Rocketeer – Rakettireppusankari

Rocketeer on alunperin kevythenkinen seikkailuelokuva Cliff "Tauno Tavallinen" Secordista, joka joutuu tahtomattaan mukaan kansainväliseen sotkuun, kun FBI:n kehittelemä rakettireppu katoaa. Pilottiässä Secord ja hänen tieteilijäystävänsä löytävät raketin ja olosuhteiden pakosta rauhantahtoisesta Cliffistä tulee jonkinasteinen amatöörisupersankari.

Pahot natsit metsästävät tuota huipputeknologian laitetta, jonka avulla toisen voimainkoitoksen lopputulos olisi voinut olla toinen. Yllättäen lopputaistelukin käydään zeppeliinin ohjaamossa ja lopulta oikeus voittaa.

Pelissä elokuvan juonta on sorvailtu pelattavammaksi, eli esimerkiksi raketilla pääsee leikkimään, kunhan voittaa lentokilpailun. Samaten yhdestä mainosnatsizeppeliinistä on monistunut kokonainen lentolaivue. Kun pommeja sataa niskaan tuhatmäärin keskellä Yhdysvaltoja alkaa itse kukin ihmetellä, mistä ihmeestä Yhdysvaltain ilmavoimille palkka maksetaan?

Kaikkein hilpeintä on se, että vastaan lentää jos jonkinnäköisiä rakettireppu-natseja. Jos kerran heillä tuo laite jo on, mihin he muka tarvitsevat Secordin vempelettä?

Grafiikka on varsin nättiä ja filmin sarjakuvamaisuus on saatu toteutettua episodien väliruuduilla, joiden puhekuplien tekstit on digitoitu. Digitointi on sellaista hyvää keskitasoa, eli selvän saa, mutta parempaankin olisi pystytty. Keskinkertaisesta äänentaltioinnista tosin on bonuksena kohtalaisen vähäinen levynrääkkäys.

Muuten äänipuoli on varsin vaikuttamaton. Taustalla hyrräävä kappale edustaa normaalia keskitasoa, joskin minifanfaarit ja kohtalaiset ääniefektit tuovat mukavaa vaihtelua. Pelattavuus on sen sijaan kohdallaan. Lentäjä-ässä tottelee näppämistöä kiltisti, ja muutenkin ohjaussysteemi pureutuu suoraan selkäytimeen.

Ikävä kyllä peli on niin hiton vaikea, että jo ensimmäinen taso tuottaa ylipääsemättömiä ongelmia. Sama linja jatkuu läpi pelin, eli tason läpi pääsee melkein, mutta täydellinen suoritus vaatii viikkojen, ellei kuukausien raadannan.

Disney Software on ei ole ajatellut loppuun asti, mikä on järkevää ja mikä ei. Rocketeer olisi varsin mukava peli, ellei vaikeustaso olisi täysin älyttömän korkea. Disneyn filosofia tuntuukin olevan "peleistä tulee nauttia kauan". Ajallisestihan tuo toteutuu, vaan nautinnon suhteen on vähän niin ja näin...

78