Rules of Engagement 2 – Kapteeni käskee

Yksi luonnon suuria arvoituksia on se, miksei niin kiehtova aihealue kuin tähtialuksen kapteenina toimiminen kelpaa pelisuunnittelijoille. Esihistoriaan ulottuva datahaku jättää käteen sellaiset nimet kuin Cosmic Balance I ja PSI-5 Trading Company, mutta uudempia ei ole kuin Rules of Engagement.

RoE 1 oli pari vuotta sitten kova sana, joskin siinä oli liikaa puutteita. Mutta vihdoinkin voi puhaltaa pölyt äidin ompelemasta Star Fleetin univormusta, sillä noin puolisen vuotta sitten ilmestynyt Rules of Engagement 2 on todella tanakka paketti. (Jos joku peli ei ole halunnut arvosteltavaksi, niin tämä. Mutta joutuipas kiikkiin!)

Rules of Engagement 2 on taktisen tason avaruustaistelusimulaattori, jossa pelaaja joutuu komentamaan kokonaista avaruuslaivastoa. Pitkään Omnitrendin Universe-pelimaailmaan sijoittuvaa taustatarinaan sen enempää puuttumatta pelaaja astuu Federal Worldsin laivastoon ja ottaa yhteen United Democratic Planetsin sekä lukuisten muukalaisrotujen kanssa. Mukana tulee neljä kampanjaa, mutta ainoa päämäärä on pysyä elossa sekä kerätä ylennyksiä ja kunniamerkkejä.

Paneelikeskusteluja

Aluksia on näennäisesti vain viittä tyyppiä: kuljetusalus, hävittäjä, risteilijä, raskas risteilijä ja dreadnough, mutta valinnanvaraa on taas pirusti enemmän. Jokainen alus koostuu kahdeksasta järjestelmästä (moottorit, runko, suojat, elossapito, aseistus, energia, hätävoima ja kommunikointi/sensori/luotainryppäät), ja näistä jokaiselle on useampi vaihtoehto, joten itse asiassa aluksia on paljon.

Megagrafiikan metsästäjille ROE2 ei jätä käteen mitään, sillä koko peli pyörii aluksen komentopaneelien ympärillä, ja mitään graafisesti näyttävää on turha toivoa. Kontrollisysteemi on jaettu navigointiin, kommunikointiin, taisteluun, dataan, telakointiin, korjaus- ja rahtiosuuteen sekä hätäjärjestelmiin. Jokainen järjestelmä koostuu 2_6 neljännespaneelista, joista voi koota ruudulle haluamansa neljän sekoituksen. Teoriassa Rulesia voi pelata näppäimistöllä, mutta käytännössä hiiri on oltava.

Sen minkä grafiikassa menettää äänissä voittaa. Runsaita Star Trekistä digitoituja efektejä täydentää A.N.D.I, naisen äänellä puhuva tietokone, joka pitää pelaajan ajan tasalla tyyliin "Drive system destroyed" ja "New course five four four". Paitsi esteettisesti miellyttävä, A.N.D.I on myös enemmän kuin käytännöllinen: kuka sitä pikku statuspylväitä jaksaa tihrustaa.

Lähes valon nopeudella

Alukset operoivat alivalonopeuksilla 4x4 miljardin kilometrin tehtäväalueella. Pelattavuutta varten fysiikkaa on yksinkertaistettu: pelialue on kaksiulotteinen eikä aikadilataatiota (lähes valon nopeudella kulkevassa aluksessa sen subjektiivinen aika kuluu hitaammin) sovelleta.

Alueella olevat objektit toimivat autopilotin kiintopisteinä, ja vapaasti sijoitettavalla navigaatiomerkillä voi alukset ohjata minne muuten haluaa. Manuaalisestikin alusta voi ohjata, ja varsinkin taisteluissa se on tarpeellista. Rules of Engagement 2 tuo mieleen sukellusvenesimut, sillä parhaatkin sensorimallit kattavat vain kaksi prosenttia pelialueesta. Osa aluksista on varustettu sensoriluotaimilla, joita voi sitten tiputella avaruuteen ilmoittamaan ohikulkevista vihollisista.

Vaikka järjestelmissä voi olla planeettoja, tähtiä ja asteroideja, ei niihin voi törmätä. Planeetat ovat koristeina, tähtien säteily häiritsee kommunikointia. Lisäksi alueella voi olla energiakenttiä, jotka vaikka tappavat miehistöä, ja asteroidikenttiä, joiden tärkein etu on mahdollisus troolata niistä raaka-ainetta aluksen korjaustöihin. Asteroidit sekoittavat myös sensoreita, joskin vähän epäloogisesti. Asteroidien sisällä oleva alus on nimittäin melko sokea, mutta silti asteroidit eivät haittaa vyöhykkeen ulkopuolelta luotaavaa alusta.

Tähdätkää moottoreihin!

Taktisista paneeleista muun muassa nostetaan suojat, lukitaan aseet (ja tietysti myös käytetään niitä) sekä annetaan taktiset liikkumiskomennot tyyliin "roiku tuon kyljessä!" Automaattitoimintoihin sokeasti luottava saattaa kyllä pian huomata komentavansa pilveä nopeasti laajenevaa avaruusromua.

Alukset on aseistettu EBW:illä (Enchanced Beam Weapon) eli phaserin korvikkeilla, joiden teho riippuu siitä millainen asemoduli alukseen on pultattu. Toinen pääase on ohjukset, joita voi olla mukana 9 eri tyyppiä suojientuhoajista moottorinmurskaajiin. Näitä vastaan on lähipuolustusjärjestelmä ja harhauttimia.

Viimeisenä muttei vähäisimpänä aseena jotkut omat alukset voivat kylvää miinoja, joille voi säätää laukeamisetäisyyden puolesta miljoonasta aina kymmeneen miljoonan kilometriin. Helppo tapa romuttaa oma alus on tiputella miinoja kantapäillä seuraavan laivaston niskaan liian isolla laukeamisetäisyydellä.

Tohjoksi ampumisen lisäksi vihollisaluksen voi myös miehittää. Jos omistaa Omnitrendin Breach 2:n tai 3:n, lataa RoE 2 automaattisesti sekä pelin että siihen sopivan skenaarion, muuten taistelu käydään karulla ruudulla automaattisesti. Hämärä muistikuvani Breach 2:sta kertoo, että se oli karunpuoleinen Laser Squad -variantti.

Aluksen kärsimät vauriot osaa korjata miehistökin niin kauan kun systeemi ei ole kokonaan tuhoutunut. Näiden korjaamiseen vaaditaan tukikohtaa, ja vielä sellaista, jolla on tarpeeksi korkea teknologinen taso. Aluksissa on myös tosi hitaat hätämoottorit ja mahdollisuus hinaukseen, joten ei avaruuteen tarvitse sentään avuttomana jäädä kellumaan.

Iltatuulet viestin jo toivat

Rules of Engagementin tietokonekapteenit eivät ole yhdestä puusta veistettyjä, vaan heillä on monipuoliset simuloidut persoonat. Hyvä taktikko voi olla myös hirveä jänishousu, toinen ei märkäkorvakomentajaa tottelee ja sillai. Aluksia voi niputtaa taisteluryhmäksi ja sen johtoon nimitettävä kapteeni kannattaa harkita tarkkaan.

Kun oma laivasto koostuu parhaimmillaan aika laumasta aluksia, pitää viestiliikenne hyvin homman hanskassa. Viestit matelevat valon nopeudella, eli kun tarpeeksi kauas lähettää viestin, sen vastaanottoon saattaa kulua jopa tuntikausia. Yleensä viive on muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin. Erilaisia viestejä on useampi kymmen, ja ne voi lähettää joko yhdelle alukselle, taisteluryhmälle tai kaikille aluksille, niin omille kuin vihollisille.

Datapaneelin käyttökelpoisimpia paneeleja ovat raportti laivaston statuksesta ja siitä, mitä ne parhaillaan puuhailevat, kuten myös tehtävän tavoitteista. Lopuista paneeleista löytyy muun muassa aluksen itsetuhojärjestelmä sun muuta, osittain ilmeisesti roolipelaamista tehostavaa.

Kovaa kampanjointia

Mukana tulevan neljän kampanjan lisäksi myös omia voi tehdä todella hyvällä kampanjaeditorilla, johon Origin olisi saanut tutustua ennen Wing Commander Academy -rahastustaan. Omalla editorillaan tehtävät linkitetään puuhakemistoon, joten voiton/tappion seurauksena peli hyppää asianomaiseen tehtävään. Lisäksi vielä kampanjoita saa linkattua toisiinsa, ja jos tämäkään ei riitä, saa tehtävään määriteltyä kätkettyjä hyppyjä. Eli jos vaikka pelaaja valloittaa tukikohdan ja löytää salattua tietoa, tavanomaisen voitto/tappiohaarautuman asemesta hypätäänkin aivan uuteen suuntaan. Tehtäväeditori on karu, mutta käyttökelpoinen. Sekä kapteeneita, niin omia kuin vihollisaluksia ja muukalaisrotuja voi rakentaa itse niin paljon kuin sielu sietää. Kampanjoita piristämään voi vielä liittää kuvia (GIF) tai animaatioita (ANI).

Puutteita, muttei räikeitä

Parantamisen varaa löytyy vielä. Ergonomiaa saisi vielä viilailla, kommunikoinnista puuttuu mahdollisuus lähettää sama viesti useammalle kuin yhdelle, mutta ei kaikille aluksille, ja tehtävän aloitus kapteenien ja laivojen valintoineen voi kestää jopa kauemmin kuin itse tehtävä. Räikeitä mokia ei kuitenkaan löydy, ja käytettävissä olevia optioita on enemmän kuin tarpeeksi.

Rules of Engagement 2 on (pikkuruisen) genrensä paras, yllättävänkin laaja ja monipuolinen. Vaisto vain kertoo, että Rules of Engagement 2 on tuomittu jäämään pienen vähemmistön kulttipeliksi.

88