Retro: Jagged Alliance, rakastettuni

Etenkin vuoropohjaiset strategiapelit tuntuvat nousevan asemaan, jossa ne elävät ikuisesti. Yksi kestoklassikko on palkkasoturisaaga Jagged Alliance jälkikasvuineen.

Aviopari Ian ja Linda Currien pelilasta on maailma potkinut isolla saappaalla, ikäkin jo painaa ja ulkonäkö rappeutuu. Silti Jagged Alliance pystyy katsomaan jopa genren uutta idolia Silent Stormia suoraan silmiin. Sarjan kirkkaimman helmen Jagged Alliance 2:n yksilölliset pelihahmot, kekseliäisyys ja huumori sekä ryhdin antava pelillinen selkäranka ovat edelleen ylittämättä.

Virkamiehestä palkkasoturiksi

Ian Currie löysi pelien ihmeellisen maailman vasta 25-vuotiaana oppaanaan Sierran seikkailupeli Space Quest. Currie innostuikin sen verran kunnolla, ettei tyytynyt vain pelaamaan. Virkamiehenä leipänsä tienaava Ian itseopiskeli ensin Pascalin, sitten C-kielen.

Currie aloitti peliohjelmoijan uransa shareware-peleillä. Ensimmäinen kaupallinen peli oli strategiatoiminta työnimeltään Chaser. Sen julkaisi Sir-Tech vuonna 1990 nimellä Freakin' Funky Fuzzball. Currie käänsi yksin pelin konsoleille, minkä jälkeen oma tiimi alkoi kuulostaa hyvältä idealta.

Jagged Alliance alkoi nimellä Ambush vuonna 1991. Sitä ohjelmoi Ian Currie, koulukaveri Shaun Lyng kirjoitti palkkasotureitten vuorosanat ja tuleva vaimo Linda hääri tuottajana. Tiimistä tuli vuonna 1994 Sir-Tech Canada, Ian ja Linda menivät naimisiin, ja vuoden lopussa Jagged Alliance syntyi.

Puita suojelemassa

Jagged Alliance (Pelit 5/95, 87 pistettä) oli vuoropohjainen, taktisen tason strategiapeli. Kourallinen palkkasotureita suojeli Metaviran saarella fallow-lääkepuita pahaa Santinoa vastaan.

Palkkikset seikkailivat pitkin sektoreihin jaettua saarta vapauttaen sitä vihulaisen vallasta ja etsien parempaa rojua. Puut tuottivat rahaa, jolla palkattiin parempia palkkiksia loppupelin pahoihin taisteluihin.

Jagged oli jo taktisena taistelupelinä mainio, mutta siinä oli jotain uutta, mikä teki siitä välittömästi klassikon: persoonat.

Kyllähän pelinappuloille oli ennenkin nimiä annettu, mutta Jagged Alliance meni pitemmälle. Erinomainen ääninäyttely ja selkeästi erilaiset suoritusarvot tekivät palkkasotureista yksilöitä. Jotkut olivat koneita, jotkut huonoja, jotkut halpoja, jotkut kalliita. Vitsi oli löytää tasapaino hinnan ja suorituskyvyn kanssa. Mieleen jäävin oli Ivan, jonka käsittämättömät venäjänkieliset kommentit näkyivät myös ruudulla kyrillisin aakkosin.

Tekijätiimi vahvistui Alex Medunalla, ja kaksi vuotta myöhemmin ilmestyi Jagged Alliance: Deadly Games (Pelit 9/96, 90 pistettä). Se näytti edeltäjältään, mutta oli huimasti toisenlainen. Yhden suuren saaren asemasta pelissä oli joukko muutaman kentän skenaarioista koostuvia minikampanjoita, mikä miellytti minua kovasti. Deadly Gamesin mukana tuli myös skenaarioeditori. Ja se tärkein: hemmetin hauska moninpeli.

Ian Currien mukaan Jaggedin innoitus tuli kahdesta pelistä. Hahmojen tärkeys kumpusi Westwoodin 3D-AD&D-luolastoseikkailusta Eye of Beholder. Strateginen rakkaus pohjasi Dan(i) Buntenin klassikkoon Command HQ (1990), aikanaan vallankumoukselliseen, tosiaikaiseen, moninpelattavaan maailmansotastrategiaan. Myös Jagged Alliance oli suurimman osan kehityshistoriaansa tosiaikainen peli, joka plätkäistiin taukoon, kun piti antaa ohjeita. Ideasta luovuttiin, koska se pätki peliä liikaa ja ympäri kenttiä hajallaan olevien palkkisten kaitseminen oli rasittavaa. Jagged muutettiin puhtaasti vuoropohjaiseksi.

Kakkonen vaiheessa

Loppuvuonna 1998 ilmestyi Jagged Alliance 2:n demo, ja fanilauma pidätti henkeään. Vähän yli vuoden.

Sir-Tech Canada teki Jagged Alliance 2:n ensin melkein valmiiksi, sitten se alkoi etsiä julkaisijaa. Mutta kukaan ei halunnut sitä. Lopulta saatiin julkaisija Saksan markkinoille, Innonics, joka julkaisi Jaggedin vähän raakana. Vasta kun peli menestyi Saksassa, TalonSoft pisti sen ulos Yhdysvalloissa, missä se ei menestynyt lainkaan.

Myyntilukuja mittaava PC Data väittää, että Jagged Alliance 2:a myytiin nahkeat 24 500 kappaletta, mitä lukua Ian Currie ei sulata. Hänen mukaansa Jagged 2 oli TalonSoftin toiseksi myydyin peli koskaan. Kokonaismyynti meni hyvin, joskin arviot myynnistä pomppivat 150 000-500 000 välillä. Kehitystiimin jäsen Chris Camfield antaa luvun 300 000, joka kuulostaa uskottavalta.

Kaikki, mitä Jaggedissa oli, oli nyt parempaa. Taktisessa osuudessa oli parempi grafiikka, joustavampi pelimoottori, enemmän palkkasotureita, aseita, huumoria ja tapahtumia. Esimerkiksi palkkiksilla oli keskinäisiä viha-rakkaus-suhteita.

Nyt vapautettiin Arulcon maata pahan kuningatar Deirdrannan ikeestä. Rahaa tuottivat vapautettujen kaivokset. Deirdrannan joukkojen vastahyökkäyksiä varten siviileistä koulutettiin suojajoukkoja tärkeisiin sektoreihin. Kiehtova tekeminen ja vapaa eteneminen yhdistettynä toimivaan roolipelaamiseen on tappavan hyvä resepti. Jagged Alliance 2 on peli, jolla on sielu.

Mutta ei moninpeliä. Jaggedöörit alkoivat vinkua Deadly Games 2:sta, mutta Currie tiimeineen työsti jo kolmososaa. Currien mukaan sillä vaivalla millä kakkoseen väkipakolla runnotaan moninpeli, he tekevät kolmososan valmiiksi moninpeliin suunniteltuna.

Odotuksen tuskaa lievensi lisäosa Unfinished Business. Myös se tehtiin ensin valmiiksi ja sitten etsittiin julkaisijaa. Taaskaan ei ketään kiinnostanut, taas Unfinished Business julkaistiin ensin Saksassa, ja sitten sen julkaisi Yhdysvalloissa Interplay.

Jagged Alliance: Unfinished Business (2001) sijoittui Arulcon naapurimaahan Traconaan. Peleissä oli lyhyt ja suoraviivainen kampanja Riccin kaivosyhtiötä vastaan vailla sen kummempia nyansseja. Unfinished Business oli varsinaisesti kenttä- ja tehtäväeditori, joka jätti täyttämättä sen toivotuimman jutun: moninpelin. Se oli kuitenkin mainio välipala, ja paransi pelimoottorin tekoälyä sekä lisäsi pari työkalua, joilla näki palkkisten suojan ja näkökentän.

Jagged Alliance 3: Kuolema

Julkaisuviiveen välttämiseksi Jagged 3:lle etsittiin julkaisijaa saman tien kun projekti polkaistiin käyntiin. Tiimiä veti Jagged-veteraani Chris Camfield, Currie työskenteli Wizardry 8:n parissa.

Jostain syystä Jagged Alliance 3 pysyi todella hyvin piilossa. Siitä ei ole vuotanut julkisuuteen yhtään kuvaa ja hyvin vähän faktaakaan.

Currien mukaan Jagged Alliance 3:sta olisi tullut aivan erilainen kuin edeltäjistään. Moninpeli olisi pääasia, grafiikka 3D:tä ja vuoropohjaisuudesta siirryttäisiin tosiaikaan. Roolipelaamista olisi vielä entisestään vahvistettu.

Kehitystyö eteni aina moninpeliprototyyppiin asti, mutta heinäkuussa 2001 Jagged 3:n kehitystiimi lyötiin jäähylle, sillä Sir-Techiltä loppui raha. Wizardry 8 ei ollut löytänyt julkaisijaa eikä uusille projekteille, Jagged 3:lle ja Wizardry 9:lle, löytynyt rahoittajaa. Lisäksi Jagged Alliance 2:n ja Unfinished Businessin eurojulkaisija Innonics jätti maksamatta rojalteja.

Mutta ihme näytti tapahtuvan: 4. heinäkuuta 2002 Strategy First osti oikeudet koko Jagged Alliance -sarjaan. Varsin pian Jagged 2 ja Unfinished Business julkaistiin kokoelmana Jagged Alliance 2 Gold. Chris Camfieldin ansiosta tässä kokoelmassa myös emopeliin on lisätty Unfinishedin parannukset. Mikä tärkeintä, uusista Jagged-peleistä vihjattiin. Asiasta ei tehty virallista ilmoitusta, mutta Sir-Tech Canada jatkoi taas Jagged 3:n kehitystä. Linnut lauloivat ja aurinko paistoi.

Paitsi Strategy Firstin peleille, jotka myivät odotettua paljon huonommin. Seurauksena joulukuussa 2002 Strategy First sulki Ottawan studionsa eli entisen Sir-Tech Canadan. Strategy First yritti saada muita kustantajia kiinnostumaan Currien johtamasta tiimistä, mutta turhaan. Chris Camfield siirtyi tekemään Neverwinter Nights- lisäriä Islands of Peril, jota ei vielä ole julkaistu.

Strategy First ei ole hylännyt Jagged Alliancea. Tulossa on ensin jälleen uusiksi pakattu halpis-Jagged Alliance 2 terästettynä Wildfire-modilla. Sen jälkeen kun Jagged Alliance 3 Strategy Firstin "Mille pelille jatkoa?" -äänestyksessä sai 67 prosenttia äänisaaliista, Strategy First alkoi taas varovasti vihjailla jatkosta.

Tosin tämä paketti saa olla aika hyvä pärjätäkseen JA2 Mod Squadin tekemille modeille. Taas Arulcoon sijoittuva Deidranna Lives! tuntuu, uudesta juonesta ja muunnelluista kentistään huolimatta, vähän vanhan lämmittelyltä, mutta vastajulkaistu Urban Chaos on jo kunnon lisälevytasoa. Mikä parasta, faneista vaikuttunut Strategy First lyö JA2-Wildfire-pakettiin bonukseksi koko Jagged Alliance 2:n lähdekoodin.

Tämän tempun vaikutuksia Jagged Alliance 2:n tulevaisuuteen tuskin tarvitsee rautalangasta vääntää.

* * * * *

Ludologia

Jagged Alliance (Sir-Tech, 1994)

Jagged Alliance: Deadly Games (Sir-Tech, 1996)

Jagged Alliance 2 (TalonSoft, 1999)

Jagged Alliance 2: Unfinished Business (InterPlay, 2001)

Jagged Alliance 2 Gold (Strategy First, 2002)

Jagged Alliance 2: Deidranna Lives (JA2ModSquad, 2002)

Jagged Alliance 2: Urban Chaos (JA2ModSquad, 2004)

Jagged Alliance 2: Wildfire (Strategy First, 2004)

Lisää aiheesta