Toiminnot: tikussa 3 analogista akselia, 4 nappia, 3 kolmiasentoista keinukytkintä, kaksiportainen liipaisin, 2 kahdeksansuuntaista hattua, 1 kolmiasentoinen kertoja sekä 1 yksiasentoinen kertoja (shift-nappi); kaasuvivussa 4 analogista akselia, 6 nappia, kahdeksansuuntainen hattu, sauvahiiri, hiiren rulla painonapilla, "dementianappi"
Liitännät: USB
Valmistaja: Saitek
Maahantuonti: Sanura Suomi, puh. (09) 512 3850
Hinta: 169 euroa
Saitekin uusi muovikuusi tarjoaa tarkkaa ohjausta ja pikkuherkkuja ilman päänsärkyjä asennuksessa, käytettävyydessä tai hinnassa. Jouluvalotkin saa pois päältä.
Lento-ohjainmarkkinoilla on hiljaista. Hiljaisinta on ollut kädet näppäimistöltä ja hiireltä vapauttavien HOTAS-ohjaimien (Hands On Throttle And Stick) markkinoilla, kun Guillemot lopetti epätasaisesta laadusta kärsineen superkalliin Thrustmaster Cougarin (Pelit 6/2002) valmistuksen vuosi sitten.
Saitek X52 Flight Controller on suurempi kehitysaskel kuin mitä kosmeettisesti uudistettu X45 (Pelit 6/2002) oli X36 USB:n jälkeen. Nappeja ja akseleita on paitsi lisätty maltillisesti, myös sijoiteltu paremmin sormien ulottuville. Samalla Cyborg-sarjasta tuttu mahdollisuus säätää korkeutta on tuotu ensimmäistä kertaa HOTAS-puolelle. Lisäksi X52:n kädensijassa on säätömahdollisuus ja tikun päässä olevaan kakkoshattuun ylettyy oikean käden peukalolla vaivatta.
Eniten kritiikkiä Saitekin HOTAS-sarjassa herätti omaperäinen peräsinkontrolli, josta itse pidin. Nyt on annettu periksi ja siirrytty Microsoftin kiertoakselikeksintöön. Kierto on tehty salvalla lukittavaksi niitä varten, joilla on USB-väylään kytkettävät lentopolkimet. Vanhoja peliohjainporttiin liitettäviä pedaaleja ei tueta.
iertää, ei hierrä
Tärkeintä lentotikussa on se, miten tarkasti itse ohjainsauva liikkuu eteen, taakse, vasemmalle ja oikealle. Nämä ovat tottumuskysymyksiä, mutta X52 ja allekirjoittanut -yhdistelmä toimii kiistatta: ei voi olla täysin sattumaa, että ilma-ammuntani on parantunut uuden tikun kanssa.
@Teksti:Liikeradat ovat laajat. Vastusvoima on hieman kevyempi kuin X45:ssä, kevyempi kuin vanhassa X36:ssa ja sen USB-versiossa, mutta merkittävästi suurempi kuin markkinoiden löysimmässä tikussa, Microsoft Sidewinder Precision 2:ssa. Todella jäykän Cougar-yksilön aiemmin omistaneet saattavat pitää X52:a oudon löysänä ja painoltaan kevyenä. X52 pysyy silti pöydässä ilman mukana tulevia imukuppeja, koska höyhenenkevyt ohjaus ei vaadi voimaa.
Vastusvoiman suuruuden lisäksi tuiki tärkeää on voiman ehdoton tasaisuus joka suuntaan. Saitekin ripustusratkaisu on onnistunut: yksi ainoa jousi painaa kartion muotoista osaa alaspäin rungossa olevaa kehää vasten. Näin viistosuunnat ovat yhtä kevyet kuin pääilmansuunnat toisin kuin Microsoftin jousilla varustetuissa malleissa (jotka ovat muutoin oivallisia). Tällä on valtava merkitys ilma-ammunnan onnistumisessa.
Mekanismi ei nitise eikä natise. Ympyrän kaarella liikkuvan kaasuvivun vastusvoiman säätö on siirretty kätevästi pyöritettäväksi nupiksi vasempaan kylkeen.
Tuntuu, ei tuoksu
Alumiinin ja mustan muovin yhdistelmä näyttää hyvältä. Musta pinnoite kädensijoissa ei ole nihkeä eikä tuoksu. Siniset valot voi himmentää.
Nestekidenäyttö voi kuulostaa turhalta lelulta, mutta kun siihen yhdistetään sekuntikello ja näyttöä hyödyntävä "dementianappi", huomasin tarvitsevani sitä joka lennolla. Mitä olinkaan ohjelmoinut tähän nappiin? Painetaan epäselvää nappia yhdessä dementianapin kanssa ja näyttöön tulee teksti "Pommin pudotus". Toiminto on korvaamaton. Dementianappi ei jostain syystä toimi 8-suuntaisten hattujen kanssa.
Näytöllä on muitakin etuja, esimerkiksi suositussa Bellum-nettisodassa on elintärkeää tietää, onko tehtävä kestänyt 40 minuuttia vai ei. Myös tehtävän nauhoitus (track recording) tahtoo unohtua. X52 avittaa avutonta aviaattoria: yhdistetään ensin sekuntikellon valintanappiin tehtävän nauhoitustoiminto ja laitetaan sitten moottorin käynnistys kellon käynnistysnappiin. Näin nauhoitus ei unohdu koskaan ja tehtävänkesto on aina tiedossa.
Siviililentäjät ja pommikonekonekuskit käyttävät kelloa lennetyn matkan laskemiseen. Näytön tarjoama GMT-aika, paikallinen aika ja määränpään aika ovat mieleen virtuaali-finnairilaisille.
Saitekin ohjelmointisoftasta on vihdoin saatu niin looginen, ettei käsikirjaa tarvitse. Komentoja ja niiden sijoittelua ei ole jaettu kryptisesti kahteen eri tiedostoon kuten X36:ssa. Aikaa silti menee, oli simulaattori mikä tahansa, mutta LCD-näytön kanssa toimintojen sijoittelu on ihan hauskaa. Näytön avulla voi myös selata kiintolevyä vapaasti ja valita sieltä tiedoston, jota haluaa käyttää. Yksinkertaisempaa ei voisi olla.
Säätelee, ei suutele
Jokainen nappi ja hattu on ohjelmoitavissa peräti kuuteen kertaan kolmiasentoisen kertojan ja pikkusormella käytettävän shift-napin avulla. Itse sain mielikuvitusta venyttämällä napit käytettyä Forgotten Battlesissa kahteen kertaan: kolmiasentoinen kertoja jäi vaille käyttöä. Lock-Onin pelaajat saanevat kulumaan tuplasti tämän määrän, mutta loppumaan napit eivät pääse.
Hiiritatilla voi vierittää karttaa sekä vaihtaa mittakaavaa, mutta akselien herkkyyttä pitää ensin säätää pienemmälle samalla ohjelmalla, jolla napit ohjelmoidaan.
Jokaisessa X-malliston tikussa on 8-suuntaisten hattujen määrä lisääntynyt yhdellä ja nyt kaikissa kolmessa on myös väli-ilmansuunnat. Lisäys on aivan turha.
Saitek ilmoittaa sensorien olevan kontaktittomat. Ajan myötä hapettuvia potentiometrejä ei siis pitäisi olla analogisissa akseleissa.
Saitek X52 on yksinkertaisesti paras lento-ohjain, jolla olen koskaan pelannut. Hintakin on vain pari kymppiä X45:ttä korkeampi.
Hyvää
Pitkät liikeradat.
Kevyt, tasainen vastusvoima myös viistosuuntiin.
Näytöltä voi tarkistaa, mitä nappuloihin on ohjelmoitu.
Ohjelmisto monipuolinen, mutta riittävän helppokäyttöinen.
Seitsemän analogista akselia.
Huonoa
"Dementianappi" ei toimi 8-suuntaisten hattujen kanssa.
LCD-näytön valaistusta ei saa pois.
5 tähteä
* * * * *
Merkittävät uudistukset X45:een verrattuna
- Peräsinkontrollin vaihtuminen kaasun alta sauvan kiertoakseliksi.
- Neljäs analoginen akseli kaasukahvassa.
- Tikun kädensijan korkeussäätö.
- Pienikätiset ja lyhytsormiset huomioon ottava muotoilu ohjainsauvan yläosassa.
* * * * *
Säädä vähemmän - lennä enemmän
Roikkuvatko Ratan renkaat? Eikö P-38 tahdo startata? Imuroi itsellesi Pelit.fi:stä valmis X52-ohjelmointitiedosto Forgotten Battlesin yksi- ja kaksimoottorisia koneita varten. Superin uber-säädöillä Bf 110 käynnistyy full-realillakin yhdellä napin painalluksella.