Robocop 3 – Kyborgi kukistaa kaavapelit

robocop3_1

Wow! Lisenssipeli jo ennen kuin elokuvasta on tietoakaan. Niin sitä pitää.

Oceanin näkemys Robocop ykkösestä oli yllättävä hitti, joka keikkui milloin missäkin listoilla ikuisuuden. Joten loogisesti Robo 2 oli lähes identtinen. Mutta nyt onkin heittäydytty vallan hurjiksi ja teetetty ennennäkemätön lisenssipeli koskaannäkemättömästä elokuvasta Robocop 3.

Robocop 3:sta on vastuussa Digital Image Design Ltd., lähinnä tunnettu F-29 Retaliatorista ja jo vuoden myöhässä olevasta Epicistä. Siksipä Robo 3 onkin vektori- ja bittikarttagrafiikan sekamuoto, ja vielä varsin näyttävä sellainen.

Pelissä on viisi erilaista osiota. Ajo-osassa Robo kurvailee Turbo Cruiserillaan Delta Cityä rikollisten perässä ja runttaa nämä tien poskeen. Osuus muistuttaa kolmiulotteista Chase HQ:ta. Uskomaton juttu, mutta hiiriohjaus on yksi toimivimpia kuuna päivänä näkemiäni. Sääli vain ettei Robocop voi röböttää roistoja aseellaan, vaan joutuu kiilaamaan nämä tien sivuun.

Katutaistelussa katujen rikolliset ainekset pannaan kuriin, järjestykseen ja ennenaikaiseen hautaan. Robo kävelee kadulla, ampuu rikollisia, muttei ammu viattomia. Tämä osuus puolestaan on kolmiulotteinen versio Operation Wolfista, ja kiitos toimivan ohjauksen ja tehokkaan pyssynäänen onkin rattoisaa pelattavaa. Ainoastaan nurkat muodostavat pulmatilanteita rikollisten röpöttäessä suuntimaa yrittävää Roboa. Kolmas osio, jossa pelastetaan panttivankeja OCP:n toimitalosta, noudattaa samaa linjaa. Roistot on kuvattu tyyllikkäinä siluetteina.

Onko se lintu? lentokone? Teräsmies? Ei, se on gyrorepulla varustettu lentävä Robocop! Myynnissä kaikissa hyvinvarustetuissa leluliikeissä! Hyvinkin lentosimumaisesti Robocop lentää pilvenpiirtäjien seassa ja tuhoaa sekä maa- että ilmamaaleja. Kelpo hupia tämäkin osio, mutta sitten... Robocop vastaan robottininja, joka todistaa, että beat'em-up vektorigrafiikalla ei välttämättä ole hyvä ratkaisu. Osio on tylsä, sekava ja tarpeeton.

Peliä on mahdollisuus pelata "seikkailupelinä", jolloin osiot ilmaantuvat juonen sanelemassa järjestyksessä, tai toimintaversiona, jolloin niitä voi pelata haluamassaan järjestyksessä. Toivottavasti peli ei pohjaudu seuraavaan elokuvaan, koska tulee sellainen fiilinki, että klassinen Robocop saa väistyä lasten namuraharyöstäjä-Robon tieltä.

Elokuva tulee olemaan mitä on, peli on hyvä. DID on tehnyt maittavaa bittikarttagrafiikkaa, jonka päälle projektoitu vektorigrafiikka muodostaa varsin mukavan elämyksen. Puhtaasti vektoreista koostuvat osuudet eli käytännössä pelit päivittyvät vilkkaasti ja esimerkiksi Robocopista ei voi erehtyä. Joka osiossa on ulkopuolisia kuvakulmia, joiden käyttö tosin johtaa manan maille. Äänetkin ovat keskiarvoa reippaasti paremmat.

Kun paketin avaa, ensimmäisenä osuu silmään hauska hologrammitarra. Ja toisena jotain, joka ei sitten enää pahemmin ilahdutakaan: nimittäin musta mötikkä, joka ängetään joystick-portti kakkoseen tai peli ei toimi. Vilkasta piraattiyhdyskuntaa saamme kiittää tästäkin epätoivotusta paluusta menneisyyteen.

Robocop 3 edustaa Oceanin lisenssipeleissä aivan jotain uutta suuntaa: omaperäisyyttä. Toivottavasti Robo3 ei jää oudoksi kummajaiseksi, vaan lisenssipeleissäkin uskaltaa ottaa riskejä.

robocop3_2

robocop3_3

robocop3_4

89