Red Alert: The Aftermath – Kerran vielä pojat

Dark Reignin ja Total Annihilationin tapellessa verissä päin C&C-genren kuninkuudesta, tekee Red Alert viimeisen rynnäkkönsä. Suurimmat Aftermathin tuomat uudistukset ovat tukku uusia tehtäviä, muutamia uusia yksiköitä ja joitakin muutoksia moninpeliin. Valitettavasti Aftermath ei iske kuin miljoona volttia, vaan lätsähtää kuin märkä sukka.

Moninpeliä on paranneltu tasapainottamalla joidenkin yksiköiden ja rakennusten ominaisuuksia. Teslakäämit ovat kestävämpiä, betonimuuri maksaa 50 pätkältä, Iron curtain latautuu nopeammin ja sitä rataa. Merkittävimmät muutokset moninpelissä ovat kuitenkin, ettei tietokoneen kanssa voi enää liittoutua ja mahdollisuus hidastaa yksikköjen valmistamisnopeutta Internetissä pelattaessa.

Uusia yksiköitä on seitsemän kappaletta. Liittoutuneiden ohjuksilla aseistettu ChronoTank pystyy siirtymään minne tahansa näkyvissä olevalle alueelle, tosin ennen uutta siirtymistä tankin on latauduttava jonkin aikaa. Niin ikään liittoutuneiden puolella taistelee mekaanikko. Tämä erittäin hyödyllinen yksikkö on kuin lääkintämies, mutta sotilaiden parantamisen asemasta se korjaa ajoneuvoja.

Kummallakin osapuolella on käytössään Demo Truck, itsemurhaiskuja tekevä rekka, jossa on mukana iiiiso pommi.

Veli-venäläisen uusiin leikkikaluihin kuuluvat Shock Trooperit ja Tesla-tankit, jotka molemmat ampuvat teslasalamoita. Missile Sub taasen on perinteinen sukellusvene, joka on aseistettu ohjuksin. Hirmuinen MAD-tankki aiheuttaa maanjäristyksiä, jotka tekevät vahinkoa KAIKILLE ajoneuvoille ja rakennuksille.

Uusia (ainoastaan yksinpeli) tehtäviä on kaikkiaan kahdeksantoista. Tehtävät ovat poikkeuksetta hermojarepivän vaikeita helpoimmallakin vaikeustasolla. Kaikki tehtävät ovat enemmän tai vähemmän ärsyttäviä puzzleja, joiden läpäiseminen vaatii pahimmillaan pitkälti toistakymmentä yritystä. Mukana tulee myös uusin (4.1) versio Westwood Chatista.

Moninpeliin Aftermath tuo siis hyvin vähän parannuksia eikä yksinpeliäkään voi ylivaikeiden tehtävien takia sanoa nautittavaksi. Red Alert oli ja on edelleen mainio peli. Uudet lisälevyt eivät kuitenkaan tee siitä uutta tai edes parempaa peliä. Westwoodin olisikin aika tyytyä siihen, että Red Alert on klassikko ja jättää asia siihen.

60