Rocket League jatkaa rakettimaista kiitoaan

Rocket League -autofutispelin tulot ylittävät jo 110 miljoonaa dollaria, uutisoi talouslehti Forbes. Psyonix ilmoittaa pelin kehitysbudjetin olleen vaivaiset 2 miljoonaa dollaria, joten tulos on erinomainen. 

Rocket League -peliä on myyty noin 5 miljoonaa kappaletta PC:llä, PS4:llä ja Xbox Onella, mutta peliä on ladattu 15 miljoonaa kappaletta. Rocket Leaguen suosio lähti lentoon 2015 kesällä, kun pelin sai kylkiäisenä PS4:llä PlayStaion Plus -tilauksen myötä. Ilmaiskauden jälkeen myynti lähti kasvuun niin PC:llä kuin PS4:llä nettipelaajien houkutellessa kavereitaan mukaan.

Tiimi ei luottanut pelkkään puskaradioon, sillä näkyvyyttä ostettiin myös Youtube- ja Twitch-kanavapersoonilta. Peli sopiikin striimattavaksi erinomaisesti. Autofutisnettipelin idean oivaltaa heti, meno on hauskempaa kuin miltä pomppivilla turboautoilla jalkapallon pelaaminen kuulostaa ja kaaottisen sähellyksen sijasta peli palkitsee pallonhallinan, sijoittumisen ja taktisen ajattelun kuten oikea jalkapallokin.  

Playstation Plus -kimppa oli osa alkuperäistä suunnitelmaa, sillä pelin ansaintologiikka suunniteltiin DLC-lähtöiseksi. Kaikki DLC-lisäpaketit ovat pelkkää silmäkarkkia ja varsinaiset pelilliset muutokset jaetaan kaikille ilmaiseksi, joten pelaajayhteisö pysyy tyytyväisenä. Esimerkiksi NBA-pudotuspelien alkaessa peliin lisättiin korispelimuoto ilmaiseksi kaikille, mutta koristeemaisista autokoristeista pitää maksaa erikseen. 

Tiimi hankki oppinsa perinteisesti kantapään kautta. Rocket League on parannettu versio Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars -pelistä, jonka menestys jäi suhteellisen pieneksi. Syynä oli Psyonixin tekemät virheet: nimihirviöpeli esimerkiksi julkaistiin kesken kiivaimpien joulumarkkinoiden, jolloin pikkupelin näkyvyys jäi tavallistakin vaisummaksi. Pitkä nimi myös hankaloitti pelin löytymistä nettikaupoista, sillä se julkaistiin vain digitaalisesti.

Rocket League -pelistä tulee myyntiin myös hyllyversio kesällä.