Salaisuus pinnan alla

Halossa on muutakin kuin reikä keskellä.

Jos roolipelit ja vuoropohjaiset strategiat ovat pelaamisen korkeakulttuuria, räiskintäpelit ovat sieltä spektrin toisesta päästä. Matalaotsaiseen suuren yleisön räiskintähuviin suhtaudutaan samanlaisella ylenkatseella kuin Bruckheimerin tuottamiin toimintaelokuviin: äänekästä ja mahtailevaa, mutta tyystin vailla sisältöä.

Aliarvostuksen ytimessä ovat räiskintäpelien tökeröt juonet ja henkilökuvat. Kun ottaa huomioon, missä määrin luomisen tuskaa kärsitään uraauurtavan grafiikan ja muun teknisen toteutuksen puolesta, taustatarinan soisi olevan muutakin kuin krapulapäivänä kokoon hutaistua diibadaabaa.

Räiskinnät ovat oman hetkensä lapsia, jotka teknisen taituruutensa vanhennuttua unohtuvat nopeasti mielistä. Vain ani harva räiskintäpeli kohoaa pelaavan yleisön silmissä ajan kultaamaksi klassikoksi.

Mikä hyviä räiskintäpelejä, niitä harvoja valittuja, sitten yhdistää? Hyvin kirjoitettu juoni. Paras juoni on joskus liki näkymätön, kuten Halossa.

Tulva-alueella

Päällisin puolin Halon juoni näyttää mutkattoman yksiselitteiseltä. 2200-luvulla ihmiskunta on ajautunut kuluttavaan sotaan fanaattista Muukalaisliittoa vastaan. Sota ylivoimaista vihollista vastaan on käytännössä hävitty jo aikapäiviä sitten,

Sodan ratkaisevin taistelu käydään neutraalilla maaperällä, Halon rengasmaailmassa. Ihmiskunnan näkökulmasta tuntematon rakennelma edustaa mittaamattoman kehittynyttä teknologiaa, joka täytyy voida valjastaa Muukalaisliittoa vastaan. Muukalaisliitto on kiinnostunut Halosta aivan muista syistä: heille rengasmaailmalla on syvää uskonnollista merkitystä. Muukalaisliiton näkökulmasta ihmiskunnalla ei ole mitään asiaa pyhälle maaperälle. Halolla on kaksi salaisuutta, jotka paljastuvat taistelun osapuolille liian myöhään.

Halo on vankila, jonka ainoa vanki on Tulvaksi ristitty loiseliö. Erehdyksen kautta Tulva pääsee vapaaksi ja alkaa pysäyttämättömästi levitä rengasmaailmassa taistelevien ihmisten ja muukalaisten keskuudessa. Tulva ei tapa, vaan turmelee kaltaisekseen. Jokainen Tulvan uhri on Tulvan potentiaalinen levittäjä.

Halo on ase, joka on suunniteltu näännyttämään Tulva. Koska Tulva ei pysty elämään ilman isäntäruumiita, tehokkain tapa sen näännyttämiseen on tappaa potentiaaliset isännät. Halo tekee sen 25 000 valovuoden säteellä. Halo-efekti on suunniteltu pyyhkäisemään elottomaksi jokaisen organismin, jolla on riittävästi massaa ja kognitiivista kykyä ylläpitää Tulva-loista.

Tulvan vapauduttua Halon valvojarobotti 343 Guilty Spark herää toimintaan. Guilty Sparkin yksiselitteisenä tehtävänä on käynnistää Halo, jos Tulva uhkaa levitä rakennelman ulkopuolelle. Koska Guilty Spark ei selviä velvollisuudestaan ilman apulaista, hän huijaa Master Chiefin auttamaan Halon käynnistämisessä. Petos paljastuu viimeisellä mahdollisella hetkellä. Kaikki elämä 25 000 valovuoden säteellä säästyy ja Master Chief tuhoaa Tulvan räjäyttämällä rengasmaailman fuusioreaktorit.

Master Chiefin paetessa tuhoa, petollinen Guilty Spark leijailee rengasmaailman raunioista omille teilleen. Tuho jättää jälkeensä lukemattomia mysteerejä pelaajien analysoitavaksi.

Syntyneet Edelläkävijöiksi

Rengasmaailman rakentajat, Edelläkävijät, ovat pelin suurimpia mysteerejä. He hallitsivat galaksia mittaamattomia aikoja sitten, vain kadotakseen jäljettömiin. Edelläkävijöiden jälkeensä jättämä 10 000 kilometrin läpimittainen rengasmaailma on kiistaton mahdin merkki.

Mutta miksi Halo todella rakennettiin? Jos Edelläkävijät tiesivät Tulvan vaarallisuuden, miksi he halusivat säilöä loista, eivät tuhota sitä? Halo-efektikään ei hävittäisi Tulvaa lopullisesti, ainoastaan tappaisi sen isännät.

Edelläkävijöiden ja Muukalaisliiton suhde herättää sekin kysymyksiä. Halossa säilynyt Edelläkävijöiden teknologia näyttää epäilyttävän samankaltaiselta kuin teknologia Muukalaisliiton aluksissa. Jos Halolla on Muukalaisliitolle uskonnollista merkitystä, palvovatko muukalaisliittolaiset Edelläkävijöitä jumalina? Muukalaisliiton eliitit kantavat Edelläkävijöiden tunnuksia selkäpanssareissaan - miksi?

Halon hardcore-fanit spekuloivat Edelläkävijöiden todellista luonnetta vielä tänäkin päivänä. Fanien teorioissa Edelläkävijät on nähty mm. Muukalaisliiton esi-isinä, maapallon muinaisina atlantislaisina, iättömänä konerotuna ja jopa itse Tulvana.

Ei vain ihmiskunnan Pelastaja

Master Chiefiä huijaava Guilty Spark rakastaa omaa ääntään. Guilty Sparkin jatkuva pulina menee helposti toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Robottia kannattaa kuitenkin kuunnella tarkasti: se möläyttelee puolihuolimattomasti toinen toistaan hämmentävimpiä paljastuksia.

Erehtyykö Guilty Spark luulemaan Master Chiefiä Edelläkävijäksi? Onko Guilty Spark tavannut Master Chiefin tai hänen kaltaisensa joskus aiemmin? Oli miten oli, Guilty Spark on ollut aiemminkin tekemisissä Pelastajan kanssa. Tarkemmin sanottuna, Pelastaja ja Guilty Spark ovat käynnistäneet Halo-efektin kerran aiemmin. Ajankohtaa Guilty Spark ei sen kummemmin mainitse. Kenties Halo tappoi dinosaurukset maapallolta?

Master Chief on pitkään tietämätön Guilty Sparkin suunnitelmista. Kun totuus paljastuu ja Master Chief kieltäytyy käynnistämästä Halo-efektiä, Guilty Spark vaikuttaa hämmentyneeltä.

"Miksi epäröit tehdä jotain, mitä olet jo kertaalleen tehnyt?" robotti kysyy hämmentyneenä.

Olkaa tarkkaavaisia

Juonta kuljetetaan Halossa melko hienovaraisesti. Varsinaisia välinäytöksiä on vähän, peli jättää yllättävän paljon pelaajan oman tarkkaavaisuuden varaan. Niinpä satunnainen pelaaja ei välttämättä huomaa Halon juonessa mitään ihmeellistä: "Ihan kivaa avaruusoopperaa, ei muuta."

Tämä palsta oli vasta pintaraapaisu Halon salaisuuksista. Jätin monta vyyhtiä kokonaan avaamatta, kuten Halon väitetyn yhteyden Bungien kymmenen vuotta sitten tekemään Marathon-pelisarjaan. Asiaan vihkiytyneiden mukaan Halo on väärällään viittauksia Marathon-pelien tapahtumiin, nimiin ja henkilöihin.

Jos Halon salainen maailma alkoi kiinnostaa, suosittelen lämpimästi halo.bungie.org-fanisivuja. Sivuilta löytyvä juonianalyysi on vertaansa vailla. Eikä luettava lopu ihan heti kesken.

Tarkkaavaisuus palkitsee.

Lisää aiheesta

  • Laakson pohjalla

    www.animal-crossing.com/cityfolk

    Animal Crossing on enemmän harrastus kuin peli, sillä säännöllisellä ja pitkäjänteisellä paneutumisella Eläinristeyksestä saa eniten irti.

    Elämäsimulaattori Animal Crossing on Nintendon omalaatuinen virtuaalinukkekodin, kalenterin, tamagotchin ja…
  • Tiedostavan nuoren korneri [2]

    OIKEUTUS: Tuomas Honkala kelaa juttuja niinku tosi syvällisesti.

    Pelikonsolisi on valmistettu Kiinassa, tajuatko mitä se tarkoittaa?

    Nykyaikaisen videopelin tuotanto on monimutkainen prosessi, johon tarvitaan vähimmilläänkin kymmenien ammatti-ihmisten työpanosta. Suurimmissa…
  • 100 pistettä

    Tuomas Honkala arvostelee pelkästään yli 90 pisteen pelejä.

    * * * * *

    Sadan pisteen tyrannian on loputtava!

    Kriitikoiden vähemmistö, valistuneiden blogikirjoittajien enemmistö ja koko joukko tyytymättömiä kauppiaita ja valmistajia on kyllästynyt sadan pisteen tyranniaan. Eikä ihme,…