RTX Red Rock (PS2) – Mölöt marsilaiset

Silmä päähän, ruuvari käteen ja tyttöystävä taskuun. Cooli avaruuskommando Eugene pärjää kevyellä varustepaketilla.

LucasArts lypsää yleensä rikasta Star Wars -universumia, mutta RTX Red Rockilla firma avaa tuoreen avaruusreitin. Vähän Tähtien sotaa jyllää Marsiin sijoittuvan toimintaseikkailun taustalla, sillä RTX Red Rock kierrättää lattean Bounty Hunterin pelimoottoria.

Punaisen kiven tarina sijoittuu vuoteen 2103. Ihmiskunta saavuttaa merkittävän torjuntavoiton sodassa robottimaisia LED-muukalaisia vastaan. Koneosilla viritellyn RTX (Radical Tactical eXpert) -kommando Eugene Zeno Wheelerin loma loppuu lyhyeen: Marsin siirtokunnasta singahtaa hätäviesti Maahan ja kokenut majuri Wheeler määrätään tiedustelijaksi. Matka taittuu nopeasti tehokkaalla yhden hengen raketilla, mutta merijalkaväki ehtii apuun vasta viikkojen päästä.

Sankari eroaa tusinasotilaista keinotekoisen oikean käden ja silmän mitalla. Seikkailun syövereissä käteen liitetään muun muassa voimaruuvari, sähköpaimen ja ammuttavan vaijerin nokkaan liitetty kiipeilykoukku. Silmän linsseillä tehdään sähkö-, bio- ja lämpöskannauksia. Wheeler kantaa myös Iris-tekoälymoduulia, jota käytetään lukuisien päätteiden välityksellä. Hemaisevana blondina esiintyvä Iris kertoo tavoitteet, jakaa kartat ja hakkeroi itsepäiset ovet. Moduulin välityksellä kontrolloidaan myös erilaisia robotteja ja koneita.

Laajoihin kenttiin nivotut tehtävät koostuvat lähinnä sekalaisten tavaroiden eestaas roudaamisesta. Sahajauhoja täytyy välillä ravistella, sillä barrikadit, rikkinäiset ovet ja muut vauriot aiheuttavat kiinnostavia mutkia matkaan. Sankari ahtautuu usein ilmastointiputkiin ja piilotettuihin huoltokäytäviin. Marsin vetovoima on Maan standardia lepsumpi, joten Wheeler pomppii hurjia loikkia. Paikoitellen harmaa massa saattaa mennä oikosulkuun, jos keveän painovoiman vaikutukset unohtuvat.

Marsissa Eugene koluaa asuintiloja, tonkii kaivoksia ja tutkii tehtaita. Näppärillä yksityiskohdilla kyllästetyt maisemat ja rakennuksien sisätilat näyttävät realistisilta. Punertavaa marsperää täplittävät lukuisat kivet ja laitokset ovat täynnä putkia, johtoja, säiliöitä ja sekalaisia härveleitä.

Suurpiirteinen törmäystarkistus ja kauhusta kangistuneet ihmiset nakertavat pikkutarkalla otteella luodun miljöön uskottavuutta. Leijonanosa jännästä roinasta on voimakentän suojaamia lavasteita, poppoo könöttää paikoillaan männävuosien Ultimoiden tapaan. Komeista ja kauas piirtyvistä maastoista maksetaan korkea hinta, sillä ruutu päivittyy verkkaisesti. Wheeler sihtaa kohteisiin automaattisesti, joten hidas päivitys on useimmiten vain esteettinen haitta.

Sammuta ledi

Ledejä niistetään kranaateilla ja tuli- ja sädeaseilla. Tarpeekseen saaneet muukalaismasiinat haihtuvat ilmaan sähköiseen rätinän säestämänä. Ledit käyttävät juostaan kohti ja räiskitään -taktiikkaa. Yksinkertaiset kahakat hoidetaan armottomalla tulitusnamiskan rämpytyksellä ja vikkelillä kintuilla.

Kuukahtanut sankari putkahtaa takaisin elävien kirjoihin lähimmässä tarkistuspisteessä. Harvinaisia pomovastuksia lukuun ottamatta edellisen inkarnaation listimät ledit eivät palaa maisemiin. Kun yhtälö kerrotaan vielä vapaalla tallennuksella, kärsivällisyys ja moporöpötin riittävät jokaisen nujakan voittoon. Trivialisoidun kuoleman myötä otteluista katoaa kaikki jännite.

Munattomat ja hengettömällä tönkköanimaatiolla pilatut ledit lässäyttävät koko kakun. Kolmannen asteen yhteys -värivaloilla koristellut joulukuuset eivät pelota edes naapurin mulderia. Ledien orgaaninen kenttäkomentaja muistuttaa liikaa steroideja napostellutta dominaari Rigelia. Tusinanujakoiden ja ärsyttävän kankeiden pomokahakoiden kiperyydessä on parin parsekin ero. Pomoketkujen rinnalla tanssiessa palaa päreet, sillä ennen pitkää nilkit äityvät ampumaan itsehakeutuvia energiaklimppejä. Lystikkäimmissä tapauksissa kudit suhahtavat rempseästi seinien läpi.

Viimeistään nopeutta ja kikkailua vaativissa pomomatseissa ruudunpäivityksen laiskuus ja löperö törmäystarkistus aiheuttavat ongelmia. Taistelun tiimellyksessä kuolemaan johtava lipeäminen on arkipäivää. Tarpeettoman monimutkainen esinesysteemi sekoilee jopa liitoksistaan ratkeilevaa pelimoottoria enemmän. Tavaroita ja kykyjä selatessa liikkuminen on liki mahdotonta ja päinvastoin. Parantavan litkun ryystäminen vaatii tuuria ja parempaa suojaa.

Nätti ja mukiinmenevän juonen siivittämä RTX Red Rock kaatuu joka saralla ponnettomiin ledeihin. Päivityksen ja törmäystarkistuksen puutteet ovat melkein sivuseikkoja. Kun Punaisen kiven taustavoimat ovat LucasArtsin luokkaa, surkeat sekundarobot hämmästyttävät entistä enemmän.

60