Return to Krondor [2]

Squire Jamesin ja kumppaneiden seikkailut jakavat mielipiteitä melko voimakkaasti. Toiset pitävät tiukasta juonesta ja seikkailupelimäisyydestä kuin hullu puurosta, toiset taas eivät voi sitä sietää. Roolipelaajilla on joka tapauksessa jonkinlainen hamstrausvietti, eli kaikki mikä vain lähtee irti yleensä tarttuu hahmojen mukaan.

Suurinta osaa löytyvistä tavaroista ei kuitenkaan tarvitse. Esimerkiksi kaikille hahmoille löytyy kyllä maaginen panssari ja aseet, joten tavallisia on turha rahdata mukana. Toki tavarat voi myydä kauppoihin, mutta rahalla ei juurikaan tee mitään, koska kaikki tarpeellinen kuitenkin löytyy ennen pitkää. Hirmuisen tavaramäärän rahtaaminen onkin paitsi turhaa myös haitallista, sillä suuri paino hidastaa hahmojen liikkumisetäisyyttä taistelussa.

Kaikki tunnistamattomat tavarat voi koettaa tunnistaa kerralla klikkaamalla oikealla napilla hahmon inventaariota merkitsevää reppua.

Kun James, William ja Jazheira lähtevät ensimmäisen kerran Krondorin viemäreihin, kannattaa kaikki Williamin ylimääräiset tavarat siirtää kahdelle muulle hahmolle. Kyseisen episodin lopussa William nimittäin lähtee omille teilleen, missä ei ole kauppoja.

Hahmojen kokemuspisteitä ei kannata jakaa oikeastaan kuin muutamaan taitoon. Jamesilla, Williamilla ja Solonilla nämä ovat pääaseen taito, aloitekyky ja puolustus. Solonillahan tosin on kaksi loitsulistaakin, mutta hän on varsin hyvä taistelija. Jamesin kannattaa lisäksi panostaa edes vähän jousella ampumiseen. Myöhemmissä episodeissa taistelut käydään nimittäin pidemmillä välimatkoilla, ja James ja jousi on tappava yhdistelmä. Varsinkin jos mukaan on tarttunut jousi nimeltä Farkiller, mikä tuntuu olevan tehokkain heittoase. Ryhmän maageilla kannattaa keskittyä ensin loitsuihin, ja sitten järjestyksessä aloitekykyyn, puolustukseen ja tikariin tai sauvaan.

Loitsulistat kannattaa hankkia vähän kerrallaan, sillä vaikka kolmannen tason maagi voisikin periaatteessa saada jonkin loitsulistan täysille, eivät taikapisteet riitä kunnolla järeämpien loitsujen käyttöön. Matkan varrelta löytyy muutamia tehokkaita tikareita ja sauvoja, joilla maagitkin saavat aikaan suhteellisen pahaa jälkeä. Maagien kannattaa myös viskoa molotovin coctaileja, jotka ovat aseina yllättävän hyviä. –ks

Lisää aiheesta