päättynyt Berliinin miehitykseen ja Hitlerin itsemurhaan. Tappion hetkellä osa…
  • Vanhan mestarin kädenjälki

    James Cameron osaa edelleen kertoa huikeita tarinoita, vaikka pääosassa olisi pitkiä sinisiä animehahmoja.

    Kuuluin siihen ensi-iltaa edeltävänä aikana vauhdilla kasvaneeseen joukkoon, jonka mielestä Cameronin 12 vuotta vääntämä Avatar-leffa oli näkemättä nolo. Ei ihme, sillä kaikki…
  • Terveisiä Nörttilästä

    Zombileffat ovat taas in. Zombieland vääntää maailmanlopun vitsiksi, mutta kieli on liikaa poskessa.

    Aivojen perässä kuolaaviksi zombeiksi muuttunut ihmiskunta on aihe, jossa teoriassa riittää materiaalia komediaan. Muiden dystopioiden tavoin asiassa on kuitenkin yksi paha kompastuskivi:…