Samurai Warriors (PS2) – Shoguniksi shogunin paikalle

Koein Samurai Warriorsin luokittelu on vaikeaa, peliä voisi kutsua toimintaseikkailuksi tai mätkintäpeliksi. Tekijät puhuvat historiallisesta taktisesta sotamätkinnästä, mikä lienee yhtä lähellä oikeaa.

Feodaali-Japaniin sijoittuva Samurai Warriors tuntuu ensimetreillä tasapaksulta ja silmittömältä aseen heiluttelulta. Vaikka pelaaja yksinään tuhoaa taistelukentällä samurai-osaston toisensa perään, omat joukot vapisevat tappion partaalla. Tunnin takomisen jälkeen touhuun meinaa jo kyllästyä, sillä meno ei muutu mihinkään. Edetessä totuus osoittautuu toiseksi.

Sankaria voi viritellä taisteluissa saaduilla kokemuspisteillä, aseet paranevat, liikevalikoima laajenee, hahmoja saa lisää ja haastekin kovenee. Vaikka rivimiehiä voi kaataa kuin heinää, joukkoja johtavien kuuluisien komentajien kanssa joutuu taistelemaan tosissaan. Tunnelma aidosta yhteenotosta on hyvä, sillä yksin ei pysty kääntämään yhden taistelun saati sodan suuntaa.

Pelaa järjellä

Kentällä on useita satoja sotilaita, jotka on jaettu kymmenien miesten kokoisiin yksikköihin. Jokaista näkemäänsä vihollista ei ole edes tarkoitus tappaa vaan iskeä vain sinne missä apua tarvitaan. Taistelussa ei voi häröillä mielensä mukaan, vaan on noudatettava komentajan ohjeita.

Piristävästi jokaisessa tehtävissä ei tarvitse onnistua, sillä pelaajan tyriessä kenraali turvautuu B-suunnitelmaan. Taistelu päättyy vain päätavoitteen täyttymiseen tai sankarin kuolemaan. Vaikka joukkoja ei pääse itse komentamaan, kentällä on koko ajan uskottavia tapahtumia, joissa tekoälykenraalit siirtelevät yksiköitä. Se lisää valtavasti mielenkiintoa tapahtumiin, sillä alati aaltoilevalla taistelukentällä joutuu miettimään, noudattaako komentoja vai estääkö näkemänsä vihollisen koukkausyrityksen.

Koska pelaaja näkee tapahtumat vain yhdestä paikasta, tappion syy ei ole aina selvillä. Onneksi yhteenotosta tallennetaan uusinta, josta selviää joukkojen liikkeet. Jos hidastuksessa ratsuväkiosaston rynnäkkö kukisti oman kenraalin, seuraava pelikierros kannattaa aloittaa kamppaamalla ratsumiehet. Viholliskapteenilta kaapatulla ratsulla on sen jälkeen kätevä karauttaa taistelukentällä puolelta toiselle.

Suuri osa tunnelmasta tulee tapahtumien ehdottomuudesta. Välitallennuksia ei tunneta, vaan tallentaa saa vain voitetun taistelun jälkeen. Vaikka sankari on taistelukentällä ylivoimainen miekkamies, joutuu miettimään, kannattaako pakenevia keihäsmiehiä enää hakata, jos musketit tulittavat selkään ja jousimiehet nuolia niskaan. Turhalla takaa-ajolla voi menettää tunnin pelaamisen, jos henki lähtee.

Tausta historiasta

Koei-peleille tyypillisesti aiheen historiallinen tausta on tutkittu tarkasti, joten Samurai Warriorsin henkilöt ovat aitoja hahmoja Japanin historiasta 1600-luvun alusta ja taistelut noudattavat aikakauden tapahtumia. Tausta antaa lisämielenkiintoa tapahtumiin ja pelaaja voi jopa muuttaa menneisyyttä, sillä kampanjoissa voi voittaa yhteenottoja, jotka todellisuudessa päättyivät pelaajan armeijan tappioon.

Peräkkäisistä taisteluista koostuvia kampanjoita voi pelata läpi useilla hahmoilla yksin tai yhteistyössä kaverin kanssa. Lisäksi kaveria vastaan voi taistella eri kaksinpelimuodoissa, mutta yksinkertaisen taistelusysteemin takia touhu ei pitkään innosta. Tylsästi aktiivisempi rämpyttäjä voittaa kaksintaistelut. Kampanjan tahkoaminen taisteluparina on huomattavasti viihdyttävämpää hommaa.

Kuva taistelukentästä on uskottava, vaikka grafiikat muistuttavatkin aikaa PS2:n alkutaipaleilta. Samurai Warriorsin hahmot liikkuvat nätisti, mutta piirtoetäisyys on onneton eikä pinnoissa ole värin lisäksi vaihtelua.

Samurai Warriors on mainio kokonaisuus, sillä sopivina annoksina persoonallinen peli-idea toimii ja pitää otteessaan. Intensiiviset taistelut ja kuoleman ehdottomuus nostavat tunnelman aivan eri tasolle kuin keskiverto toimintaseikkailuissa. Dynasty Warriors 2 -veteraaneille Samurai Warriorsissa ei ole mitään uutta, sillä vain teema on muuttunut dynastioiden Kiinasta samuraiden Japaniksi. Minulle se ei osoittautunut ongelmaksi.

81